El PEU-UJI i el Museu de Belles Arts de Castelló enceten la proposta formativa 'Interrompre la classe, trobades d'educació i acció social'

16/05/2023 | SASC

El Museu de Belles Arts de Castelló ha sigut l'escenari on s'ha celebrat la inauguració del curs “Interrompre la classe, trobades d'educació i acció social”, una proposta formativa impulsada des del Servei d'Activitats Socioculturals de l'UJI i que està emmarcada dins del pla de formació “Cultura per a la recuperació” de la Generalitat Valenciana i compta amb la col·laboració del Museu de Belles Arts.

El curs, que consta de sis tallers, està coordinat per Estefania García, del col·lectiu Dit a l'ull, i pretén ser un espai de diàleg entre diferents professionals que treballen acompanyant persones i té com a objectiu revisar i confrontar els models actuals d'intervenció educativa i social. Aquesta proposta formativa innovadora i atípica tindrà lloc un dissabte al mes amb un aforament màxim de 25 persones i finalitzarà el mes de novembre.

En la inauguració han participat la vicerectora de Cultura, Llengües i Societat, Carmen Lázaro, i el coordinador de gestió del Museu, Germán Ribes. Durant la presentació, la vicerectora ha apuntat que aquest curs inaugura “una nova forma d'entendre i plasmar la interacció social a les aules amb la proposta formativa encetem una nova forma d'abordar la interacció social a les escoles, a les aules, des de la Cultura i des de les bases del model cultural UJI, fent de la cultura un motor d'innovació acadèmica, de vertebració territorial i de creació i enfortiment de l'esperit crític de docents i discents”. Lázaro ha volgut destacar també “la col·laboració amb el Museu de Belles Arts i ajuntaments seguint la màxima de què el treball en equip ens descriu com a universitaris”

Per la seua banda, el representant del Museu de Belles Arts ha destacat “la importància de la formació no reglada al món de l'acció social dins del context de la cultura. Des de les voreres de la reflexió i la creació comptem amb el cicle 'Interrompre la classe' amb un reduït, però divers exemple d'aquestes reflexions que ens conviden a la formació i al diàleg”.

En el primer taller han participat més de 20 persones i ha estat dirigit per Alfredo Hoyuelos, Doctor europeu en Filosofia i Ciències de l'Educació i tallerista de les Escoles Infantils Municipals de Pamplona. Hoyuelos ha aprofundit en la seua mirada sobre la documentació que, segons explica, suposa cura i pensament per a poder sostenir interrogants, interpel·lar-se, afectar i saber-se afectat.

Un aspecte a destacar del seminari és que tindrà un caràcter itinerant i comptarà amb sessions, no només a Castelló, sinó també a Viver i Vilafranca. Aquesta és una aposta de l'organització del seminari que té com a objectiu “deslocalitzar les propostes culturals i formatives per a continuar teixint xarxes amb poblacions rurals de les comarques de Castelló, fomentant així la trobada de professionals que treballen des de diferents entorns”.

La resta de tallers es realitzaran a partir del mes de juny. El segon serà el 3 de juny a la Casa de Cultura de Vilafranca on es comptarà amb la proposta de Josep María Aragay (Basket Beat), integrador i educador social i musicoterapeuta especialitzat en l'ús social, educatiu, comunitari i polític de les arts. Aragay basarà la seua participació en dinàmiques de grup, creant música amb pilotes de bàsquet com a instrument per a generar diàlegs al voltant del rol professional i la facilitació de grups.

El tercer taller serà l'1 de juliol al Museu de Belles Arts i serà a càrrec del Col·lectiu La Liminal, que investiga i utilitza la pràctica de caminar com a eina central per a generar propostes d'anàlisis i reflexió de l'espai públic de manera col·lectiva. En aquesta sessió convidaran els participants a fer un treball personal des del caminar col·lectiu per a revisar com els professionals se situen i treballen des d'un lloc d'acompanyament i de no control.

La quarta trobada tindrà lloc el 16 de setembre al Convent de Sant Francesc de Paula-Espai Cultural de Viver. Allí, Amador Fernández Savater, investigador, activista, editor i 'filòsof pirata', proposarà un taller sobre els “desórdens de l'atenció”.

Marta Ricart serà la formadora del cinqué taller, que es realitzarà el 21 d'octubre al Museu de Belles Arts. L'artista i docent en la Facultat de Belles Arts de la Universitat de Barcelona i les Facultats d'Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona, UManresa i Uvic, proposarà una dinàmica de treball per a conduir als professionals a altres maneres d'orientar projectes que no vagen de la idea a l'acció, sinó que partisquen de les persones i els llocs.

La sisena i última trobada serà el 18 de novembre a l'Aula de Dansa de l'UJI amb el col·lectiu Iniciativa Sexual Femenina, grup que aborda la dansa contemporània des d'una perspectiva feminista, llibertària i antiacademicista. Els participants s'acostaran a explorar com el context corporal històric i la manera en la qual es mouen les persones no és innocent, sinó que ve determinada per condicionaments preexistents i externs a nosaltres mateixes.

'Interrompre la classe' és una proposta formativa que invita a parar, buidar, llevar coses, interrompre els discursos apresos plens d'automatismes sobre el que ha de ser l'escola, l'acció social, les relacions que s'estableixen amb l'altre i els espais que han d'ocupar els professionals en els seus àmbits.

Informació proporcionada per: Servei d'Activitats Socioculturals