Altura inicia el procés de participació de la “Casa Grande” amb el suport tècnic del PEU UJI PEU UJI

05/09/2022 | SASC

A l'estiu de 2022, Altura (Castelló) inicia juntament amb el PEU UJI un nou projecte per a acostar als veïns i veïnes la “Casa Grande” i definir, des de la participació, nous usos culturals per a aquest palauet renaixentista.

En 2019, el municipi d'Altura va adquirir el palauet d'estil aragonès conegut com la “Casa Grande”. Entre els compromisos municipals, la definició d'un procés de participació ciutadana per a determinar nous usos culturals i associat a la consolidació i restauració del palauet. El mes de maig de 2022, el Consell Municipal de Cultura i el Programa d'Extensió Universitària - PEU de la Universitat Jaume I van iniciar el disseny d'aquest procés participatiu entès com a espai de convivència reflexiva i crítica al voltant de la Cultura a Altura.

El projecte cultural de la Casa Grande s'emmarca en quatre àmbits principals al voltant de la Cultura: Art i Creació contemporània, Patrimoni Cultural, Música i Biblioteca. Aquests àmbits generals s'han concretat tenint en compte els projectes i iniciatives presents en el municipi i poden ser ampliats en funció de les diferents accions que es programin en el marc d'aquest pla i d'altres espais que puguin sorgir per al disseny d'usos culturals i d'altres tipus de la Casa Grande.

De fons, la definició d'una xarxa cultural a Altura que reuneixi totes aquestes iniciatives de tal manera que la Casa Grande sigui paraigua des del qual es podrà articular la cultura en la seva àmplia varietat de manifestacions. Tenint en compte també, el conjunt d'equipaments socials i culturals del municipi com a manera d'establir un projecte cohesionat.

El pla de participació de la Casa Grande parteix de la necessitat que aquest edifici sigui sentit com a propi pels veïns i veïnes d'Altura. En aquest sentit, es proposa que, des del principi, aquest espai (la casa i el seu jardí) pugui posar-se a la disposició dels grups, col·lectius i associacions com a element que garanteixi el coneixement de tots i totes i els seus usos presents i futurs com a espai i recurs obert i accessible.

Fins al moment, en el marc del pla de participació de la Casa Grande s'han realitzat les següents accions:
-    Visites per a representants del teixit associatiu del municipi
-    Visites del consell dels xiquets i xiquetes
-    Activitats als jardins de la Casa Grande: audicions de la UMCA, acte del 650 aniversari de la Carta de poblament.
-    Sessions fotogràfiques de documentació de la Casa Grande
-    Xerrada amb Knut SKansen, director de la Biblioteca d'Oslo
-    Visita i propostes amb integrants de col·lectius musicals del municipi i participació de l'Orquestra de Cambra “Carpe Diem”.
-
I es preparen tota una sèrie d'accions per a continuar amb la presentació i reflexió al voltant de la Casa Grande i els seus usos i possibilitats culturals:
-    Visites obertes per a la població i persones interessades
-    Xerrades i tallers emmarcats en els àmbits de patrimoni cultural i creació contemporània

L'Ajuntament d'Altura i el Programa d'Extensió Universitària - PEU de la Universitat Jaume I van signar en 2020 el conveni de col·laboració ENCLAU_UJI per al desenvolupament d'iniciatives culturals. El PEU UJI participa en el pla de participació de la Casa Grande proporcionant l'acompanyament tècnic per al seu desenvolupament en el marc del projecte Patrimoni PEU.

Informació proporcionada per: Servei d'Activitats Socioculturals