El passat dimarts 30 d’abril de 2024, un grup d’alumnes de primer curs del grau de Mestre/a d’Educació Infantil, va realitzar una eixida a l’antiga escola d’Arteas de Abajo de Begís. Aquesta eixida forma part del projecte Camí(n)art, dins del programa UJI-Encultura.
Aquest projecte proposa dur a terme una exploració de l’espai escolar rural amb la finalitat de sensibilitzar l’estudiantat en la importància i el valor del patrimoni històric, social, educatiu i paisatgístic de les escoles rurals per a la seua formació com a mestres de l’escola actual.
L’alumnat es va desplaçar a la localitat de Begís amb autobús i d’allí van emprendre el camí a peu cap a l’antiga escola d’Arteas de Abajo on van visitar l’edifici de l’escoleta i van conèixer l’experiència de Miguel, un veí de la localitat que va contar la seua experiència, cosa que va permetre a l’estudiantat fer-se una idea de la vida al poble i a l’escola.
L’experiència va començar a l’UJI, des d’on van muntar a l’autobús i on va començar la seua formació sobre les escoles rurals, el valor del territori i la importància de documentar el procés. També van conèixer a Glòria Jové, l’artista convidada, que va donar unes primeres indicacions sobre la poesia visual.
El camí a peu de pujades i baixades entre un paisatge cremat pels nombrosos incendis va durar aproximadament un hora. En aquest recorregut l’alumnat recollia elements de la natura i compartia la càrrega d’una maleta, la maleta de la mestra, contingut de la qual descobririen en arribar a l’escola. El camí amb sol, vent i una mica de pluja, va oferir unes vistes i unes panoràmiques dignes d’emmarcar.
En arribar a l’escola d’Arteas de Abajo van conèixer a Miguel, qui va contar la seua experiència en l’escola, les assignatures que s’impartien, la vida al poble i a l’aula, entre d’altres anècdotes que l’emocionaren. Allí també es van posar en comú les idees de l’alumnat sobre la poesia visual i, a la plaça del poble, Glòria Jové, de la Universitat de Lleida, va realitzar una activitat amb l’estudiantat de la qual van sorgir algunes idees com la importància de l’entorn en el procés d’ensenyament-aprenentatge de l’alumnat.
Durant tot el procés, l’alumnat de l’UJI va documentar el procés en el seu quadern de notes amb dibuixos, paraules o textos, anotant sentiments, idees i, en definitiva, tot allò que els travessava i que els commovia, tant a nivell personal com professional. A més, amb el material recollit durant el camí, l’alumnat crearà una obra de poesia visual que es retornarà al territori.
L’eixida va resultar una experiència molt enriquidora per als futurs i per a les futures docents, es va reflexionar sobre la importància del patrimoni històric, social, educatiu i paisatgístic, i es va proporcionar, mitjançant l’art, noves lectures que interpel·len, actualitzen i posen en valor eixe patrimoni.
Sara Sales Parejo.
Alumna del màster de Psicopedagogia.
Col·laboradora al Museu Pedagògic de Castelló.