Irene Garcia Molina
Perfil personal
Ressenya Personal
Irene Garcia Molina és Professora Ajudant Doctor de la Universitat Jaume I (UJI). Va obtenir el seu doctorat internacional en Psicologia (2019) a la Universitat Jaume I, programa de doctorat amb menció de qualitat i excel·lència pel Ministeri d'Educació, gràcies a una beca FPI de la Generalitat Valenciana (GV), realitzant per al seu reconeixement internacional dues estades (6 mesos) al Center for Research in Autism and Education de la University College London (2016 i 2017), també amb la subvenció de dues beques per a estades fora de la Comunitat Valenciana de la Generalitat Valenciana.
A més, té dos màsters universitaris, un en Intervenció i Mediació familiar (UJI), i un altre en Professora de Secundària, especialitat d'Orientació (Universitat de València); una llicenciatura en Psicopedagogia (UJI); una diplomatura en Magisteri Infantil (UJI); i un títol professional de música, especialitat piano.
A la Universitat Jaume I, és membre de el grup 'Desenvolupament i Contextos Educatius' que investiga sobre el desenvolupament socioemocional i sociolingüístic; menors infractors i prevenció de la reincidència; adquisició de la llengua oral i els seus problemes; situació educativa; orientació escolar i vocacional, a més d'estar en diferents projectes sobre educació inclusiva, aprenentatge-servei o de foment de relacions entre la universitat i els centres especialitzats.
És professora de la Universitat Jaume I des 2016 (fins a l'actualitat - Professora Ajudant Doctor des de 2020), impartint docència relacionada amb els trastorns del neurodesenvolupament, intervenció psicoeducativa, problemes de comunicació, contextos familiars i cooperació família-escola, en el grau de Mestre d'Educació Infantil, grau de Primària i grau de Psicologia, així com en els màsters de Psicopedagogia i en el d'Intervenció i Mediació Familiar. També ha sigut professora a la Universitat Internacional de València en el Màster Universitari en Prevenció i Intervenció Psicològica en Problemas de conducta en la Escuela (assignatura de Detecció Precoç) i el Màster en Investigació Musical de la mateixa universitat. Directora i professora de les dues edicions de el curs online El aula inclusiva hoy en día. Cómo afrontar el Trastorno del Espectro Autista y las Altas Capacidades; en el qual van participar 2000 persones, entre ells docents, psicòlegs i estudiants de diversos països hispano-parlants. També ha estat professora de diferents cursos online per a professors durant la pandèmia a través del CEFIRE, titulats: 'Les classes instrumentals a distància i híbrides'.
Interessada en teoria de la ment, moralitat, autisme i l'art com a vehicle de reforç i comprensió. Les diferents parts de la seva tesi han estat publicades en revistes JCR d'alt impacte, com la revista Cognitive Development (2,06 / Q1), la Spanish Journal of Psychology (0,749 / Q2) o el monogràfic sobre teoria de la ment Estudios de Psicología (0,544 / Q3) ia la revista llatinoamericana Universitas Pshycologica (0,23 / Q3), entre d'altres.
És autora del llibre sobre 'Intervención mediante historias complejas de teoría de la mente' i dissenyadora de l'app que l'acompanya (castellà i anglès), a més d'altres apps educatives sobre lectura, matemàtiques i música.
Pel que fa a congressos, es destaquen les seves ponències i presentacions a la Universitat Surcolombiana amb “¿Por qué las personas con autismo no pueden echarle la culpa al perro?” (2020), a la Universitat de València “Teorías explicativas: El razonamiento moral en el autismo. Un análisis a partir de la Teoría de la Mente” (2019), a Rotterdam (INSAR) "Theory of Mind and Intelligence. The importance of visual stimulus in autism" (2018), o a Barcelona (AETAPI) amb “Cuaderno y aplicación móvil. Demo para la intervención en Teoría de la Mente de Alto Nivel” (2014). També, té diferents premis acadèmics i a la seva investigació, com el premi Santander i el premi Balaguer-Gonel Hermanos pel seu expedient acadèmic, i el Research Pitches per la seva investigació explicada en anglès, arribant a la fase final nacional.
