GIE Art i Didàctica (ARDIT) treballa el projecte d’innovació «Metodologies artístiques d’ensenyament en contextos plurilingües: creació, cultura, llengua i educació» amb l’exposició Forms, de Santiago Vilanova, instal·lada a la sala polivalent del Paranimf de la Universitat Jaume I a través de la qual s’estan duent a terme accions artístiques amb més de 200 alumnes de segon i tercer curs del grau en Mestre o Mestra d’Educació Infantil.
Dins de l’estudi i durant aquesta setmana, es desenvoluparà una proposta artística a partir del llenguatge visual i musical que pren com a referència el projecte d’art sonor de Santiago Vilanova. Les metodologies artístiques d’ensenyament es caracteritzen per proposar el contacte directe amb obres d’art contemporani amb les quals es dissenyen accions artístiques i pedagògiques entorn de les obres d’art a partir d’accions que impliquen les poètiques que usen els artistes contemporanis per a així, estimular els i les participants a actuar tal com actua un o una artista professional: amb la manipulació i transformació dels materials, l’associació d’idees dispars i l’elaboració d’un resultat artístic.
El fet peculiar de les metodologies artístiques d’ensenyament és que el contingut i el mètode comparteixen el mateix llenguatge visual; es generen productes finals que no són exercicis escolars, sinó obres d’art contemporani que estan basades en el coneixement adquirit i els procediments d’artistes contemporanis. Es tracta de projectes artístics directament relacionats amb la creació artística contemporània, especialment amb l’art d’acció i participació, la performance, la instal·lació i el happening.
L’objectiu d’aquest estudi és explorar i experimentar les possibles imbricacions entre l’educació artística i la didàctica de l’anglès en contextos plurilingües en la seua aplicació pedagògica, des d’una perspectiva de transformació social i arrelament amb el patrimoni valencià. Al mateix temps, estudiar les relacions entre la pedagogia de les arts visuals i les manifestacions artístiques tant socials com educatives, en entorns plurilingües, així com els seus efectes i repercussions en la vida acadèmica, cultural i escolar.
Un projecte que naix marcat per una situació en la qual la legislació valenciana requereix la docència en anglès de, com a mínim, una àrea no lingüística en tots els centres de primària, i el 76 % dels centres ha optat per impartir l’àrea d’expressió artística (plàstica) en aquesta llengua. En els últims anys moltes de les persones que s’encarregaven d’impartir aquesta àrea han deixat de fer-ho per no comptar amb la titulació lingüística necessària.
En este sentit, els i les mestres que han assumit la seua docència manifesten que tenen «una formació insuficient en didàctica de les arts plàstiques». Així ho expliquen les coordinadores de les accions, Paloma Palau i Anna Marzà, a partir de les dades que estan recollint en contacte amb mestres en seminaris permanents de formació.
Aquets projecte d’innovació està coordinat per Paloma Palau Pellicer i Anna Marzà Ibàñez, l’equip integrat per Maria Avariento Adsuara, Paola Ruiz Moltó, Antoni Ripollés Mansilla i Clara Rodríguez Marín, del Departament d’Educació i Didàctiques Específiques, i Gloria Torralba Miralles, del Departament de Pedagogia i Didàctica de les Ciències Socials, la Llengua i la Literatura. I l’exposició Forms, forma part del projecte «Display», integrat en la nova Aula d’Innovació Artística del Servei d’Activitats Socioculturals i és una de les propostes que conformen el model cultural UJI-Encultura que, entre altres accions, inclou espais d’experimentació que afavorisquen i propicien el treball i els projectes de professorat i estudiantat en els diferents àmbits i des de diferents perspectives docents.