Com a vicedegà de la titulació, constitueix per a mi un motiu de satisfacció poder presentar aquesta titulació a tots aquells que, després de finalitzar els estudis secundaris, volen accedir a la universitat per a poder ser graduats i graduades en Relacions Laborals i Recursos Humans.
Si heu decidit estudiar el grau en Relacions Laborals i Recursos Humans us he de dir que heu triat uns estudis molt complets i que compten amb un gran ventall de possibles i variades eixides professionals. Es tracta d’uns estudis que se centren en el món del treball: dels treballadors i treballadores, de les empreses i els ocupadors i ocupadores, en totes les seues relacions on apareguen i on es pretén el tractament dels possibles conflictes que es plantegen al voltant de la contractació laboral, tenint en compte la perspectiva normativa, psicològica, d’organització empresarial i la sociològica, totes necessàries per al desenvolupament de qualsevol relació de treball.
Segurament coneixereu l’existència i l’actuació dels que fins fa uns anys eren coneguts com a diplomats o diplomades en Relacions Laborals (en l’actualitat graduats o graduades en Relacions Laborals i Recursos Humans) i si en coneixeu algun, veureu com el seu camp d’actuació és molt ampli, ja que resolen i assessoren sobre totes les problemàtiques del món laboral. Si mireu al vostre voltant, podreu observar la quantitat de problemes que deriven del món del treball i als quals podreu donar solució amb aquesta titulació.
Comença una etapa molt important en la vostra vida que condicionarà el vostre futur. La universitat constituirà un període de gran importància en la vostra formació, no sols acadèmica sinó també personal, per les activitats que us ofereix i en les quals podreu participar. Us anime a començar, i continuar, amb il·lusió, el nou camí que trieu. Si dediqueu un moment del vostre temps a llegir aquesta informació, podreu adonar-vos que sou vosaltres qui escolliu, que haureu donat un pas endavant per a poder superar els primers dubtes que teníeu.
No vull acabar sense donar-vos la meua enhorabona per l’elecció efectuada així com donar-vos la benvinguda a la titulació.
Fernando Vicente Pachés
Vicedegà del grau en Relacions Laborals i Recursos Humans
Ací trobaràs informació sobre el perfil d'accés, vies d'accés, l'oferta de places i els processos de preinscripció, llistes d'espera i matrícula.
El futur estudiant del Grau en Relacions Laborals i Recursos Humans seria convenient que tinguere aptituds com les que es relacionen a continuació:
Per a accedir a la universitat és important que tingues en compte una sèrie d’aspectes referents al procediment d’admissió a una determinada titulació:
Oferta de places...
La nota de tall o d’accés...
Per exemple, si en Relacions Laborals i Recursos Humans s’han oferit 80 places i la nota de tall per a un determinat any ha sigut 6,270, això significa que la persona que va accedir en l’últim lloc (el número 80) tenia aquesta qualificació.
Preinscripció
Encara que es tinga una nota inferior a la nota de tall de l’últim any també es pot sol·licitar.
Llistes d’espera
Matrícula
Curs d'adaptació
Curs d’adaptació al Grau en Relacions Laborals i Recursos Humans, dirigit als diplomats i diplomades en Relacions Laborals per la Universitat Jaume I i als Graduats i Graduades Socials per l'Escola Universitària de Castelló.
Permanència i rendiment
Permanència en primer curs
Rendiment acadèmic
Coneix les assignatures, professorat, competències del títol, responsables acadèmics, etc.
En el Sistema d'Informació Acadèmica (SIA), trobaràs tota la informació relacionada amb cada assignatura del grau (horaris, aules, professorat, temaris, dates d'examen, sistema d'avaluació, guies docents, ....): Consulta el SIA (Sistema d'Informació Acadèmica).
