En aquest espai web volem presentar-te els aspectes més destacats del Grau en Relacions Laborals i Recursos Humans que ofereix la Universitat Jaume I de Castelló.
Es tracta d'un títol oficial que se centra en el món del treball i les relacions que s'estableixen entre les empreses i les seves treballadores/els seus treballadors, especialment a l'hora d'afrontar i resoldre els conflictes, tant interpersonals com legals, que sorgeixen diàriament: la selecció i el reclutament del millor personal, la celebració dels contractes de treball, la gestió i el desenvolupament del talent dels recursos humans, la definició de les retribucions, el control de la jornada de treball, l'aplicació dels convenis col·lectius, la motivació i satisfacció tota la plantilla, el suport a les/els autònoms, l'extinció dels contractes de treball, la recol·locació de les/els treballadores/és i l'externalització de serveis professionals a altres empreses.
Cinc poderoses raons t'ajudaran a triar aquest Grau:
• És el cinquè Grau amb major demanda en el conjunt de les universitats espanyoles
• Compte amb més de vint sortides professionals, tant en el món de l'empresa privada (graduades/ats socials, despatx jurídics-laborals, assessories i gestories laborals, departaments de recursos humans, serveis de prevenció de riscos laborals, agències de col·locació, Empreses de Treball Temporal, Mútues d'accidents de treball i malalties professionals, sindicats i associacions empresarials…), com en les Administracions Públiques (inspecció i subinspección de treball, cossos de gestió de la Seguretat Social, Serveis Públics d'Ocupació, orientació i inserció laboral, serveis autonòmics de seguretat i salut, agents de desenvolupament local…)
• L'estudiantat i el professorat del Grau està molt satisfet amb aquesta titulació, segons les enquestes de qualitat més recents
• El 76% d'estudiants diplomades/ats ha aconseguit trobar treball en els dotze mesos següents a la finalització del Grau, segons dades de 2021
• El salari mitjà dels seus professionals se situa en 22.000 euros a l'any
Comences una etapa clau per al teu futur personal i professional en la qual esperem ajudar-te. La universitat constituirà un període molt important en la teva formació, no sols acadèmica sinó també personal. T'animem a començar, i continuar, amb il·lusió, el teu nou camí professional en els pròxims quatre anys.
Només ens queda animar-te a triar amb il·lusió el Grau en Relacions Laborals i Recursos Humans de la Universitat Jaume I per a començar el teu desenvolupament professional.
Ací trobaràs informació sobre el perfil d'accés, vies d'accés, l'oferta de places i els processos de preinscripció, llistes d'espera i matrícula.
El futur estudiant del Grau en Relacions Laborals i Recursos Humans seria convenient que tinguere aptituds com les que es relacionen a continuació:
Per a accedir a la universitat és important que tingues en compte una sèrie d’aspectes referents al procediment d’admissió a una determinada titulació:
Oferta de places...
La nota de tall o d’accés...
Per exemple, si en Relacions Laborals i Recursos Humans s’han oferit 80 places i la nota de tall per a un determinat any ha sigut 6,270, això significa que la persona que va accedir en l’últim lloc (el número 80) tenia aquesta qualificació.
Preinscripció
Encara que es tinga una nota inferior a la nota de tall de l’últim any també es pot sol·licitar.
Llistes d’espera
Matrícula
Curs d'adaptació
Curs d’adaptació al Grau en Relacions Laborals i Recursos Humans, dirigit als diplomats i diplomades en Relacions Laborals per la Universitat Jaume I i als Graduats i Graduades Socials per l'Escola Universitària de Castelló.
Permanència i rendiment
Permanència en primer curs
Rendiment acadèmic
Coneix les assignatures, professorat, competències del títol, responsables acadèmics, etc.
En el Sistema d'Informació Acadèmica (SIA), trobaràs tota la informació relacionada amb cada assignatura del grau (horaris, aules, professorat, temaris, dates d'examen, sistema d'avaluació, guies docents, ....): Consulta el SIA (Sistema d'Informació Acadèmica).
