Cooperació al Desenvolupament

02/03/2022 | InfoCampus
Compartir

Compartir

Facebook
X
Linkedin
Whatsapp
Gmail
Imprimir

L’Agenda 2030, i la implementació dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), ha accelerat l’interès d’organismes Internacionals, Estats i entitats del tercer sector a incorporar professionals disposats a participar en l’assoliment d’una societat més justa.

Amb la finalitat de respondre a aquesta demanda, el MCAD/UJI, en la seua modalitat a distància, imparteix l’Especialitat en Cooperació i Polítiques de Desenvolupament. Des d’un enfocament d’educació en línia, on la incorporació de materials docents hipermèdia, la interdisciplinarietat i multiculturalitat del professorat i alumnat, possibilita un acostament a la realitat del desenvolupament dels pobles des d’una perspectiva holística i transformadora. 

Davant la complexitat i la creixent preocupació per les qüestions del desenvolupament i la pobresa, aquest postgrau ofereix des de fa quinze anys una formació d’alt nivell amb accés a estudis de doctorat; basada en nous enfocaments de desenvolupament i d’acord amb la demanda actual d’investigadors investigadores i professionals dedicats al sector de la cooperació al desenvolupament.

Contacte: master_mcad@uji.es             

Entitats col·laboradores i participants

Logos entitats col·laboradores i participants

Accés i admissió

Ací trobaràs informació sobre el perfil d'accés, l'oferta de places i els processos de preinscripció, llistes d'espera i matrícula.

Requisits d'accés obligatoris

Criteris d'admissió

Les persones sol·licitants han d'estar en possessió, en el moment de la preinscripció, d'algun dels següents títols:

  1. Llicenciatura, enginyeria o arquitectura.
  2. Diplomatura, enginyeria tècnica o arquitectura tècnica.
  3. Grau.
  4. Títol superior no universitari.
  5. Títol estranger d'una institució d'educació superior pertanyent a l'Espai Europeu d'Educació Superior (EEES).
  6. Títol estranger d'una institució d'educació superior no pertanyent a l'Espai Europeu d'Educació Superior (EEES).
  7. Títol d'educació superior estranger homologat.

D'acord amb la legislació vigent (Reial decret 1393 de 27 d'Octubre de 2007), per a accedir al Màster Universitari és necessari estar en possessió d'un títol universitari oficial espanyol o un altre expedit per una institució d'educació superior de l'Espai Europeu d'Educació Superior (EEES) que faculten en el país expedidor del títol per a l'accés als ensenyaments de màster. També poden accedir els titulats conforme a sistemes educatius aliens a l'EEES sense necessitat d'homologació dels seus estudis, sempre que acrediten un nivell de formació equivalent als corresponents títols universitaris oficials espanyols i que faculten en el país expedidor del títol per a l'accés als ensenyaments de postgrau.

És la Comissió Acadèmica del Màster la que proposa els criteris qualitatius i quantitatius, basats principalment en l'expedient acadèmic i en l'afinitat dels estudis cursats amb la temàtica del màster, que s'utilitzaran per a analitzar les sol·licituds presentades i seleccionar als candidats i la que realitza el procés de valoració de mèrits i admissió dels alumnes en el màster. La comissió acadèmica decidirà també els complements de formació, per a aquells alumnes que tinguen manques en algunes matèries.

Per accedir al Màster Universitari en Cooperació al Desenvolupament, els estudiants hauran de presentar el seu Currículum vitae i una carta manuscrita de motivació. Posteriorment se'ls convocarà a una entrevista on els aspirants expressaran els motius pels quals vol desenvolupar els continguts del Màster i s'indagarà en el fil conductor (projecció) que aquests poden tenir en el camp de la cooperació al desenvolupament.

Tindran un cert grau de prioritat els qui hagen realitzat algun tipus d'activitat relacionada amb els camps d'estudis encara que, l'experiència com tal no s'utilitze com a criteri excloent.