Primer curs
Introducció al Dret (FBB)
Principis d’Economia (FBB)
Introducció a la Comptabilitat (FBB)
Organització d’Empreses (FBB)
Introducció a la Sociologia (FBB)
Tècniques d’Investigació Social (OB)
Introducció a l’Estadística (FBB)
Noves Tecnologies de la Informació i Comunicació (FB)
Els Reptes de la Globalització (FB)**
Introducció al Dret Públic (OB)
Segon curs
Dret del Treball I (OB)
Dret Sindical (OB)
Introducció a la Psicologia Social (FBB)
Història Econòmica i Social del Treball (FBB)
Organització i Mètodes de Treball (OB)
Psicologia del Treball i dels Recursos Humans (OB)
Sociologia del Treball i les Relacions Laborals (OB)
Direcció i Gestió dels Recursos Humans (OB)
Dret de la Seguretat Social I (OB)
Dret del Treball II (OB)
Tercer curs
Dret del Treball III (OB)
Dret de la Seguretat Social II (OB)
Conflicte i Estructura de la Negociació (OB)**
Economia del Treball (OB)
Dret de la Prevenció de Riscos Laborals II (OB)
Economia dels Recursos Humans (OB)
Canvi Organitzatiu i Desenvolupament de Recursos Humans (OB)**
Dret Jurisdiccional Laboral I (OB)
Direcció i Gestió de Recursos Humans II (OB)
Dret de la Prevenció de Riscos Laborals II (OB)
Cuart curs
Dret Jurisdiccional Laboral II (OB)
Treball de Final de Grau (TFG)1**
Pràctiques Externes (PE)1
Itinerari 1 (OP) o Itinerari 2 (OP)
Itinerari 1: Jurídic i Econòmic
Drets Fonamentals Inespecífics i Relacions Laborals (OP)
Règim Fiscal de les Relacions Laborals (OP)
Sistemes Extraoficials de Solució de Conflictes (OP)
Anàlisi del Mercat de Treball (OP)
Règim Jurídic dels Treballadors Estrangers a Espanya (OP)
Polítiques Actives d’Ocupació (OP)
Règim Jurídic de la Descentralització Productiva (OP)
Itinerari 2: Recursos Humans
Anàlisi i Promoció de la Igualtat de Gènere en l’Àmbit Laboral (OP)
Psicologia de la Prevenció de Riscos Laborals (OP)
Habilitats de Negociació i Mediació (OP)
Sociologia de les Organitzacions (OP)
Gestió de la Qualitat i Recursos Humans (OP)
Gestió del Coneixement i TIC en l’Empresa (OP)**
Habilitats de Direcció i Coordinació (OP)
Consulta l'oferta d'assignatures optatives de cada curs acadèmic en http://www.sia.uji.es.
1Per a cursar les assignatures Pràctiques Externes (PE) i Treball de Final de Grau (TFG) cal haver superat el 80% dels crèdits ECTS de les assignatures de formació bàsica (FB) / formació bàsica de branca (FBB) i obligatòries (OB).
*Docència en llengua estrangera.
**Docència parcial en llengua estrangera.
En el Grau en Relacions Laborals i Recursos Humans, es garantirà el desenvolupament per part dels estudiants de les competències bàsiques recollides en el RD1393/2007:
Aquestes competències bàsiques es concreten en les següents competències genèriques i/o específiques avaluables corresponents als objectius genèrics i exigibles per a obtenir el títol.
El llistat de competències que els/les estudiants han d'acreditar en finalitzar els seus estudis i que atenen les dimensions necessàries del programa formatiu del grau en Relacions Laborals i Recursos Humans, estan en relació amb els objectius proposats de formació multidisciplinària i integral. Per a la seua determinació, s'ha tingut també com a referent el catàleg taxonomitzat do de competències genèriques transversals i específiques (classificades en competències disciplinessis (saber), professionals (saber fer) i acadèmiques, recollides en el Llibre Blanc, que va ser elaborat a partir dels resultats obtinguts mitjançant qüestionari obert i tancat a un conjunt de 350 enquestats/as entre professionals dels diferents perfils laborals - Graduats/as socials, agents de desenvolupament local, empreses de treball temporal, organitzacions sindicals, empresaris/àries (directors/as de recursos humans) magistrats/as, inspectors/as de treball, tècnics/as de la seguretat social- titulats/as amb experiència i, acadèmics/as pertanyents a diverses àrees de coneixement.
