El PEU-UJI i el Museu de Belles Arts de Castelló impulsen la proposta formativa «Interrompre la classe, trobades d'educació i acció social» PEU-UJI

21/04/2023 | SASC

Facilitar un espai de diàleg entre diferents professionals que treballen acompanyant persones, amb l'objectiu de poder confrontar i revisar els models actuals d'intervenció educativa i social posant en valor el seu caràcter polític. Aquest és un dels objectius del seminari «Interrompre la classe, trobades d'educació i acció social», una proposta formativa impulsada des de la Universitat Jaume I (UJI) i el Museu de Belles Arts de Castelló, emmarcada dins del pla de formació «Cultura per a la recuperació» de la Generalitat Valenciana, i en la qual també col·laboren els ajuntaments de Vilafranca i de Viver.

El curs s'iniciarà el pròxim mes de maig i està coordinat per Estefania García, integrant del col·lectiu Dit a l'ull. Es tracta d'una proposta formativa innovadora i atípica que invita a parar, buidar, llevar coses, interrompre els discursos apresos plens d'automatismes sobre el que ha de ser l'escola, l'acció social, les relacions que s'estableixen amb l'altre i els espais que han d'ocupar els professionals en els seus àmbits.

Aquest cicle de trobades sobre educació i acció social consta de sis tallers i tindran lloc un dissabte al mes amb un aforament màxim de 25 persones. La formació s'iniciarà el mes de maig i finalitzarà el mes de novembre i està pensada per a ser cursada íntegrament, ja que les sessions previstes tenen un fil en comú. No obstant això, les persones interessades també podran participar de forma puntual en algun taller. Durant el curs es proposarà als participants registrar el procés de les sessions i el seu l'aprenentatge per a poder compartir-los en acabar l'etapa formativa.

Un aspecte a destacar és que el seminari tindrà un caràcter itinerant i comptarà amb sessions, no només a Castelló, sinó també a Viver i Vilafranca. Aquesta és una aposta de l'organització del seminari que té com a objectiu «deslocalitzar les propostes culturals i formatives per a continuar teixint xarxes amb poblacions rurals de les comarques de Castelló, fomentant així la trobada de professionals que treballen des de diferents entorns».

La vicerectora de Cultura, Llengües i Societat, Carmen Lázaro, assegura que «amb la proposta formativa encetem una nova forma d'abordar la interacció social a les escoles, a les aules, des de la Cultura i des de les bases del model cultural UJI, fent de la cultura un motor d'innovació acadèmica, de vertebració territorial i de creació i enfortiment de l'esperit crític de docents i discents». Lázaro ha volgut destacar també «la col·laboració amb el Museu de Belles Arts i ajuntaments seguint la màxima de què el treball en equip ens descriu com a universitaris».

Les sessions s'iniciaran el dia 6 de maig al Museu de Belles Arts de Castelló amb el taller dirigit per Alfredo Hoyuelos, doctor europeu en Filosofia i Ciències de l'Educació i tallerista de les Escoles Infantils Municipals de Pamplona. Hoyuelos compartirà la seua mirada sobre la documentació que, segons explica, suposa cura i pensament per a poder sostenir interrogants, interpel·lar-se, afectar i saber-se afectat.

La resta de les trobades tindran lloc els dissabtes 3 de juny a la Casa de la Cultura de Vilafranca; l'1 de juliol i el 21 d'octubre, al Museu de Belles Arts de Castelló; el 16 de setembre al Convent de Sant Francesc de Paula-Espai Cultural de Viver; i el 18 de novembre a l'Aula de Dansa de l'UJI. Els tallers seran impartits per Josep Maria Aragay, Col·lectiu La Liminal, Amador Fernández Savater, Marta Ricart i Iniciativa Sexual Femenina.

Les persones interessades en realitzar el seminari formatiu poden realitzar les inscripcions a l'adreça: www.ditalull.com

Informació proporcionada per: Servei d'Activitats Socioculturals