Criteris de puntuació

1. Projecció: Que és la capacitat del sol·licitant per a aplicar els coneixements adquirits durant el curs en l'àmbit de cooperació per al desenvolupament, en funció del seu càrrec, la seua ocupació, la seua situació, etc. Es poden valorar els efectes multiplicadors de cada sol·licitant entre 0 i 10.
2. Motivació: Valorada a partir del manuscrit i de la participació del sol·licitant en activitats relacionades amb la cooperació. Indica la predisposició del sol·licitant a dedicar els seus coneixements i el seu temps a favor de la cooperació per al desenvolupament. Puntuable entre 0 i 10.
3. Experiència: Valorada entre 0 i 10, també en funció de l'experiència esmentada en el currículum en temes de solidaritat i/o camp social.
4. Formació prèvia i expedient acadèmic: Valorada entre 0 i 10, en funció de l'excel·lència acadèmica i l'adequació de la formació prèvia als objectius del màster.

Fórmula de puntuació

Cadascun dels criteris de puntuació té una importància relativa determinada, que equival al coeficient pel qual es multiplica la puntuació obtinguda en el mateix per al càlcul de la puntuació total. En la present proposta, es considera que les importàncies relatives són les següents:

Projecció = 35 %, Motivació = 35 %, Experiència = 15 %, Formació i expedient = 15% (La fórmula quedaria: Puntuació total =35·Projecció + 35·Motivació + 15·Experiència+15 Formació i expedient).

- Matrícula en el Màster Universitari en Cooperació al Desenvolupament (Pla de 2015) (A distància):

L’estudiantat pot matricular-se en els estudis universitaris oficials que s’imparteixen a la Universitat Jaume I amb una dedicació a l’estudi a temps complet o a temps parcial, encara que el règim de dedicació ordinari de l’estudiantat de la Universitat Jaume I és a temps complet.
L’estudiantat de nou ingrés pot matricular-se, amb una dedicació a l’estudi a temps complet, entre 41 i el nombre de crèdits necessaris per a completar el pla d’estudis, o amb una dedicació a l’estudi a temps parcial, entre 6 i 40 crèdits. 
En segon i posteriors cursos, temps complet i temps parcial, s’ha de matricular entre 12 i el nombre de crèdits necessaris per a completar el pla d’estudis, excepte en el cas que li quede un nombre inferior de crèdits per a finalitzar els estudis. 
Es pot autoritzar la modificació del regim de dedicació als estudis durant el mateix curs acadèmic de matrícula a temps parcial a matrícula a temps complet.

Normativa de permanència

L’estudiantat  ha de conèixer la normativa de permanència.

Normativa de reconeixement i transferència de crèdits

El estudiantat ha de conèixer la Normativa sobre Reconeixement i Transferència de Crèdits en els Estudis Oficials de Grau i Màster en la Universitat Jaume I.

Oferta de places

45 places per a estudiants de nou ingrés (primer curs de la titulació).

Crèdits i import

90 crèdits ECTS (European Credit Transfer System). Segons taxes oficials pendents de publicar. Preu en el curs 2021/2022: 39,27 €/crèdit.

Pla d'estudis

Coneix les assignatures, professorat, competències del títol, coordinació del màster, etc.

Pla d'estudis

TRONC COMÚ OBLIGATORI (24 ECTS) - MODALITAT ON-LINE

  • Mòdul 1: Conceptes bàsics del desenvolupament (12 ECTS)
  • Mòdul 2: Cooperació al desenvolupament (12 ECTS)

ESPECIALITAT EN COOPERACIÓ I POLÍTIQUES DE DESENVOLUPAMENT (36 ECTS) - MODALITAT ON-LINE

  • Mòdul 1: Govern, drets humans i desenvolupament econòmic (10 ECTS)
  • Mòdul 2: Desenvolupament sostenible (12 ECTS)
  • Mòdul 3: Desenvolupament social i humà (14 ECTS)

ORIENTACIÓ INVESTIGADORA (30 ECTS) - MODALITAT ON-LINE

  • Pràctiques externes I (10 ECTS)
  • Iniciació a la recerca (10 ECTS)
  • Treball de final de màster (10 ECTS)

ORIENTACIÓ PROFESSIONAL (30 ECTS) - MODALITAT ON-LINE

  • Pràctiques externes II: Prácticum Internacional (20 ECTS)
  • Treball de final de màster (10 ECTS)

Objectius

El marc en què es desenvolupen actualment les activitats de cooperació al desenvolupament exigeix que els recursos humans implicats tinguin una formació professional, humana i solidària d´alt nivell.

