Normativa Interna de Treballs Final de Màster CIEL (Assignatura SBC042)
PROPOSTA DE TEMES PERA A DESENVOLUPAR ALS TREBALLS FINAL DE MÀSTER
Temes
- Estratègies lingüístiques dels textos publicitaris i/o periodístics, tant des d'una òptica de recerca pragmaestilítica, com en el seu vessant en el plànol de la didàctica.
- L'ensenyament de la literatura i les noves tecnologies.
Estudis de pau, conflictes i desenvolupament, estudis post-colonials i culturals, identitat, anàlisi del discurs, la política en el Nord d'Àfrica i el Mig Orient.
Ensenyament de llengües a través de la literatura;
Ensenyament de literatura;
Disseny de tasques literàries a l'aula de llengües.
Estudis de literatura Comparada
Literatura espanyola
Literatura contemporània
Sintaxi llatina
Modulacions rítmiques en la lírica llatina
Forma literària i tipologia textual en textos llatins
Presència de l'antiguitat clàssica en la literatura espanyola (generació del 27 i uns altres).
Literatura contemporània i dones
La violència en la literatura
Sexualitat i literatura
Novel·la policíaca i negra
Altres temes en els quals es conjugui dones, literatura.
Interculturalitat i educació;
Literatura i dones...
1. La intervenció docent a l'aula de llengües : observació i anàlisi.
2. L'ensenyament de la llengua en contextos plurilingües: anàlisi
de pràctiques docents i seguiment d'alumnat.
3.Propostes didàctiques en l'ensenyament de llengües:
3.1 Ensenyament de la llengua oral a l'aula: propostes didàctiques i processos implicats
3.2 Ensenyament de la composició escrita en les primeres edats: ídem
3.3 Ensenyament de la lectura: estratègies lectores i estratègies docents: observació, anàlisi i propostes didàctiques
El viatge en la literatura i/o la literatura de viatges: la percepció de l'altre
El conte com a recurs didàctic per afavorir la multiculturalitat a l'aula
Noves Tecnologies i aprenentatge col·laboratiu: fòrums, blogs, wikis, ciberrallyes, xarxes socials….
Metodologies per afavorir l'autonomia de l'aprenent: memòries i diari d'aprenentatge, contractes d'aprenentatge…
Entorns tridimensionals (Second Life) com a espais de mediació en diferents entorns laborals i/o docents.
Dramatització real i/o virtual com a recurs per a l'ensenyament/aprenentatge d'idiomes.
Creació i/o utilització de material multimèdia (videos/machinimas) per afavorir l'aprenentatge col·laboratiu, el diàleg i la interacció social.
Aprendre idiomes en entorns tridimensionals (Second Life)
Qualsevol tema relacionat amb la Normativa de l'espanyol
Interculturalitat i pensament doxal en la novel·lística.
Temes relacionats amb la identitat lingüística. sociolingüística en general, contacte de llengües o anàlisis del discurs polític.
Es tracta de suggeriments que poden, especificar-se més, ampliar-se o combinar-se. Poden realizar-se en qualsevol de les llengües presents en el màster i aplicarse a corpus monolingües o plurilingües.
- Visió dels emigrants en la prensa actual: Argumentació i ideología en un corpus de textos periodístics d’un gènere de discurs determinat (p. ex: notícies, reportatges, entrevistes, successos, información legislativa, etc.)
- Fraseologia, metàfores i eufemismes en la comunicación social: estudi d’un corpus multilingüe extret d’internet o d’un corpus audiovisual
- El manual com a instrument complementari de l’ensenyament (de les llengües o d’altres matèries): anàlisi d’un corpus de manuals a un nivel determinat de l’ensenyament (primari o mitjà)
- Les adaptacions dels textos canònics de la literatura europea: anàlisi de les operacions que adapten una obra literaria a l’ensenyament (traducció, simplificació i abreviació, selecció de fragments, etc.) sobre un corpus seleccionat
- Tipologia dels contes populars/tradicionals: estudi comparatista d’un model determinat en més d’una tradició del folktale universal
- La polémica sobre les energies renovables: arguments i ideología en un corpus d’opinió publicada
Línies de treball i alguns suggeriments que poden concretar-se segons els interessos dels estudiants:
- ANÀLISI CRÍTICA DEL DISCURS: en els mitjans de comunicació; en els textos de l'àmbit sanitari; en els textos educatius i en els textos de la comunicació quotidiana en l'àmbit institucional i empresarial.
- IDEOLOGIA I ESTRATÈGIES DISCURSIVES. Models Discursius i activació de marcs sociocognitius. Algunes concrecions possibles:
- PLURILINGÜISME I AUTONOMIA D'APRENENTATGE: la innovació sobre la introducció de l'autonomia com a recerca en acció en l'ensenyament secundari i superior; anàlisi de la interacció entre assessor, tutor o conseller i estudiant; estudi del metallenguatge dels estudiants: blogs, diaris d'aprenentatge, entrevistes, etc.
- ELS GÈNERES DISCURSIUS. –La seva aplicació en l'aprenentatge de llengües des de l'òptica de la construcció d'una competència plurilingüe i intercultural.
- NOVA LITERACIA I INTERNET:
- Polítiques lingüístiques (dret lingüístic, normalització, gestió de llengües minoritàries)
- Anàlisi del paisatge lingüístic
- Demolingüística
- Traducció i interculturalitat
- Models d'ensenyament plurilingüe
- Aprenentatge col·laboratiu on-line (wikis, blocs, entorn google, xarxes socials)