Primer curs
Introducció al Dret (FBB)
Principis d’Economia (FBB)
Introducció a la Comptabilitat (FBB)
Organització d’Empreses (FBB)
Introducció a la Sociologia (FBB)
Tècniques d’Investigació Social (OB)
Introducció a l’Estadística (FBB)
Noves Tecnologies de la Informació i Comunicació (FB)
Els Reptes de la Globalització (FB)**
Introducció al Dret Públic (OB)
Segon curs
Dret del Treball I (OB)
Dret Sindical (OB)
Introducció a la Psicologia Social (FBB)
Història Econòmica i Social del Treball (FBB)
Organització i Mètodes de Treball (OB)
Psicologia del Treball i dels Recursos Humans (OB)
Sociologia del Treball i les Relacions Laborals (OB)
Direcció i Gestió dels Recursos Humans (OB)
Dret de la Seguretat Social I (OB)
Dret del Treball II (OB)
Tercer curs
Dret del Treball III (OB)
Dret de la Seguretat Social II (OB)
Conflicte i Estructura de la Negociació (OB)**
Economia del Treball (OB)
Dret de la Prevenció de Riscos Laborals II (OB)
Economia dels Recursos Humans (OB)
Canvi Organitzatiu i Desenvolupament de Recursos Humans (OB)**
Dret Jurisdiccional Laboral I (OB)
Direcció i Gestió de Recursos Humans II (OB)
Dret de la Prevenció de Riscos Laborals II (OB)
Cuart curs
Dret Jurisdiccional Laboral II (OB)
Treball de Final de Grau (TFG)1**
Pràctiques Externes (PE)1
Itinerari 1 (OP) o Itinerari 2 (OP)
Itinerari 1: Jurídic i Econòmic
Drets Fonamentals Inespecífics i Relacions Laborals (OP)
Règim Fiscal de les Relacions Laborals (OP)
Sistemes Extraoficials de Solució de Conflictes (OP)
Anàlisi del Mercat de Treball (OP)
Règim Jurídic dels Treballadors Estrangers a Espanya (OP)
Polítiques Actives d’Ocupació (OP)
Règim Jurídic de la Descentralització Productiva (OP)
Itinerari 2: Recursos Humans
Anàlisi i Promoció de la Igualtat de Gènere en l’Àmbit Laboral (OP)
Psicologia de la Prevenció de Riscos Laborals (OP)
Habilitats de Negociació i Mediació (OP)
Sociologia de les Organitzacions (OP)
Gestió de la Qualitat i Recursos Humans (OP)
Gestió del Coneixement i TIC en l’Empresa (OP)**
Habilitats de Direcció i Coordinació (OP)
Consulta l'oferta d'assignatures optatives de cada curs acadèmic en http://www.sia.uji.es.
1Per a cursar les assignatures Pràctiques Externes (PE) i Treball de Final de Grau (TFG) cal haver superat el 80% dels crèdits ECTS de les assignatures de formació bàsica (FB) / formació bàsica de branca (FBB) i obligatòries (OB).
*Docència en llengua estrangera.
**Docència parcial en llengua estrangera.
En el Grau en Relacions Laborals i Recursos Humans, es garantirà el desenvolupament per part dels estudiants de les competències bàsiques recollides en el RD1393/2007:
Aquestes competències bàsiques es concreten en les següents competències genèriques i/o específiques avaluables corresponents als objectius genèrics i exigibles per a obtenir el títol.
El llistat de competències que els/les estudiants han d'acreditar en finalitzar els seus estudis i que atenen les dimensions necessàries del programa formatiu del grau en Relacions Laborals i Recursos Humans, estan en relació amb els objectius proposats de formació multidisciplinària i integral. Per a la seua determinació, s'ha tingut també com a referent el catàleg taxonomitzat do de competències genèriques transversals i específiques (classificades en competències disciplinessis (saber), professionals (saber fer) i acadèmiques, recollides en el Llibre Blanc, que va ser elaborat a partir dels resultats obtinguts mitjançant qüestionari obert i tancat a un conjunt de 350 enquestats/as entre professionals dels diferents perfils laborals - Graduats/as socials, agents de desenvolupament local, empreses de treball temporal, organitzacions sindicals, empresaris/àries (directors/as de recursos humans) magistrats/as, inspectors/as de treball, tècnics/as de la seguretat social- titulats/as amb experiència i, acadèmics/as pertanyents a diverses àrees de coneixement.