En aquest sentit, els objectius del màster són:

  • Incrementar els coneixements sobre les forces econòmiques, socials i polítiques que expliquen i provoquen l´existència de la pobresa, la desigualtat (amb especial atenció a les desigualtats econòmiques, socials i de gènere) i les problemàtiques territorials i mediambientals dels països en desenvolupament, les causes del subdesenvolupament i el paper dels països desenvolupats des d´una perspectiva global.
  • Aportar criteris d´anàlisis de la realitat política, social, econòmica i cultural en la qual es contextualitzen els enfocaments i temes de la nova cultura de la cooperació que promouen els organismes i les convencions internacionals.
  • Aprofundir des d´una perspectiva crítica en les estratègies operatives sobre la qualitat i l´eficàcia del concepte de cooperació al desenvolupament i de l'acció humanitària internacional.
  • Desenvolupar habilitats per al disseny, planificació, gestió i avaluació d´intervencions de desenvolupament a nivell de polítiques, plans, programes i projectes.

Competències genèriques i específiques

BÀSIQUES

CB6 - Posseir i comprendre coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
CB7 - Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
CB8 - Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, sent incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
CB9 - Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions i els coneixements i raons últimes que les sustenten a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
CB10 - Que els estudiants posseeixin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran manera autodirigit autònom.

GENERALS

CG08 - És capaç d'aplicar la metodologia del marc lògic a la planificació, seguiment i avaluació de projectes de Cooperació al Desenvolupament.

CG1 - Saber analitzar des d'una perspectiva global els problemes de cooperació.
CG2 - Conèixer les forces econòmiques, socials i polítiques que expliquen i provoquen l'existència de pobresa, la desigualtat i les problemàtiques de les nacions en desenvolupament, les causes del subdesenvolupament i el paper dels països desenvolupats des d'una perspectiva global.
CG3 - Tenir criteris d'anàlisis de la realitat política, social, econòmica i cultural en la qual es contextualitzen els enfocaments i temes de la nova cultura de la cooperació que promouen els organismes i les convencions internacionals.
CG4 - Saber reconèixer les interrelacions entre els agents locals i els globals.
CG5 - Ser capaç d'inserir-se en les estratègies de cooperació internacional i engegar amb èxit accionis coherents amb un model de desenvolupament humà sostenible.
CG6 - Conèixer l'entorn econòmic internacional per identificar accions de desenvolupament viables als mercats mundials.
CG7 - Estar preparats per participar en organismes públics i privats de caràcter nacional i internacional i dur a terme amb èxit la gestió de polítiques públiques coherents amb un model de desenvolupament humà sostenible.
CG10 - Ser capaç de plantejar i dur a terme un treball de recerca en totes les seves fases.
CG12 - Ser capaç de preparar una eixida al terreny tant en relació a les necessitats d'informació prèvies sobre el context polític, econòmic, social i cultural del país, la preparació de la intervenció/recerca en terreny i els procediments de seguretat que deuran ser tinguts en compte.

COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES

CE01 - És capaç d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, sent incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis, des d'una perspectiva de gènere.
CE02 - Coneix les forces econòmiques, socials i polítiques que expliquen i provoquen l'existència de la pobresa, la desigualtat i les problemàtiques de les nacions en desenvolupament, les causes del subdesenvolupament i el paper dels països desenvolupats des d'una perspectiva global.
CE03 - Té criteris d'anàlisis de la realitat política, social, econòmica i cultural en la qual es contextualitzen els enfocaments i temes de la nova cultura de la cooperació que promouen els organismes i les convencions internacionals.
CE04 - És capaç de reconèixer les interrelacions entre els agents locals i els globals.
CE05 - És capaç d'aplicar la metodologia del marc lògic a la planificació, seguiment i avaluació de projectes de Cooperació al Desenvolupament.
CE06 - És capaç d'aplicar els coneixements adquirits i de resoldre problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb l'especialitat de Cooperació al Desenvolupament.
CE07 - Sap analitzar des d'una perspectiva global els problemes de la cooperació al Desenvolupament.
CE08 - És capaç d'inserir-se en les estratègies de cooperació internacional i engegar amb èxit accionis coherents amb un model de desenvolupament humà sostenible.
CE09 - Està preparat per participar en organismes públics i privats (amb ànim de lucre i sense ànim de lucre), de caràcter nacional i internacional i dur a terme amb èxit la gestió de polítiques públiques coherents amb un model de desenvolupament humà sostenible.
CE10 - Sap reconèixer i utilitzar el tipus de disseny de recerca que sigui més adequat al problema de recerca complex que afecta al context d'intervenció.
CE11 - Sap interpretar els resultats derivats de l'aplicació de tècniques i eines programari d'anàlisi de dades tant quantitatives com a qualitatives.
CE12 - És capaç d'aplicar els coneixements teòrics adquirits al llarg del curs i integrar-los en un Treball Final de Màster.
CE13 - És capaç d'utilitzar les principals fonts estadístiques, publicacions periòdiques i bibliografia sobre aquest tema.
CE14 - Sap sistematitzar bones pràctiques de cooperació internacional.
CE15 - Sintetitza coneixement, sistematitza lectures, construeix arguments i els interrelaciona en el Treball Final de Màster.
CE16 - És capaç de defensar en públic sistematitzant la informació del seu Treball Final de Màster.

Durada i calendari

1,5 cursos acadèmics (tres quadrimestres). Amb possibilitat de cursar-ho a temps parcial.

Primer curs acadèmic (60 ECTS): amb caràcter docent, cobreix el període entre octubre i juny.

  • 1r quadrimestre: Octubre - Gener (24 ECTS de Tronc Comú)
  • 2r quadrimestre: Febrer - Juny/Julio (36 ECTS d'Especialitat)


Segon curs acadèmic (30 ECTS): amb caràcter tutoritzat, s'estén des d'octubre a febrer, dedicat a les matèries triades segons l'orientació del Màster escollida Investigadora o Professional (a triar una).

  • 3r quadrimestre: setembre-febrer (30 ECTS)


a) Orientació investigadora: Pràctiques Externes I (10 ECTS) + Assignatura Iniciació a la recerca (10 ECTS) + Treball Final de Màster (10 ECTS)
b) Orientació professional: Pràctiques Externes II (20 ECTS) + Treball Final de Màster (10 ECTS).
 


Estudis a temps parcial
De cara a facilitar la realització del màster per part de professionals en actiu, el calendari i estructura acadèmica estan concebuts per a poder cursar les assignatures amb docència presencial en dos anys acadèmics. L'estudiantat té la possibilitat de cursar el màster a temps parcial. Els futurs alumnes i alumnes hauran de sol·licitar l'estudi a temps parcial en realitzar la preinscripció al màster.

Horaris

Modalitat en línia:

1r curs acadèmic: de setembre a juliol. En ser el curs en línia, l’horari és flexible, cada estudiant o estudianta pot adaptar-lo a les seues necessitats i horaris.

2n curs acadèmic: formació tutoritzada.

Horaris curs 2021/22

Coordinació del màster

Dra. M. Raquel Agost Felip. Departament de Psicologia Evolutiva, Educativa, Social i Metodologia. Institut Interuniversitari de Desenvolupament Local (IIDL). Universitat Jaume I

Dra. Rosana Peris Pichastor. Departament de Psicologia Evolutiva, Educativa, Social i Metodologia. Institut Interuniversitari de Desenvolupament Local (IIDL). Universitat Jaume I

Altres membres de la Comissió de Titulació:

Dra. Iluminada Fuertes Fuertes. Departament de Finances i Comptabilitat. Institut Interuniversitari de Desenvolupament Local (IIDL). Universitat Jaume I

Dr. Antonio Grandío Botella. Departament d’Administració d’Empreses i Màrqueting. Institut Interuniversitari de Desenvolupament Local (IIDL). Universitat Jaume I