G - COMPETÈNCIES GENÈRIQUES
CG01 - Aprenentatge autònom
CG02 - Capacitat d'anàlisi i síntesi
CG03 - Capacitat de gestió de la informació
CG04 - Capacitat d'organització i planificació
CG05 - Compromís ètic
CG06 - Informàtica relativa a l'àmbit d'estudi
CG07 - Raonament crític
CG08 - Resolució de problemes
CG09 - Presa de decisions
CG10 - Treball en equip
E - COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES
CEA-01 Anàlisi crítica de les decisions emanades dels agents que participen en les relacions laborals.
CEA-02 Capacitat per a interrelacionar les diferents disciplines que configuren les relacions laborals.
CEA-03 Comprendre el caràcter dinàmic i canviant de les relacions laborals en l'àmbit nacional i internacional.
CEA-04 Aplicar els coneixements a la pràctica
CEA-05 Capacitat per a comprendre la relació entre processos socials i la dinàmica de les relacions laborals.
CED-01 Capacitat per a conèixer i aplicar el marc normatiu regulador de les relacions laborals.
CED-02 Capacitat per a conèixer i aplicar el marc normatiu regulador de la seguretat social i de la protecció social complementària
CED-03 Capacitat per a comprendre la diversitat de funcions empresarials i organitzatives, així com de les especials característiques del treball directiu
CED-04 Capacitat per a planificar, dinamitzar, gestionar i dirigir els recursos humans de les organitzacions
CED-05 Capacitat per a utilitzar els conceptes i continguts bàsics de la sociologia del treball i de les tècniques de recerca social
CED-06 Capacitat per a aplicar els coneixements de psicologia del treball en els processos de negociació en l'àmbit laboral
CED-07 Capacitat per a conèixer i aplicar els coneixements sobre la salut laboral i prevenció de riscos laborals
CED-08 Capacitat per a comprendre i aplicar les teories i sistemes de relacions laborals
CED-09 Capacitat per a comprendre i aplicar els coneixements sobre la història de les relacions laborals
CED-10 Capacitat per a conèixer i comprendre els conceptes bàsics de l'economia i el mercat de treball
CED-11 Capacitat per a analitzar i definir els objectius de les polítiques sociolaborals
CED-12 Capacitat per a definir i implementar els paràmetres d'una auditoria sociolaboral
CED-13 Capacitat per a conèixer les eines estadístiques bàsiques per a la presa de decisions i aplicar la més adequada en cada cas particular
CED-14 Capacitat per a analitzar, sintetitzar, resumir i interpretar críticament la informació econòmic-patrimonial de les organitzacions
CEP-01 Capacitat de transmetre i comunicar-se per escrit i oralment usant la terminologia i les tècniques adequades.
CEP-02 Capacitat d'aplicar les tecnologies de la informació i la comunicació en diferents àmbits d'actuació.
CEP-03 Capacitat per a seleccionar i gestionar informació i documentació laboral.
CEP-04 Capacitat per a desenvolupar projectes de recerca en l'àmbit laboral.
CEP-05 Capacitat per a realitzar anàlisi i diagnòstics, donar suport i prendre decisions en matèria d'estructura organitzativa, organització del treball, estudis de mètode i estudis de temps de treball.
CEP-06 Capacitat per a participar en l'elaboració i disseny d'estratègies organitzatives, desenvolupant l'estratègia de recursos humans de l'organització.