G - COMPETÈNCIES GENÈRIQUES
CG01 - Aprenentatge autònom
CG02 - Capacitat d'anàlisi i síntesi
CG03 - Capacitat de gestió de la informació
CG04 - Capacitat d'organització i planificació
CG05 - Compromís ètic
CG06 - Informàtica relativa a l'àmbit d'estudi
CG07 - Raonament crític
CG08 - Resolució de problemes
CG09 - Presa de decisions
CG10 - Treball en equip
E - COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES
CEA-01 Anàlisi crítica de les decisions emanades dels agents que participen en les relacions laborals.
CEA-02 Capacitat per a interrelacionar les diferents disciplines que configuren les relacions laborals.
CEA-03 Comprendre el caràcter dinàmic i canviant de les relacions laborals en l'àmbit nacional i internacional.
CEA-04 Aplicar els coneixements a la pràctica
CEA-05 Capacitat per a comprendre la relació entre processos socials i la dinàmica de les relacions laborals.
CED-01 Capacitat per a conèixer i aplicar el marc normatiu regulador de les relacions laborals.
CED-02 Capacitat per a conèixer i aplicar el marc normatiu regulador de la seguretat social i de la protecció social complementària
CED-03 Capacitat per a comprendre la diversitat de funcions empresarials i organitzatives, així com de les especials característiques del treball directiu
CED-04 Capacitat per a planificar, dinamitzar, gestionar i dirigir els recursos humans de les organitzacions
CED-05 Capacitat per a utilitzar els conceptes i continguts bàsics de la sociologia del treball i de les tècniques de recerca social
CED-06 Capacitat per a aplicar els coneixements de psicologia del treball en els processos de negociació en l'àmbit laboral
CED-07 Capacitat per a conèixer i aplicar els coneixements sobre la salut laboral i prevenció de riscos laborals
CED-08 Capacitat per a comprendre i aplicar les teories i sistemes de relacions laborals
CED-09 Capacitat per a comprendre i aplicar els coneixements sobre la història de les relacions laborals
CED-10 Capacitat per a conèixer i comprendre els conceptes bàsics de l'economia i el mercat de treball
CED-11 Capacitat per a analitzar i definir els objectius de les polítiques sociolaborals
CED-12 Capacitat per a definir i implementar els paràmetres d'una auditoria sociolaboral
CED-13 Capacitat per a conèixer les eines estadístiques bàsiques per a la presa de decisions i aplicar la més adequada en cada cas particular
CED-14 Capacitat per a analitzar, sintetitzar, resumir i interpretar críticament la informació econòmic-patrimonial de les organitzacions
CEP-01 Capacitat de transmetre i comunicar-se per escrit i oralment usant la terminologia i les tècniques adequades.
CEP-02 Capacitat d'aplicar les tecnologies de la informació i la comunicació en diferents àmbits d'actuació.
CEP-03 Capacitat per a seleccionar i gestionar informació i documentació laboral.
CEP-04 Capacitat per a desenvolupar projectes de recerca en l'àmbit laboral.
CEP-05 Capacitat per a realitzar anàlisi i diagnòstics, donar suport i prendre decisions en matèria d'estructura organitzativa, organització del treball, estudis de mètode i estudis de temps de treball.
CEP-06 Capacitat per a participar en l'elaboració i disseny d'estratègies organitzatives, desenvolupant l'estratègia de recursos humans de l'organització.
CEP-07 Capacitat per a aplicar tècniques i prendre decisions en matèria de gestió de recursos humans (política retributiva, de selecció…).