Dra. Sonia Agut Nieto. Departament de Psicologia Evolutiva, Educativa, Social i Metodologia. Institut Interuniversitari de Desenvolupament Local (IIDL). Universitat Jaume I

 

INFORMACIÓ ACADÈMICA:

Institut Interuniversitari de Desenvolupament Local (IIDL)
Telèfon: 964 728 604 | gomezm@uji.es
master_mcad@uji.es

Coordinació de pràctiques en empresa, itinerari professional

Coordinadora pràctiques externes: Rosana Peris Pichastor. Departament de Psicologia Evolutiva, Educativa, Social i Metodologia. Institut Interuniversitari de Desenvolupament local (IIDL). Universitat Jaume I.
Contacte: rperis@uji.es

Les Universitats han signat convenis de pràctiques amb diferents entitats que realitzen cooperació, tant en l'àmbit autonòmic/estatal com a internacional. A continuació s'informa detalladament

ENTITAT / LOCALITAT PRÀCTICA (PAÍS)

Acadèmia d'Espanyol Probigua / Guatemala

Assemblea de Cooperació per a la Pau / El Salvador, Guinea Bissau, Haití, Hondures

Associació Civil sense finalitats de lucre Passa la Veu / Perú

Associació Civil Siloe / Argentina

Associació Marroquina per a la Integració d'Immigrants / Espanya

Associació Qallariy, Projectes per a l'Ajuda al Desenvolupament. Casa Mantai / Perú

Associació Rudraksha / Espanya

Bahir Donar University / Etiòpia

Caritas Diocesana Sogorb-Castelló / Espanya

Centre de Desenvolupament Regional i Medi ambient CENDER / Paraguai

Centre d'Estudis Rurals i Agricultura Internacional - CERAI / Espanya

Centre de Planificació i Gestió (CEPLAG-UMSS) / Bolívia

Centre per a la Cooperació en el Mediterrani de la Creu Vermella Espanyola (Barcelona)  / Espanya

CIDEN / Espanya

CODEFF / Xile

Comision De Drets Humans, Comisedh / Perú

Conselleria De Benestar Social / Espanya

Coordinadora dominicana de Comerç Just / República Dominicana

Corporació pel Ecodesenvolupament Comunitari. COMUNITAR / Colòmbia

Creu Vermella Espanyola (Oficina Provincial De Castelló) / Espanya

Creu Vermella Espanyola (Oficina Provincial De València) / Espanya

Delegació Territorial del Ministeri de Ciència, Tecnologia i Medi ambient (CITMA) / Cuba

Diputació Provincial Castelló / Cuba

Direcció general d'Integració i Cooperació. Conselleria *Benestar Social *GV / Espanya

Direcció Parc Nacional Galápagos / Equador

Fundació d'orquestres juvenils i infantils de Xile / Xile

Fundació del Valle / Espanya

Fundació El Alto / Etiòpia

Intermon Oxfam / Espanya

Fundació Pau i Solidaritat Serafín Aliaga / Espanya

Fundació per la Justícia / Espanya, Índia

Fundació Químics Sense Fronteres / Espanya

Fundació Vicente Ferrer / Espanya

IECAH. Institut de recerca sobre conflictes i acció humanitària / Espanya

Institut tecnològic Monterrey / Mèxic

Karve Institute of Social Service / Índia

Metges Sense Fronteres / Espanya

Moviment per la Pau - MPDL / Espanya

Probigua / Guatemala

Musol Municipalista Per la Solidaritat / Espanya

Protransparencia / Xile

PSICÒLEGS SENSE FRONTERES / Espanya, Bolívia

Sin excusas 2015 / Espanya

Sura, Associació sense ànim de lucre de suport a la Restinga / Perú

Tramundi / Espanya, Índia, Etiòpia, Ghana

Tupay Ongd / Espanya, Perú, Txad

Uniminuto Corporació Universitària Minut de Déu / Colòmbia

Unió d'Agricultors Minifundistes de Guatemala "UAM" / Guatemala

United Nations Relief and Works Agency for Palestine Refugees in the Near East / EUA