CEP-07 Capacitat per a aplicar tècniques i prendre decisions en matèria de gestió de recursos humans (política retributiva, de selecció…).
CEP-08 Capacitat per a dirigir grups de persones.
CEP-09 Capacitat per a realitzar funcions de representació i negociació en diferents àmbits de les relacions laborals.
CEP-10 Assessorament a organitzacions sindicals i empresarials, i als seus afiliats.
CEP-11 Capacitat per a assessorar i/o gestionar en matèria d'ocupació i contractació laboral.
CEP-12 Assessorament i gestió en matèria de seguretat social, assistència social i protecció social complementària.
CEP-13 Capacitat de representació tècnica en l'àmbit administratiu i processal i defensa davant els tribunals.
Ací podràs consultar la informació i normativa sobre el TFG, així com el repositori de treballs dels cursos anteriors.
Aspectes generals
El Reial decret 1393/2007, de 29 d'octubre, pel qual s'estableix l'ordenació dels ensenyaments universitaris oficials de grau, màster universitari i foctorat, (modificat pel Reial decret 861/2010 de 2 de juliol), estableix en l'article 12 que els ensenyaments oficials de grau conclouran amb l'elaboració i defensa d'un treball de final de grau (TFG. 6 crèdits ETCS) que haurà de realitzar-se en la fase final del pla d'estudis i estar orientat a l'avaluació de competències associades al títol.
Consulta la guia docent de l'assignatura
El TFG serà el resultat d'un treball personal i autònom de l'estudiantat, realitzat sota la supervisió d'un professor tutor o professora tutora acadèmic. Ha de ser elaborat de forma individual per cada estudiant o estudianta i defensat públicament.
Amb la finalitat d'unificar criteris en la seua elaboració i avaluació l'alumnat disposa en l'Aula virtual creada a aquest efecte, una detallada Guia docent, Normativa UJI, Normativa de la Facultat, també recursos informatius d'ajuda, normes d'estil, citació, enviament d'avisos i notícies per correu electrònic a totes les persones integrants de l'Aula (estudiantat i tutors i tutores) a través del servei del fòrum.
Requisit: haver cursat el 80% dels crèdits de formació bàsica i obligatòria. Es recomana a l'estudiantado reforçar els seus coneixements en anglès.
Continguts temàtics
Treball autònom en el qual ha de demostrar l'adquisició de competències bàsiques, genèriques i específiques associades al títol. Tots els continguts de les diferents assignatures són susceptibles de ser aplicats al TFG.
El contingut del TFG podrà correspondre a una de les següents tipologies: a) Treballs de revisió i recerca bibliogràfica centrats en diferents camps relacionats amb la titulació. b) Treballs de caràcter professional, relacionats amb els diferents àmbits de l'exercici professional per als quals qualifica el títol. c) Treballs experimentals relacionats amb la titulació. d) Altres tipus de treballs.
Els departaments implicats en la titulació de Relacions Laborals i Recursos Humans (Dret del Treball, Psicologia Social, Administració i Direcció d'Empreses, Sociologia), proposaran les diferents línies temàtiques, ajustant-se en la mesura que siga possible als interessos de l'alumnat, l'assignació es realitzarà tenint en compte aquests interessos i la nota mitjana de l'expedient.
En funció del tema, l'alumne o alumna, amb l'ajuda i orientació del tutor o tutora, localitzarà la bibliografia necessària per a la seua elaboració (bàsica, complementària, web d'interès i altres recursos).
Es recomana l'assistència al seminari "Recursos per a la recerca".
Metodologia didàctica
El treball ha de realitzar-se de manera individual per l'alumnat sota la supervisió del director o directora o tutor o tutora acadèmic, la funció del qual serà orientar, assessorar i planificar les activitats de l'alumnat, fer un seguiment del treball realitzat durant el període de durada del treball a desenvolupar i col·laborar en tot allò que permeta una bona consecució d'aquest. L'alumnat haurà d'atendre amb rigor la planificació marcada pel seu tutor o tutora. En el cas de no ser atesa, s'emetrà un informe negatiu i podrà ser no autoritzada l'exposició.
