El Paranimf torna a omplir-se de teatre, dansa i cinema en una programació de tardor que convida a reflexionar i emocionar Paranimf tardor

03/09/2025 | SASC
Compartir

Compartir

Linkedin
BlueSky
Facebook
Mastodon
Whatsapp
Gmail
Imprimir

Teatre que convida a qüestionar, homenatges escènics, danses que desafien l'espai i la percepció i adaptacions de textos clàssics són algunes de les propostes de la programació de tardor del Paranimf de la Universitat Jaume I, una temporada en què les arts es troben amb la reflexió i dissenyada per a aprofundir-hi i emocionar.

La programació s’iniciarà el 19 de setembre amb Marcela (una canción de Cervantes), dirigida per Leticia Dolera, una obra que convida a reflexionar sobre l’amor, el poder i la por radical a la dona lliure a partir del personatge de la pastora Marcela del capítol XVI d’El Quixot de Cervantes.

Les representacions continuaran el 26 de setembre amb Adolescència infinita, de la companyia Pont Flotant, que retrata aquesta etapa de la vida amb emocions contraposades: diversió i avorriment, apatia i passió, compromís i indiferència, tota la vida i destrucció del procés de transformació més brutal en la vida d’una persona.

Dit de Drap, del Taller Montse Colomé, serà la següent cita al Paranimf el 3 d’octubre, un homenatge a Bach i Carles Santos a través de les seues músiques i també de les d’Inès Borràs, pianista de Benicarló vinculada a la trajectòria del músic vinarossenc.

El 8 d’octubre la companyia valenciana Crit Teatre, en col·laboració amb Montalto & Lobrutto de Sicília, oferirà Pobres, una comèdia que indaga en la complexa, contradictòria i agredolça humanitat que s’amaga darrere d’estereotips i prejudicis.

Caperucita en Manhattan, de Teatro de la Abadía, serà la proposta teatral per a l’11 d’octubre, una reinterpretació moderna i nova del conte de Charles Perrault a partir del text de l’escriptora Carmen Martín Gaite per a celebrar el 100è aniversari del seu naixement. Dirigida per Lucía Miranda, l’obra és un homenatge a la literatura i un manifest per a no renunciar a la infantesa, que comptarà amb actrius de la talla de Mamen García, Miriam Montilla, Carmen Navarro i Carolina Yuste.

La dansa també serà protagonista aquest trimestre del Paranimf amb diversos espectacles. El primer serà Sempere d’Otradanza el 17 d’octubre, una proposta amb coreografia i direcció d’Asun Noales que pren com a referència per a l’escenografia l’escultor i pintor Eusebio Sempere per a explorar la tridimensionalitat dels cossos en l’espai, l’ús de la llum i la plàstica escènica. D’altra banda, Aracaladanza oferirà el 24 d’octubre la peça de dansa contemporània Va de Bach, una proposta de gran format i per a tots els públics que pretén despertar la imaginació dels espectadors.

Com és habitual, la programació de tardor inclourà diversos espectacles emmarcats en la Mostra d’Arts Escèniques Reclam. Per al 31 d’octubre s’ha programat l’obra Gola, de Bitó Produccions, un potent muntatge interpretat per un únic actor, Oriol Pla, amb música en directe de Pau Matas, que naix de la necessitat de posar èmfasi en allò que corromp les persones.

El 5 de novembre s’oferirà l’obra de teatre immersiu Meme, antes todo era campo, Vol. II, de Colectivo Nerval, un recorregut-performance que adoptarà el vestíbul del Paranimf com a esquelet per a la simbiosi amb dramatúrgies ecologistes en una proposta híbrida d’arts vives.

A més, el 7 de novembre, la dansa serà la protagonista amb un programa doble: Honest, una delicada peça de dansa dirigida i coreografiada per Kiko López que explora la bellesa de l’ésser humà, i El último acto de fe, un espectacle de dansa contemporània amb coreografia i direcció de Laura Morales i música en directe que pren com a marc l’últim acte de fe general celebrat a Espanya a Sevilla en 1781.

El 14 de novembre s’ha programat el muntatge de gran format Èdip, de Bambalina Teatre Practicable, que adapta el text de Sòfocles per a mostrar les possibilitats expressives dels titelles. L’espectacle comptarà a més amb música en directe i cor.

La programació també inclourà, el 19 de novembre, la Marató de monòlegs de l’Associació Valenciana d’Escriptors i Escriptores Teatrals.

Per a completar el programa del Reclam, el Paranimf oferirà el 21 de novembre l’obra Casting Lear, d’Andrea Jiménez, en la qual dirigeix, en directe, un actor diferent en cada funció per al rol de Lear, un exercici teatral on reflexionarà sobre la paternitat, l’amor i el perdó; i La Cordero y su ejército, el 28 de novembre, un espectacle de dansa que fusiona ballet clàssic i flamenc per a parlar de l’apocalipsi interna i personal de Sol Picó.

L’11 de desembre serà el torn de la lectura dramatitzada Białowieża, de Román Cebrián, una peça de caràcter social que pren el seu nom del bosc més antic d’Europa, frontera entre Polònia i Belarús, per a abordar el tema de les migracions.

Com és habitual, la programació d’aquest trimestre inclourà, el 18 de desembre, el tradicional Concert de Nadal a càrrec de la Big Band UJI.

L’espectacle Sustrai Circus, el 19 de desembre, tancarà la programació de tardor, una proposta per a tota la família que barreja el món del circ, la dansa i les arts plàstiques.

CICLES DE CINEMA

Pel que fa al cinema, es podrà gaudir dels cicles habituals en versió original. La programació s’iniciarà el 20 de setembre amb el cicle «Nou cinema» i la pel·lícula A la deriva, de Jia Zhang-ke, nominada a Palma d’Or a Millor pel·lícula en el Festival de Canes 2024, que també es projectarà el 21 de setembre.

Després serà el torn de Black dog, de Guan Hu, el 4 i 5 d’octubre, que va rebre el reconeixement Un Certain Regard: Millor pel·lícula en el Festival de Canes 2024 i dos premis en el Festival de Valladolid – Seminci. Dins d’aquest cicle també es projectarà el 18 i 19 d’octubre Tres amigas, d’Emmanuel Mouret, nominada al Lleó d’Or a millor pel·lícula en el Festival de Venècia 2024.

En el mes de novembre es projectarà, els dies 1 i 2, Una pel·lícula inacabada, de Ye Lou; Aquel verano en París, de Valentine Cadic, el 15 i 16, millor llargmetratge del Festival Internacional de Cinema Independent de Buenos Aires 2025; i Blue Sun Palace, de Constance Tsang, el 28 i 29, nominada al Gran Premi de la Setmana de la Crítica del Festival de Canes 2024.

El cicle «Nou cinema» es completarà el 13 i 14 de desembre amb el film Estrany riu, el primer llargmetratge del jove director Jaume Claret Muxart.

Quant al cicle «En pantalla en gran», aquest trimestre estarà dedicat a l’actor italià Marcello Mastroianni. El cicle inclourà la projecció de Noches blancas, el 27 i 28 de setembre; Rufufú, el 12 d’octubre; La noche, el 25 i 27 d’octubre; Matrimonio a la italiana, el 8 i 9 de novembre; Los girasoles, el 22 i 23 de novembre; Una jornada particular, el 6 i 7 de desembre, i Ojos negros, el 20 i 21 de desembre.

Més informació i entrades: https://www.paranimf.uji.es/

Informació proporcionada per: Servei d'Activitats Socioculturals