Xarxa per la mobilització del coneixement

23/01/2024 | SASC
Compartir

Compartir

Facebook
X
Linkedin
Whatsapp
Gmail
Imprimir

La Xarxa Nova Ruralitat per la mobilització del coneixement vol impulsar el coneixement a través de l’afavoriment de sinergies entre el món acadèmic i la societat civil. 

Els objectius d'aquesta xarxa són:

  • Reflexió-acció: l’UJI ha de ser un factor de propagació de coneixement crític que afavorisca l’acció a través de processos de reflexió comunitària ben armats amb dades, veraç i constructiu. 
  • Mediació cultural: conjunt de processos d’empoderament de la població a través del coneixement i també l’oferiment de noves perspectives per a establir relacions amb el territori per part d’empreses i governs. 
  • Formació: és necessari atendre les demandes de formació que el territori efectua o que podria efectuar si s’activaren els mecanismes adients. 
  • Investigació: intensificació dels projectes d’investigació centrats en la realitat dels nostres territoris d’interior en qualsevol de les matèries que són tractades per l’UJI. 
  • Divulgació i transferència de coneixement: les universitats espanyoles han de complir els objectius, entre altres, de vetllar per la difusió, la posada en valor i la transferència del coneixement al servei de la cultura, de la qualitat de vida i del desenvolupament social.

Els serveis que s'ofereixen:

  1. Programa Nodes: programa de dinamització de serveis de la Universitat que la vinculen amb el territori. Aquesta afectaria des de departaments fins a unitats o projectes que tinguen una vocació de compartir el seu coneixement i treballar amb l’entorn. Accions: curs de formació continuada «Tractament periodístic de la realitat rural»; curs introductori per a professorat novell «Possibilitats de retroalimentació UJI-territori»; elaboració de la guia de serveis o carta que s'incorpore al web i es presente amb campanya mediàtica als municipis de Castelló. S’ha de fer arribar a empreses i altres institucions mitjançant la tramesa de correus electrònics. Hem de saber que el més efectiu per a donar a conèixer una relació és fer-la pública amb exemples.
  2. LAB-cultural (Bomba Cultural): s’ha de treballar en la creació d’espais de trobada, tant de caràcter físic com comunicatius, que donen lloc a l’aparició de sinergies. Aquestes han de fonamentar-se en la percepció mútua d’existència a través de processos o obra feta. Accions: «La cultura: una arma de construcció massiva» és una exposició continuada sobre la capacitat transformadora de la cultura, dins del LAB-cultural. En aquesta exposició  els tècnics i tècniques en desenvolupament i cultura posen de manifest què han promogut fent servir la cultura en qualsevol de les seues expressions; «El personal tècnic: armes de transformació massiva»: es tracta d'editar una guia en línia i en paper de perfils de tècnics i tècniques per a acollir possibles pràctiques, col·laborar en investigacions i fer funcions docents. Col·laboració amb la investigació encomanada per la Diputació sobre els perfils dels tècnics i tècniques de desenvolupament.
  3. Observatori de la Nova Ruralitat: s’està treballant en un observatori socioeconòmic de la ruralitat de la mà dels departaments d'Economia - Fonaments de l'Anàlisi Econòmica i Filosofia i Sociologia, en col·laboració amb el Servei de Promoció Econòmica de la Diputació de Castelló. Accions: col·laboració amb la investigació encomanada per la Diputació sobre iniciatives econòmiques innovadores en la ruralitat; col·laboració amb la investigació encomanada per la Diputació sobre els perfils dels tècnics i tècniques de desenvolupament.
  4. Transhumància acadèmica: la iniciativa es genera a través del conjunt d’iniciatives que es posaran en marxa per a implicar l’alumnat amb el territori. Això implica potenciar que les pràctiques, els treballs de TFG, TFM, etc., se centren en les problemàtiques dels pobles del territori. Es tracta de que l’alumnat «torne» al poble a desenvolupar projectes o investigacions. Amb aquesta finalitat cal mobilitzar, és evident, el professorat i oferir-li indicacions, mostrar-li possibilitats de desenvolupament de temes, etcètera. Accions: conveniar beques amb els diferents GAL per a alumnat que decidesca fer el TFG, TFM o la tesi, sobre temàtiques que tinguen lloc en l’entorn rural. 

 

 

Recurs d'imatge noticies-novaruralitat index

Notícies Nova Ruralitat

L'actualitat i novetats de la xarxa de la Nova ruralitat.

Informació proporcionada per: Servei d'Activitats Socioculturals