Universitat D'Orient / Cuba

Universitat de Sant Carlos de Guatemala / Guatemala

Universitat Nacional de Colòmbia / Colòmbia

Universitat Federal de Alagoas / Brasil

Universitat Major de Sant Andrés -Facultat d'Arquitectura, Arts, Disseny i Urbanisme / Bolívia

Universitat Nacional Autònoma de Nicaragua, León / Nicaragua

Universitat Nacional De Missions / Argentina

Universitat Politècnica Salesiana - Equador / Equador

Universitat Tecnològica Metropolitana / Xile

VCAP Nepal / Nepal

Karve Institute of Social Service (India)

Karve Institute of Social Service (India)

 

Bahir Dar University (Etiopia)

Bahir Dar University (Etiopia)

 

Unión de Agricultores Minifundiasta- UAM (Guatemala)

Unión de Agricultores Minifundiasta- UAM (Guatemala)

 

Centro de Planificación y Gestión- CEPLAG-UMSS (Bolivia)

Centro de Planificación y Gestión- CEPLAG-UMSS (Bolivia)

 

Asociación Peruana La Restinga, Iquitos (Perú)

Asociación Peruana La Restinga, Iquitos (Perú)

Coordinació del treball final de màster

Dra. Mª Raquel Agost Felip. Departament de Psicologia Evolutiva, Educativa, Social i Metodologia. Institut Interuniversitari de Desenvolupament local (IIDL). Universitat Jaume I. Contacte: Raquel.agost@uji.es
Dra. Rosana Peris Pichastor. Departament de Psicologia Evolutiva, Educativa, Social i Metodologia. Institut Interuniversitari de Desenvolupament local (IIDL). Universitat Jaume I. Contacte: rperis@uji.es

 

INFORMACIÓ ACADÈMICA:
Institut Interuniversitari de Desenvolupament Local (IIDL)
Telèfon: (+34) 964728604/| gomezm@uji.es
master_mcad@uji.es
Universitat Jaume I
Telèfon:(+34) 964 72 80 00

Després del Màster

Explora les diferents eixides laborals i els perfils professionals que t'ofereix aquest màster, així com les opcions de continuar la teva formació.

Continuar la meua formació

El màster interuniversitari en Cooperació al Desenvolupament, ofereix des de la seua modalitat investigadora, la possibilitat d’accedir al doctorat en Desenvolupament Local i Cooperació Internacional. En el període formatiu del màster s’oferiran les eines necessàries per a la formació de futurs investigadors i investigadores que desitgen accedir a l’obtenció del títol de doctor o doctora en matèria de cooperació.

Per a més informació sobre el doctorat en Desenvolupament Local i Cooperació Internacional:

https://www.uji.es/estudis/oferta/base/doctorat/actual/cooperacio/

Eixides professionals

El màster universitari en Cooperació al Desenvolupament ofereix, des d’una perspectiva crítica i internacional, la possibilitat d’accedir a una formació d’alt nivell, interdisciplinari, especialitzada i basada en nous enfocaments de desenvolupament, adaptada a la demanda de professionals de la cooperació.

  • Personal investigador en estudis sobre el desenvolupament i en educació per al desenvolupament. Accés al doctorat interuniversitari en Desenvolupament Local i Cooperació Internacional.
  • Personal tècnic expert en cooperació internacional i en educació per al desenvolupament en entitats no lucratives, agències oficials de cooperació i organismes internacionals.
  • Consultories i assessories en programes i projectes en cooperació internacional per al desenvolupament i d’educació per al desenvolupament.
  •  Avaluadors de programes i projectes en cooperació internacional per al desenvolupament i d’educació per al desenvolupament.
  •  Formació específica per a personal de l’administració pública (serveis socials, cooperació per al desenvolupament, centres educatius, etc.).

Qualitat del títol

Accedeix a la memòria, els sistemes de qualitat, informes, indicadors i satisfacció dels grups d'interés d'aquest máster

Normatives

Enllaç a totes les normatives d'aquest màster: avaluació, permanència, reconeixements, etc.