CEP-08 Capacitat per a dirigir grups de persones.
CEP-09 Capacitat per a realitzar funcions de representació i negociació en diferents àmbits de les relacions laborals.
CEP-10 Assessorament a organitzacions sindicals i empresarials, i als seus afiliats.
CEP-11 Capacitat per a assessorar i/o gestionar en matèria d'ocupació i contractació laboral.
CEP-12 Assessorament i gestió en matèria de seguretat social, assistència social i protecció social complementària.
CEP-13 Capacitat de representació tècnica en l'àmbit administratiu i processal i defensa davant els tribunals.
Ací podràs consultar la informació i normativa sobre el TFG, així com el repositori de treballs dels cursos anteriors.
Aspectes generals
El Reial decret 1393/2007, de 29 d'octubre, pel qual s'estableix l'ordenació dels ensenyaments universitaris oficials de grau, màster universitari i doctorat, (modificat pel Reial decret 861/2010 de 2 de juliol), estableix en l'article 12 que els ensenyaments oficials de grau conclouran amb l'elaboració i defensa d'un treball de final de grau (TFG. 6 crèdits ETCS) que haurà de realitzar-se en la fase final del pla d'estudis i estar orientat a l'avaluació de competències associades al títol.
Consulta la guia docent de l'assignatura
El TFG serà el resultat d'un treball personal i autònom de l'estudiantat, realitzat sota la supervisió d'un professor tutor o professora tutora acadèmic. Ha de ser elaborat de forma individual per cada estudiant o estudianta i exposat públicament de forma oral.
L'estudiantat ha d'haver superat el 80% dels crèdits de formació bàsica i obligatòria per poder realitzar l'assignatura de TFG.
Es recomana a l'estudiantat reforçar els seus coneixements en anglès abans d'elaborar el seu TFG.
Continguts temàtics
Amb el TFG l'estudiantat demostra que ha adquirit les competències bàsiques, genèriques i específiques del Grau en Relacions Laborals i Recursos Humans. Qualsevol dels continguts apresos en les diferents assignatures del Grau són susceptibles de ser aplicats al TFG, tenint sempre en compte l'itinerari professional triat en quart curs.
El contingut del TFG podrà correspondre a una de les següents tipologies: a) Treballs de revisió i recerca bibliogràfica centrats en diferents camps relacionats amb la titulació. b) Treballs de caràcter professional, relacionats amb els diferents àmbits de l'exercici professional per als quals qualifica el títol. c) Treballs experimentals relacionats amb la titulació. d) Altres tipus de treballs.
Els departaments implicats en la titulació de Relacions Laborals i Recursos Humans (Dret del Treball, Psicologia Social, Administració i Direcció d'Empreses, Sociologia), proposaran els diferents temes de TFG, ajustant-se en la mesura que siga possible als interessos de l'alumnat. L'assignació es realitzarà tenint en compte aquests interessos i la nota mitjana de l'expedient acadèmic de cada estudiant.
En funció del tema, l'alumnat, amb l'ajuda i orientació del tutor o tutora, localitzarà la bibliografia necessària per a la seua elaboració (bàsica, complementària, web d'interès i altres recursos).
Es recomana la superació de l'assignatura RL0910 Tècniques d'investigació social, de primer curs.
Metodologia didàctica
El treball ha de realitzar-se de manera individual per l'alumnat sota la supervisió del tutor o tutora acadèmic, la funció del qual serà orientar, assessorar i planificar les activitats de l'alumnat, fer un seguiment del treball realitzat durant el període de durada del treball a desenvolupar i col·laborar en tot allò que permeta una bona consecució d'aquest. L'alumnat haurà d'atendre amb rigor la planificació marcada pel seu tutor o tutora. En el cas de no ser atesa, s'emetrà un informe negatiu i podrà ser no autoritzada l'exposició.
Consulta professorat tutor de TFG
El tutor o tutora emetrà una autorització perquè el treball puga ser defensat públicament. Si l'informe fóra negatiu, haurà de presentar el TFG en la següent convocatòria o, en el cas d'haver-se esgotat totes les convocatòries del curs acadèmic, esperar al següent curs acadèmic.