Consulta professorat tutor de TFG
El tutor o tutora emetrà una autorització perquè el treball puga ser defensat i si l'informe fóra negatiu, haurà d'esperar al següent curs acadèmic perquè, prèvia matrícula, siga autoritzada la seua defensa i s'inicie novament el procés.
No es proposa cap esquema tancat. És cada alumne o alumna amb el seu tutor o tutora, el que dissenya el treball.
L'anglès constitueix llengua docent obligatòria en un 50% en el TFG. Serà el tutor o tutora qui determine amb l'alumne o alumna, al principi del procés de tutorización, la determinació concreta de les activitats que es realitzaran en llengua anglesa en l'àmbit de les tutories i el maneig de bibliografia, si escau.
En tot cas, i pel que fa a l'avaluació, s'haurà de presentar en llengua anglesa, almenys, un resum executiu d'entre 6 i 16 pàgines del treball presentat, el defensa del qual serà en qualsevol de les llengües oficials de la comunitat autònoma.
Igualment, haurà d'estar redactat en llengua anglesa el material escrit (diapositives, posters, o equivalents) que l'alumne o alumna utilitze per a la defensa oral del citat TFG.
Criteris temporals
S'estableixen 2 períodes de defensa pública del treball de final de grau: el primer període en la setmana següent a la finalització del període d'exàmens de la primera convocatòria ordinària del segon semestre (primera convocatòria); i un segon període en la setmana següent a la finalització del període d'exàmens de segona convocatòria ordinària del segon semestre (segona convocatòria).
Sol·licitud de defensa del TFG haurà de fer-se amb una antelació mínima de dues setmanes a l'inici del període d'avaluació del TFG.
Les dates seran les següents, tenint en compte el calendari acadèmic del curs 2016/17. S'informarà amb la suficient antelació del dia concret, hora i lloc (AV):
Lliurament TFG i sol·licitud d'avaluació: 29 de maig 2017
Avaluació TFG: Entre el 12 i 16 de juny de 2017
Lliurament TFG i sol·licitud d'avaluació: 26 de juny de 2017
Avaluació TFG: Entre el 10 i 13 de juliol de 2017
Documentació que cal presentar
Tutors o tutores
El tutor o tutora haurà de lliurar a través de l'Aula Virtual en la data establida del TFG:
Consulta el perfil dels tutors i tutores del TFG
Procediment de defensa i avaluació
Per a qualsevol dubte o informació que sorgisca durant el procés, podeu acudir a la coordinadora de TFG (afabra@uji.es).
La Universitat Jaume I ha elaborat una normativa que conté les directrius bàsiques relacionades amb la definició, organització, elaboració, tutela, presentació, defensa, avaluació i gestió administrativa dels TFG en la Universitat Jaume I.
Explora les diferents eixides laborals i els perfils professionals que t'ofereix aquest grau, així com les opcions de continuar la teva formació.
Màster
Què és?
Els estudis de màster tenen com a objectiu la formació avançada, especialitzada o multidisciplinària, dirigida a una especialització acadèmica o professional o a la iniciació en activitats investigadores.
Quina és la diferència entre màster oficial i màster propi?
Els màsters oficials tenen una càrrega lectiva de 60 a 120 crèdits europeus (un o dos cursos acadèmics) i han de disposar d’una acreditació oficial per part del Ministeri d’Educació.
El màster oficial està reconegut en tota la Unió Europea sense haver de realitzar cap tràmit de reconeixement i, per això, garanteix la mobilitat entre països.
El màster propi acredita un cicle universitari de formació de postgrau no doctoral, i reconeix un nivell qualificat de formació superior a la de grau.
