La transmissió de sabers botànics ha sigut l'eix central de la XVII Jornada de Patrimoni del PEU

09/12/2022 | SASC

Els representants dels grups de la xarxa PEU UJI han participat de forma activa en les XVII Jornades de Patrimoni del Programa d'Extensió Universitària de l'UJI (PEU-UJI) que han tingut com a eix central el taller 'Sabers botànics i espais botànic-afectius' que ha impartit l'artista Marco Ranieri. La inauguració de la trobada ha sigut a càrrec del coordinador del Servei d'Activitats Socioculturals de la Universitat Jaume I, Albert López, qui ha començat la seua intervenció agraint el treball que les persones i col·lectius que treballen sobre patrimoni, “un esforç que s'ha fet valdre si més no durant la celebració del Congrés Internacional d'Educació Patrimonial que es va celebrar a Madrid el mes d'octubre, on el PEU va participar amb 7 projectes”.

Durant l'acte celebrat a la sala de graus de la facultat d'Humanitats, López ha estat acompanyat per Ángel Portolés, tècnic del PEU, que va presentar el número 14 de Memòria Viva, una publicació que “recull tot el coneixement que aporten les diferents comunitats patrimonials i els experts que participen amb les seues col·laboracions”. Portolés va recordar que la publicació va nàixer “de forma espontània, perquè la necessitat dels diferents col·lectius de conéixer el treball dels uns i dels altres”. La revista del projecte Patrimoni, de periodicitat anual, recull tota una sèrie d'articles centrats en processos de gestió i socialització del patrimoni i la cultura i es divideix en dos apartats principals: “Projectes en el territori” amb aportacions de les comunitats de la xarxa PEU UJI i “Investigacions”, resultat de la convocatòria oberta d'articles especialitzats.

La part central de la jornada ha sigut la transmissió dels coneixements botànics d'àvies a filles, acumulats durant generacions, a partir del taller impartit per Marco Ranieri. Un treball que s'emmarca en el projecte “Botàniques de l’Àvia” i que forma part del programa “CoSSos. Comunitats de sabers subalterns” del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana, el qual pretén construir un relat poètic col·lectiu basat en l'experiència vivencial de les i els participants i establir una xarxa de contactes i d'intercanvi de sabers des de la qual generar comunitat.

Durant la primera part del taller, l'artista ha realitzat una demostració pràctica sobre tints naturals. Flor de calèndula, pell de ceba, magrana han sigut algunes de les plantes, fruits i vegetals que ha d'utilitzar Ranieri per a elaborar diferents tonalitats de tint amb els quals ha pogut canviar la tonalitat de diferents teles.
La segona part del taller “Sabers botànics i espais botànic-afectius” ha tingut com a objectiu generar un compendi participatiu de sabers botànics i un arxiu de llocs botànics- afectius entre els assistents a la Jornada, que han aportat els seus coneixements sobre les plantes que coneixen. Així, els participants s'han dividit en grups en els quals han compartit plantes, llavors, vivències, anècdotes o històries referides als seus coneixements botànics que, normalment, passen de mares a filles dins de l'àmbit familiar. Un dels objectius del projecte és establir una xarxa de contactes i d'intercanvi de sabers i llavors i generar sentiment d'inclusió i de comunitat entre les persones participants.

Per la vesprada, a banda de la presentació de 'Memòria Viva', s'ha dissenyat un espai de comunicacions en el qual s'han presentat les experiències i projectes de la xarxa PEU UJI que van participar en la cinquena edició del Congrés Internacional d'Educació Patrimonial - CIEP celebrada a Madrid el mes d'octubre. Així, han participat diverses comunitats patrimonials que han presentat el seu treball com són 'Els passejos patrimonials: co-dissenyant una nova comunitat patrimonial a la Puebla de Arenoso', de Manuel Cebrián; 'Les persones i els patrimonis: definir la comunitat patrimonial de Penyagolosa, per Elvira Safont; 'Coneixent allò nostre. Una pràctica d'educació patrimonial a l'escola indígena “Veu'e Tu'un Xavi” de Tijuana B.C. (Mèxic)', de Fátima Pérez; 'Cosint espardenyes'. 'Teixint comunitat a Villores', per part de Tesa Giner; 'Salvem el nostre museu. Generant comunitat al voltant de l'educació patrimonial a Cirat', de Puri Chiva i Marisa Chiva; 'Reial Fàbrica i Territori, un projecte de dimensió territorial', de Diana Sánchez; i '17 objectius i un mapa'. Una aproximació als ODS des del patrimoni', de Ángela López, de Arae Patrimonio y Restauración.
En finalitzar s'ha celebrat l'assemblea anual de Patrimoni del PEU.

Informació proporcionada per: Servei d'Activitats Socioculturals