Planalab UJI clausura el taller sobre patrimoni a Vila-real amb un congrés en el qual participen més de 200 alumnes d'ESO de la localitat

12/12/2022 | SASC
Compartir

Compartir

Facebook
X
Linkedin
Whatsapp
Gmail
Imprimir

L'auditori Municipal de Vila-real ha acollit l'acte de cloenda del projecte “PlanaLab_Patrimoni. Una altra forma de crear identitats” que s'ha desenvolupat durant els mesos d'octubre i novembre a la localitat de Vila-real amb l'objectiu de apropar el patrimoni local als alumnes d'ESO. En concret, han sigut més de 200 alumnes de vuit centres educatius de la ciutat (IES Francesc Tàrrega, IES Broch i Llop, IES Miralcamp, Fundació Flors, Col·legi Verge del Carme, Col·legi Consolació, Col·legi Bisbe Pont i Col·legi Santa María) els que han participat en aquesta iniciativa del Servei d'Activitats Socioculturals de la Universitat Jaume I, i que forma part de la col·laboració entre l'Ajuntament de Vila-real i l'UJI a través de la Seu de la Plana del programa Campus Obert.

L'acte de cloenda va estar organitzat en format de congrés i va incloure en el programa dos ponències marc. La primera, sobre “La trama urbana medieval de Vila-real i les muralles”, va ser a càrrec de l'arquitecte local Fermín Font, i la segona sobre un treball sobre patrimoni fet també per alumnes a València, la va exposar Irene Gómez, graduada en conservació i restauració de béns culturals i doctoranda de Geografia i Història de la Universitat de València. Un acte que va estar presidit per la vicerectora de Cultura de l'UJI, Carmen Lázaro, i el regidor d’Innovació, Ciència i Universitats de Vila-real, Eduardo Pérez.

Però la funció principal de l'esdeveniment era que els alumnes que han participat en el taller sobre patrimoni exposaren els seus treballs i transmeteren els coneixements que han adquirit durant els dos darrers mesos sobre el patrimoni urbà, siga agrari, industrial, religiós o hidràulic de la ciutat i sobre patrimoni intangible com dites populars o balls. L'objectiu de la iniciativa és que el resultat final dels treballs realitzats per l'estudiantat siga un missatge en el qual destaquen les característiques del patrimoni objecte de l’estudi que el fan especial o únic.

Un fet que s'ha aconseguit amb nota, segons la tècnica d’ARAE Patrimoni, Ángela López, una de les especialistes que està coordinant l'activitat, que ha expressat que “els alumnes dels 8 centres participants s'han convertit per un dia en uns verdaders gestors culturals del seu patrimoni, ja que han explicat d'una manera brillant a través dels seus treballs el que significa per a ells la paraula patrimoni i les característiques dels elements que han triat per a treballar-los”. Per a realitzar els treballs finals, els alumnes han pogut utilitzar les eines que els han resultat més còmodes com cartells, maquetes, podcast o jocs interactius entre d'altres.

S'ha de ressaltar que la iniciativa pretén que els joves s'apropen al patrimoni d'una manera lúdica i atractiva i des d'una perspectiva diferent inspirada en els principis de la Convenció de Faro del Consell d'Europa, fet que és una de les premisses principals del Pla Nacional d'Educació i Patrimoni que promou el Ministeri de Cultura.

Així, durant l'acte de l'Auditori s'han exposat en format comunicació 16 dels vora 80 treballs realitzats pels estudiants durant els dos mesos anteriors al seu centre educatiu. Entre el patrimoni local que s'ha triat per a fer l'estudi destaca la Plaça de la Vila, la Fira de Santa Catalina, els balls populars, la Torre Motxa, l'Estàtua del Rei Jaume I, la Basílica de Sant Pasqual, la Casa Polo, les pilotes de frare o l'església de Sant Jaume. Ángela López ha destacat que “els treballs han sigut d'una molt bona qualitat” i un fet que ho constata és que el programa ha sigut avalat per les Jornades Europees del Patrimoni, una iniciativa del Consell d'Europa coordinada per l'Institut de Patrimoni Cultural d'Espanya, que ha considerat molt interessant el projecte i l'han inclòs en el seu mapa d'activitats a Espanya.

Els resultats d'aquest projecte didàctic que han portat a terme els alumnes formen part també de la iniciativa internacional sobre educació patrimonial Reconecting Whit Your Culture de la Unesco. El mètode que utilitza aquest projecte també es basa en un procés en el qual els estudiants, amb l'ajuda dels professors, trien algun patrimoni cultural, el dibuixen i mostren la seua experiència.

Informació proporcionada per: Servei d'Activitats Socioculturals