No es proposa cap esquema tancat de TFG, és cada alumne o alumna qui dissenya el TFG amb la/el tutora/or.
L'anglès constitueix llengua docent obligatòria en un 50% en el TFG. Serà el tutor o tutora qui determine amb l'alumnat, al principi del procés de tutorització, la determinació concreta de les activitats que es realitzaran en llengua anglesa en l'àmbit de les tutories i el maneig de bibliografia, si escau.
En tot cas, i pel que fa a l'avaluació, s'haurà de presentar en llengua anglesa, almenys, un resum executiu d'entre 6 i 16 pàgines del treball presentat, l'exposició oral del qual serà en qualsevol de les llengües oficials de la Comunitat Valenciana.
Igualment, haurà d'estar redactat en llengua anglesa el material escrit (diapositives, posters, o equivalents) que l'alumne o alumna utilitze per a l'exposició oral del citat TFG.
Criteris temporals
S'estableixen dos convocatòries per a la presentació i exposició oral pública del TFG: la primera convocatòria sol celebrar-se la primera quinzena del mes de juny i la segona convocatòria sol realitzar-se la primera quinzena del mes de juliol.
Sol·licitud de defensa del TFG haurà de fer-se amb una antelació mínima de dues setmanes a l'inici del període d'avaluació del TFG.
Les dates orientatives són les següents: (sempre subjectes al calendari acadèmic)
Lliurament TFG i sol·licitud d'avaluació: última quinzena del mes de maig
Avaluació TFG: primera quinzena del mes de juny
Lliurament TFG i sol·licitud d'avaluació: última quinzena del mes de juny
Avaluació TFG: primera quinzena del mes de juliol
Documentació que cal presentar
Tutors o tutores
El tutor o tutora haurà de lliurar a través del SPI:
Consulta el perfil dels tutors i tutores del TFG
Procediment de defensa i avaluació
Per a qualsevol dubte o informació que sorgisca durant el procés, podeu acudir a la coordinació de TFG (edgar.breso@psi.uji.es).
La Universitat Jaume I ha elaborat una normativa que conté les directrius bàsiques relacionades amb la definició, organització, elaboració, tutela, presentació, defensa, avaluació i gestió administrativa dels TFG.
Explora les diferents eixides laborals i els perfils professionals que t'ofereix aquest grau, així com les opcions de continuar la teva formació.
Màster
Què és?
Els estudis de màster tenen com a objectiu la formació avançada, especialitzada o multidisciplinària, dirigida a una especialització acadèmica o professional o a la iniciació en activitats investigadores.
Quina és la diferència entre màster oficial i màster propi?
Els màsters oficials tenen una càrrega lectiva de 60 a 120 crèdits europeus (un o dos cursos acadèmics) i han de disposar d’una acreditació oficial per part del Ministeri d’Educació.
El màster oficial està reconegut en tota la Unió Europea sense haver de realitzar cap tràmit de reconeixement i, per això, garanteix la mobilitat entre països.
El màster propi acredita un cicle universitari de formació de postgrau no doctoral, i reconeix un nivell qualificat de formació superior a la de grau.
El màster propi de la universitat comprèn, com a mínim, 50 crèdits (un crèdit correspon a 10 hores d’ensenyament teòric, pràctic o de les seues equivalències).
Quins màsters pots cursar a l’UJI relacionats amb el grau en Relacions Laborals i Recursos Humans?
-Màsters Oficials:
Així mateix, amb el grau en Relacions Laborals i Recursos Humans també pots accedir a altres màsters i títols propis:
El grau també et permet cursar altres estudis de Postgrau de caràcter professional:
Doctorat
Els ensenyaments de doctorat tenen com a finalitat la formació avançada de l'estudiantat en les tècniques d'investigació. Poden incorporar cursos, seminaris o altres activitats orientades a la formació investigadora i inclouen l'elaboració i presentació de la corresponent tesi doctoral, que consisteix en un treball original d'investigació.
