Eixida Camí(n)art 7 de maig Eixida del projecte de Camí(n)art a Benassal el 7 de maig de 2024

18/06/2024 | SASC
Compartir

Compartir

Facebook
X
Linkedin
Whatsapp
Gmail
Imprimir

Imaginar caminar huit quilòmetres d'anada per a anar a escola i huit quilòmetres de tornada per a tornar a casa, travessant una muntanya, pot resultar una mica abstracte. En eixe acte d'imaginació se'ns pot oblidar introduir les olors, el ritme que crea la repetició de cada pas, un darrere l'altre sense descans. El vent en la cara, els sons dels ocells, una abella, un gos. El pensament que apareix quan el teu cos fa una acció repetitiva.

No obstant això, recórrer eixe  trajecte, a diferència d’imaginar-ho, ens connecta directament amb el territori i totes les implicacions sensorials característiques d'eixe lloc, l'olor de romer, a timó, a savina i ginebre; ampliar la mirada amb les infinites tonalitats de verd, de marrons, de rojos, de grisos i blaus; accelerar el cor i sentir les pulsacions.

Pensar amb el cos i transitar el mateix recorregut que feien les xiquetes i xiquets que habitaven els masos per a anar a escola, també ens permet establir una connexió directa amb la seua experiència personal, amb allò que suposava el seu trajecte diari. I això és el que va succeir el 7 de maig de 2024, quan el professorat i l'alumnat del Grau de Mestra o Mestre d'Educació Infantil i Primària de l'UJI, en el marc del projecte «Camí(n)Art. Els camins a l'escola», pertanyent al programa UJI-Encultura, van recórrer el trajecte entre el poble de Benassal i l'Escola del Canto.

L'escola del Canto pertany a la xarxa d'escoles dels masos que es van construir durant la República. Concretament aquesta escola es va obrir l'any 1932 amb la finalitat que les xiquetes i xiquets que habitaven en els masos disperses a la muntanya pogueren rebre una educació.

Gràcies a aquest projecte, coordinat per Joan Traver i Tomás Segarra, s'han programat una sèrie d'accions per a visitar algunes escoles de masos d'aquesta xarxa amb la finalitat de donar a conèixer aquests llocs entre l'estudiantat.

A més, en cadascuna de les accions també intervenen diferents artistes i agents locals, en aquest cas els van acompanyar Estelle Jullian i Emili Barreda que van aportar la seua visió sobre la idea de recorregut i ens van ajudar a entendre el valor de conservar el patrimoni històric i educatiu.

Maria Vidagañ Murgui

Universitat Jaume I

Informació proporcionada per: Servei d'Activitats Socioculturals