En relació a idiomes, parla castellà i català (nivell natiu) i té una bona comprensió i expressió oral i escrita en anglès.
A més, en el pla artístic, ha realitzat diversos projectes per a la visibilització i conscienciació de l'autisme i de la diversitat a la UJI amb el projecte DiversitArt en el màster de Psicopedagogia, i a través de la performance, com la seva participació en el Diggin' the Gallery a la galeria Tate Britain (Londres), a la Fira Internacional d'Art Contemporani MARTE amb Takiwatanga: autisme, temps i espai (Castelló), en r-connect per explicar l'autisme a través de l'art (Barcelona), o a través dels contes.
Grups d'investigació i Instituts
Grups d'innovació educativa
Docència
Assignatures amb docència
Assignatures | Titulació |
---|---|
MP1861 - Trastorns del Desenvolupament (Psicologia) | Grau en Mestre o Mestra d'Educació Primària (Pla de 2018) |
PS1047 - Prácticas Externas | Grado en Psicología |
SAW010 - Atenció Psicoeducativa a l'Alumnat amb Trastorns de l'Espectre Autista | Màster Universitari en Psicopedagogia |
SAW020 - Treball de Final de Màster (Orientació Professionalitzadora) | Màster Universitari en Psicopedagogia |
SAW021 - Treball de Final de Màster (Orientació Investigadora) | Màster Universitari en Psicopedagogia |
SAW022 - Pràcticum Professionalitzador | Màster Universitari en Psicopedagogia |
SAW023 - Pràcticum d'Investigació | Màster Universitari en Psicopedagogia |
Publicacions
Publicacions en revistes
Maria Medina Vicent, Irene Garcia Molina. IC : REVISTA CIENTÍFICA DE INFORMACIÓN Y COMUNICACIÓN. Vol. 19. pp. 261-278. 2022. Científic.
Irene Garcia Molina, Paula Rodríguez Clavell. International Journal of Developmental Disabilities. Num. online. pp. 1-8. 2022. Científic.
Clara Andrés Roqueta, Irene Garcia Molina, Raquel Flores Buils. Children-Basel. Num. 2. Vol. 8. pp. 1-19. 2021. Científic.
Irene Garcia Molina. ESTUDIOS DE PSICOLOGÍA. Num. 1. Vol. 42. pp. 104-129. 2021. Científic.
Irene Garcia Molina, Rosa Ana Clemente Estevan, Clara Andrés Roqueta. Journal of Cognitive Psychology. Num. 1. Vol. 33. pp. 87-101. 2021. Científic.
Irene Garcia Molina. CONRADO. Num. 77. Vol. 16. pp. 280-285. 2020. Científic.
Irene Garcia Molina, Rosa Ana Clemente Estevan. UNIVERSITAS PSYCHOLOGICA. Vol. 19. 2020. Científic.
Irene Garcia Molina, Rosa Ana Clemente Estevan, Clara Andrés Roqueta. COGNITIVE DEVELOPMENT . Vol. 52. 2019. Científic.
Irene Garcia Molina. PSICOLOGIA, CONOCIMIENTO Y SOCIEDAD. Num. 1. Vol. 9. pp. 155-177. 2019. Científic.
Irene Garcia Molina, Rosa Ana Clemente Estevan. ESTUDIOS DE PSICOLOGÍA. Num. 2. Vol. 40. pp. 312-337. 2019. Científic.
Irene Garcia Molina, Rosa Ana Clemente Estevan. SPANISH JOURNAL OF PSYCHOLOGY. Vol. 22. 2019. Científic.
Alicia Benet Gil, Aida Sanahuja Ribés, Irene García Molina, Raquel Nieto Garoz. APERTURA (EN LINEA). Num. 1. Vol. 10. pp. 88-103. 2018. Científic.
Raquel Nieto Garoz, José Luis Vilanova Landete, Alicia Benet Gil, Aida Sanahuja Ribés, Irene García Molina. PUBLICACIONES DIDACTICAS. Num. 91. pp. 416-422. 2018. Científic.