Més informació sobre Estudis de Postgrau a l'UJI:
https://www.uji.es/serveis/ode
Per a continuar la teua formació professional
Consulta els programes per a titulats/des en la guia PROMOTE your International Career elaborada per la OIPEP
Consulta la Guia PREOCUPA’T: Com millorar l’empleabilitat?
http://ujiapps.uji.es/societat/laboral/preocupat/preocupat/millora/
Més informació:
Àmbits de treball
Els llocs de treball on pot desenvolupar la seua feina un graduat o graduada en Relacions Laborals i Recursos Humans són diversos:
Els graduats i graduades en Relacions Laborals i Recursos Humans parteixen d'una mateixa base teòrica durant els tres primers cursos i trien la seva especialització en el quart curs, on poden optar entre l'itinerari jurídic i l'itinerari de recursos humans. La gran quantitat i diversitat de camps en què poden desenvolupar la seva tasca fa que les seves funcions siguin molt diverses.
Ací teniu un vídeo on s'expliquen possibles eixides professionals a l'itinerari de recursos humans del Grau en Relacions Laborals i Recursos Humans.
En aquest vídeo pots conèixer fins a nou sortides professionals que proporciona el Grau en Relacions Laborals i Recursos Humans, presentades per professionals de referència en les últimes Jornades de Sortides Professionals del Grau.
Tasques professionals
Els graduats i graduades en Relacions Laborals i Recursos Humans parteixen d’una mateixa base teòrica durant els tres primers cursos i trien la seua especialització en el quart curs, on poden optar entre l’itinerari jurídic i l’itinerari de recursos humans. La gran quantitat i diversitat de camps en què poden desenvolupar la seua tasca fa que les seues funcions siguen molt diverses.
-Via administrativa
- Representació i direcció tècnica de procediment davant:
- Inspecció de treball
- Servei de mediació, arbitratge i conciliació
- Institut Nacional de la Seguretat Social
- Servei públic d’ocupació estatal
- Tresoreria de la Seguretat Social
- Cos de gestió i escala superior de l’administració civil de l’Estat, de les comunitats autònomes i de les entitats locals (grups A1 i A2)
- Cos d’inspectors i subinspectors d’ocupació i de la Seguretat Social
- Representació i direcció tècnica en procediments d’inspecció.
-Via judicial
Els professionals col·legiats poden actuar davant dels tribunals de l’ordre social de la jurisdicció en reclamacions laborals i de Seguretat Social, en primera i segona instància, com per exemple acomiadaments, prestacions de Seguretat Social (jubilació, invalidesa, orfandat, viduïtat i atur), reclamacions de salaris, classificació professionals, sancions, etc.
-Empreses
Per la seua formació en matèries jurídiques, econòmiques i socials, el graduat o graduada en Relacions Laborals i Recursos Humans està qualificat per a gestionar pimes, cooperatives i altres empreses de tipus social. S’ocuparà d’altes, baixes, nòmines, assegurances socials, comptabilitat, fiscalitat, conflictes col·lectius, selecció de personal, etc. També destaca la seua funció com a tècnic o tècnica de prevenció de riscos laborals en les empreses.
-Professional liberal
La seua funció és assessorar les xicotetes i mitjanes empreses i els treballadors mitjançant l’exercici de funcions com ara: preparació d’expedients disciplinaris, tramitacions de subvencions, defensa dels drets laborals, anàlisi de les condicions de treball, estudis sobre absentisme, accidentalitat, malalties professionals, situacions d’invalidesa, representació en actes de conciliació i tribunals laborals.
-Agències de col·locació i empreses de treball temporal
RESUM
Més informació
Oficina d’Inserció Professional i Estades en Pràctiques (OIPEP)
Accedeix a tots els sistemes de qualitat d'aquest grau i a la informació completa del títol.
Enllaç a totes les normatives d'aquest grau: avaluació, permanència, reconeixements, etc.