El màster propi de la universitat comprèn, com a mínim, 50 crèdits (un crèdit correspon a 10 hores d’ensenyament teòric, pràctic o de les seues equivalències).
Quins màsters pots cursar a l’UJI relacionats amb el grau en Relacions Laborals i Recursos Humans?
-Màsters Oficials:
Així mateix, amb el grau en Relacions Laborals i Recursos Humans també pots accedir a altres màsters i títols propis:
Doctorat
Els ensenyaments de doctorat tenen com a finalitat la formació avançada de l'estudiantat en les tècniques d'investigació. Poden incorporar cursos, seminaris o altres activitats orientades a la formació investigadora i inclouen l'elaboració i presentació de la corresponent tesi doctoral, que consisteix en un treball original d'investigació.
Més informació sobre Estudis de Postgrau a l'UJI:
https://www.uji.es/serveis/ode
Per a continuar la teua formació professional
Consulta els programes per a titulats/des en la guia PROMOTE your International Career elaborada per la OIPEP
Consulta la Guia PREOCUPA’T: Com millorar l’empleabilitat?
http://ujiapps.uji.es/societat/laboral/preocupat/preocupat/millora/
Més informació:
Àmbits de treball
Els llocs de treball on pot desenvolupar la seua feina un graduat o graduada en Relacions Laborals i Recursos Humans són diversos:
Tasques professionals
Els graduats i graduades en Relacions Laborals i Recursos Humans parteixen d’una mateixa base teòrica durant els tres primers cursos i trien la seua especialització en el quart curs, on poden optar entre l’itinerari jurídic i l’itinerari de recursos humans. La gran quantitat i diversitat de camps en què poden desenvolupar la seua tasca fa que les seues funcions siguen molt diverses.
a) Via administrativa
- Representació i direcció tècnica de procediment davant:
- Inspecció de treball
- Servei de mediació, arbitratge i conciliació
- Institut Nacional de la Seguretat Social
- Servei públic d’ocupació estatal
- Tresoreria de la Seguretat Social
- Cos de gestió i escala superior de l’administració civil de l’Estat, de les comunitats autònomes i de les entitats locals (grups A1 i A2)
- Cos d’inspectors i subinspectors d’ocupació i de la Seguretat Social
- Representació i direcció tècnica en procediments d’inspecció.
- Via judicial
Els professionals col·legiats poden actuar davant dels tribunals de l’ordre social de la jurisdicció en reclamacions laborals i de Seguretat Social, en primera i segona instància, com per exemple acomiadaments, prestacions de Seguretat Social (jubilació, invalidesa, orfandat, viduïtat i atur), reclamacions de salaris, classificació professionals, sancions, etc.
- Empreses
Per la seua formació en matèries jurídiques, econòmiques i socials, el graduat o graduada en Relacions Laborals i Recursos Humans està qualificat per a gestionar pimes, cooperatives i altres empreses de tipus social. S’ocuparà d’altes, baixes, nòmines, assegurances socials, comptabilitat, fiscalitat, conflictes col·lectius, selecció de personal, etc. També destaca la seua funció com a tècnic o tècnica de prevenció de riscos laborals en les empreses.
- Professional liberal
La seua funció és assessorar les xicotetes i mitjanes empreses i els treballadors mitjançant l’exercici de funcions com ara: preparació d’expedients disciplinaris, tramitacions de subvencions, defensa dels drets laborals, anàlisi de les condicions de treball, estudis sobre absentisme, accidentalitat, malalties professionals, situacions d’invalidesa, representació en actes de conciliació i tribunals laborals.
e) Agències de col·locació i empreses de treball temporal.
RESUM
Més informació
Oficina d’Inserció Professional i Estades en Pràctiques (OIPEP)
Accedeix a tots els sistemes de qualitat d'aquest grau i a la informació completa del títol.
Enllaç a totes les normatives d'aquest grau: avaluació, permanència, reconeixements, etc.