INFORMACIÓ GENERAL
L'assignatura L'espanyol com a llengua estrangera (EA0954) pretén oferir la formació necessària per a afrontar el repte d'ensenyar espanyol com a llengua segona i estrangera. En un context dominat per la internacionalització, l'ensenyament d'espanyol s'ha convertit en una de les grans demandes del mercat, no solament de l'europeu, sinó de zones com Àsia, Àfrica i Estats Units, que relacionen el coneixement de l'idioma amb les possibilitats d'integració en una de les comunitats lingüístiques amb més futur del planeta.
Adreçat a persones interessades a iniciar-se professionalment en l'ensenyament d'espanyol com a llengua estrangera (ELA), per la qual cosa desenvolupa un primer acostament a la professió i guia en el desenvolupament de les competències docents bàsiques necessàries per a enfrontar-se als reptes de l'aula.
L'assignatura s'ofereix com a activitat extraacadèmica amb reconeixement de crèdits per als graus d'Estudis Anglesos, Traducció i Interpretació, Humanitats, Mestre d'Educació Infantil i Mestre de Primària, així com els de l'àrea de Comunicació (Comunicació Audiovisual, Publicitat i Relacions Públiques, i Periodisme). També s'admetran estudiants d'altres graus o màsters. El nombre màxim de places serà de 50.
Es considera com prerrequisit per a accedir a l'assignatura el coneixement de la llengua nivell C2 segons el Marc Comú Europeu de Referència per a les llengües (nivell assignat als nadius d'una llengua).
DATA D'INICI: segons el calendari acadèmic de l'UJI, el primer dia de classe del primer semestre
DURADA: Primer semestre
HORARI: Vegeu SIA. https://ujiapps.uji.es/sia/rest/publicacion/2020/estudio/205/asignatura/EA0954/
PREU: 120€
CRÈDITS ECTS: 3 mòduls de 2 Crèdits. Total 6 Crèdits (pendent de resolució de VOAP)
RESPONSABLE DE L'ASSIGNATURA: Jorge Martí Contreras
COORDINA: Deganat Facultat de Ciències Humanes i Socials. Departament de Filologia i Cultures Europees
Les persones matriculades en el curs podran sol·licitar el reconeixement de 6 crèdits ECTS sempre que superen
l'avaluació dels tres mòduls.
OBJECTIUS DEL CURS
• Aplicar en l'aula tècniques docents bàsiques, algunes dinàmiques de grup i certs recursos didàctics per a crear les condicions que afavorisquen l'aprenentatge i el desenvolupament de l'autonomia de l'alumne, a través de l'ús comunicatiu de la llengua oral i escrita.
• Utilitzar una sèrie d'instruments per a analitzar i reflexionar sobre la pròpia competència docent i intercultural, amb la finalitat de prendre decisions que repercutisquen en l'ensenyament i en el seu desenvolupament professional.
• Donar resposta a preguntes dels alumnes sobre el funcionament i l'ús de la llengua espanyola i de la cultura hispànica.
• Prendre consciència del que implica ser professor d'ELA: planificació, execució i avaluació de l'ensenyament.
• Impartir metodologies, des de l'enfocament comunicatiu i les estratègies constructivistes, amb la finalitat de preparar materials per a l'aula i organitzar tasques grupales i individuals.
L'assignatura és de 6 crèdits (ECTS), que corresponen a 60 hores presencials i 90 d'activitats no presencials. La temporalització s'organitza en tres mòduls, cadascun d'ells de 2 crèdits (20 hores lectives):
· Introducció: el professor d'ELE.
. Norma lingüística i varietats de l'espanyol
MÒDUL 2: Corrents metodològics
(Cinc setmanes)
. Metodologies i procediments d'aprenentatge
. Enfocament comunicatiu mitjançant tasques
MÒDUL 3: Habilitats lingüístiques i comunicatives
(Cinc últimes setmanes del semestre)
. Competència funcional: microfunciones comunicatives
· Tàctiques i estratègies pragmàtiques: adequació i eficàcia comunicativa
. Gèneres discursius: estructura, procediments temàtics, registre, funció social
Inscripcions:
Termini: el dia abans de l'inici de les clases
Pàgina web del Departament de Filologia i Cultures Europees
Informació: adm-fil@uji.es
Inscripció i pagament: http://inscripcio.uji.es