Irene García Molina, Clara Andrés Roqueta, Rosa Ana Clemente Estevan. AGORA DE SALUT. Vol. 1 . pp. 421-428. 2015. Científic.
Irene García Molina, Rosa Ana Clemente Estevan, Clara Andrés Roqueta, María Pilar Jara Jiménez. AGORA DE SALUT. Vol. 2 . pp. 43-53. 2015. Científic.
Llibres
Irene García Molina, Rosa Ana Clemente Estevan, Clara Andrés Roqueta, Luis Enrique Rodríguez Pupo. 2016. Autoria. Científic. Col·lecció Psique,17. ISBN 9788416356805. Castellón (Espanya). Ed. Universitat Jaume I.
Capítols de llibre
Irene Garcia Molina. Mujeres y autismo. La identidad camuflada. (Espanya). Ed. Altaria. 2022. ISBN 9788412504736. Científic.
Aportacions a congressos
Irene García Molina, Raquel Nieto Garoz, Aida Sanahuja Ribés, Alicia Benet Gil. III Jornades d'investigació per a l'Alumnat de la Facultat de Ciències de la Salut. Castelló de la Plana (Espanya). 05-04-2017. Científic. 2018. ISSN 2443-9827.
Raquel Nieto Garoz, Irene García Molina, Aida Sanahuja Ribés. XX Jornades de Foment de la Investigació de la Facultat de Ciències Humanes i Socials. Castellón (Espanya). 03-12-2015. Científic. 2015. ISSN 1139-5486.
Irene García Molina, Aida Sanahuja Ribés. Comunicaciones V Jornada Nacional sobre Estudios Universitarios y I Taller de Innovación Educativa. Univeristat Jaume I, Castellón (Espanya). 12-11-2015. Científic. 2015. Ed. Universitat Jaume I. V Jornada Nacional sobre Estudios Universitarios y I Taller de Innovación Educativa. ISBN 9788416356379.
Irene García Molina, Rosa Ana Clemente Estevan, Clara Andrés Roqueta, María Pilar Jara Jiménez. XVIII Jornades de Foment de la Investigació de la Facultat de Ciències Humanes i Socials. Universitat Jaume I (Espanya). 28-11-2013. Científic. 2013. ISSN 1139-5486.
Irene García Molina. XVII Jornades per al Foment de la investigació en Ciències Humanes i Socials. Campus Riu Sec Universitat Jaume I (Espanya). 30-11-2012. Científic. 2012. ISSN 1139-5486.
Irene Garcia Molina, María Auxiliadora Sales Ciges, Clara Andrés Roqueta, Ana Belén Górriz Plumed, María Isabel Blanes Fernández. CIVINEDU 2020. 4th International Virtual Conference on Educational Research and Innovation. Virtual (Espanya). 23-09-2020. Docent. 2020. Ed. Adaya Press. Conference Proceedings CIVINEDU 2020. ISBN 9788409229666.
Altres activitats
Altres congressos
Irene Garcia Molina. Pedagogías solidarias en tiempos de pandemia. Virtual (Colombia) (Espanya). 06-08-2020. Científic. 2020.
Irene Garcia Molina. I Jornada de autismo y educación. Avances de investigación TEA. Valencia (Espanya). 18-09-2019. Científic. 2019.
Raquel Nieto Garoz, Jose Luis Villanova Landete, Alicia Benet Gil, Aida Sanahuja Ribés, Irene García Molina. III Jornades d'investigació per a l'Alumnat de la Facultat de Ciències de la Salut. Castelló de la Plana (Espanya). 05-04-2017. Científic. 2017.
Irene García Molina, Rosa Ana Clemente Estevan, Clara Andrés Roqueta. XVII Congreso nacional de AETAPI. Barcelona (Espanya). 13-11-2014. Científic. 2014.
Exposicions d'art
Irene Garcia Molina. MACVAC. Villafamés (Espanya).16-04-2021. Institucional. Col·lectiva. 2021.
Irene Garcia Molina, Alba Arroyo, Ismael Marco. Auditorio y Palacio de Congresos. Castellón (Espanya).17-11-2017. Institucional. Col·lectiva. 2017.