L'espanyol com a llengua estrangera
Departament de Filologia i Cultures Europees (Curs 2019-2020)
INFORMACIÓ GENERAL
L'assignatura L'espanyol com a llengua estrangera (EA0954) pretén oferir la formació necessària per a afrontar el repte d'ensenyar espanyol com a llengua segona i estrangera. En un context dominat per la internacionalització, l'ensenyament d'espanyol s'ha convertit en una de les grans demandes del mercat, no solament de l'europeu, sinó de zones com Àsia, Àfrica i Estats Units, que relacionen el coneixement de l'idioma amb les possibilitats d'integració en una de les comunitats lingüístiques amb més futur del planeta.
Adreçat a persones interessades a iniciar-se professionalment en l'ensenyament d'espanyol com a llengua estrangera (ELA), per la qual cosa desenvolupa un primer acostament a la professió i guia en el desenvolupament de les competències docents bàsiques necessàries per a enfrontar-se als reptes de l'aula.
L'assignatura s'ofereix com a activitat extraacadèmica amb reconeixement de crèdits per als graus d'Estudis Anglesos, Traducció i Interpretació, Humanitats, Mestre d'Educació Infantil i Mestre de Primària, així com els de l'àrea de Comunicació (Comunicació Audiovisual, Publicitat i Relacions Públiques, i Periodisme). També s'admetran estudiants d'altres graus o màsters. El nombre màxim de places serà de 50.
Es considera com prerrequisit per a accedir a l'assignatura el coneixement de la llengua nivell C2 segons el Marc Comú Europeu de Referència per a les llengües (nivell assignat als nadius d'una llengua).
DATA D'INICI: setembre de 2019
DURADA: Primer semestre
HORARI: Vegeu SIA
PREU: 120€
CRÈDITS ECTS: 3 mòduls de 2 Crèdits. Total 6 Crèdits (pendent de resolució de VOAP)
RESPONSABLE DE L'ASSIGNATURA: Jorge Martí Contreras
COORDINA: Deganat Facultat de Ciències Humanes i Socials. Departament de Filologia i Cultures Europees
Les persones matriculades en el curs podran sol·licitar el reconeixement de 6 crèdits ECTS sempre que superen
l'avaluació dels tres mòduls.
OBJECTIUS DEL CURS
• Aplicar en l'aula tècniques docents bàsiques, algunes dinàmiques de grup i certs recursos didàctics per a crear les condicions que afavorisquen l'aprenentatge i el desenvolupament de l'autonomia de l'alumne, a través de l'ús comunicatiu de la llengua oral i escrita.
• Utilitzar una sèrie d'instruments per a analitzar i reflexionar sobre la pròpia competència docent i intercultural, amb la finalitat de prendre decisions que repercutisquen en l'ensenyament i en el seu desenvolupament professional.
• Donar resposta a preguntes dels alumnes sobre el funcionament i l'ús de la llengua espanyola i de la cultura hispànica.
• Prendre consciència del que implica ser professor d'ELA: planificació, execució i avaluació de l'ensenyament.
• Impartir metodologies, des de l'enfocament comunicatiu i les estratègies constructivistes, amb la finalitat de preparar materials per a l'aula i organitzar tasques grupales i individuals.
L'assignatura és de 6 crèdits (ECTS), que corresponen a 60 hores presencials i 90 d'activitats no presencials. La temporalització s'organitza en tres mòduls, cadascun d'ells de 2 crèdits (20 hores lectives):
MÒDUL 1: Conceptes bàsics
(del 9 de setembre al 12 d'octubre de 2019)
· Introducció: el professor d'ELA.
Norma lingüística i varietats de l'espanyol
MÒDUL 2: Corrents metodològics
(del 13 d'octubre al 23 de novembre de 2019)
Metodologies i procediments d'aprenentatge
Enfocament comunicatiu mitjançant tasques
MÒDUL 3: Habilitats lingüístiques i comunicatives
(del 24 de novembre al 20 de desembre de 2019)
Competència funcional: microfunciones comunicatives
· Tàctiques i estratègies pragmàtiques: adequació i eficàcia comunicativa
Gèneres discursius: estructura, procediments temàtics, registre, funció social
Inscripcions:
Termini: abans del 6 de setembre
Informació: adm-fil@uji.es
Inscripció i pagament: http://inscripcio.uji.es