L’UJI i l'Ajuntament de Castellfort presenten la transcripció de “El Llibre del Pastoret”

03/04/2023 | SASC

El Programa d'Extensió Universitària de la Universitat Jaume I i l'Ajuntament de Castellfort presentaran el pròxim dijous, dia 6, la transcripció de 'El Llibre del Pastoret', un text que recull documents escrits entre els anys 1597 i 1740 que contenen informació sobre els camins i assegadors del terme de la localitat dels Ports i que es conserva a l'Arxiu Municipal.

El contingut del llibre es divideix en tres blocs de documents. El primer se situa entre la meitat del segle XVI i les primeres dècades del XVII i està format per un gran nombre d'actes de reconeixement de diferents camins i assegadors del terme de Castellfort, per a comprovar fites i veure l'estat de conservació d'aquestes vies de pas de ramat i comunicació.

La segona part, que es troba incompleta, es tracta d'un “llibre de camins i assegadors del terme de Castellfort”, on es detalla el seu traçat, característiques i encreuaments amb altres camins, i els documents daten de meitat del segle XVII.

El darrer bloc es troba complet i és una còpia, o potser l’original, d’un nou “llibre de camins i assegadors de Castellfort, i data de la primera meitat del segle XVIII. En aquesta ocasió, els documents estan escrits en castellà, ja que la redacció es fa amb posterioritat a la implantació d’aquesta llengua en tot el territori valencià, amb la qual cosa els topònims també estan castellanitzats.

S'ha de dir que es desconeix l’origen del títol del volum titulat “Llibre del Pastoret” que es conserva a l’Arxiu de Castellfort, tot i que se suposa que fa una referència indirecta a l’ús que els pastors feien dels camins i assegadors del terme municipal i dels territoris que l’envolten, tant a la comarca dels Ports, del Maestrat, i les comarques limítrofes amb Aragó.

Els treballs de recuperació de la informació i de la transcripció del llibre original ha estat a càrrec dels professors Carles Rabassa Vaquer, del Departament d'Història, Geografia i Art de l'UJI i Vicent Garcia Edo del Departament de Dret Privat. Àrea d'Història del Dret, de l'UJI, una activitat que s’emmarca dins del programa d'acompanyament tècnic del PEU-UJI als municipis de les comarques de Castelló.

La presentació tindrà lloc a les 17 hores al Forn de Castellfort i tindrà el títol “El Llibre del Pastoret de Castellfort. Patrimoni documental de l’arxiu municipal i possible aprofitament com a recurs local per a l’estudi de l’antic terme del poble”. L'acte comptarà amb la presència dels autors de la transcripció.

Aquesta activitat té com a objectiu donar a conéixer el valor patrimonial, cultural i històric de l’Arxiu de Castellfort en general i del Llibre del Pastoret com a document essencial per conéixer millor els camins i elements patrimonials significatius d’aquesta població de la comarca dels Ports. Al mateix temps, vol plantejar la importància de desenvolupar accions culturals que vinculen aquest patrimoni entre els veïns i veïnes de la població.

Informació proporcionada per: Servei d'Activitats Socioculturals