El recurs del suro com a eix central de la jornada Patrimonio eres tú!!

13/07/2021 | SASC

El municipi d'Almedíjar (Serra d’Espadà - Castelló) ha estat la seu de la tercera trobada del projecte “Patrimoni ets tu!” que va tenir lloc el passat 3 de juliol i que s'ha centrat de manera especial en la saca del suro. Aquesta activitat va comptar amb la col·laboració i participació de la cooperativa Canopia.
Manolo és un dels últims “sacadores” de suro de la zona. Amb una mescla d'orgull, nostàlgia de temps millors i resignació, ens va explicar el “saber fer” de la saca de suro amb el mateix respecte i compte amb el qual realitza la incisió vertical i després horitzontal en el tronc per a separar la gruixuda capa de suro. Respecte al present i futur d'aquesta activitat, Manolo destaca que “malgrat ser un negoci pròsper per a dues fàbriques a la comarca vinculades a l'explotació d'aquest recurs que ens donen les sureres de la Serra d’Espadà, no existeix relleu generacional per a l'extracció”.
Una vegada finalitzada aquesta demostració, la part de la jornada vinculada als oficis es va completar amb la visita a la formatgeria i el celler, on s'utilitzen els suros extrets del seu propi bosc.

Després del dinar en el recentment rebatejat espai de trobades rurals “La Surera”, Grégory Damman va exposar al grup el treball i activitats que es realitzen en l'alberg, les possibilitats que ofereix una població com Almedíjar per a un projecte d'aquest tipus i l'èxit que han experimentat durant els últims mesos on, al costat de la reobertura del col·legi, s'han empadronat unes 40 persones. En aquest sentit, Damman va destacar que el fet de ser Almedíjar una comunitat rural oberta a nous pobladors ha fet que, en els anys de major èxode rural, aquesta població hagi estat una espècie de reducte, com el llogaret gal de Astérix.

Ja per la vesprada es van esbossar algunes conclusions relatives a les trobades del primer semestre de 2021 de “Patrimonio eres tú!!” Amb l'ajuda del “Scrabble patrimonial” creat per a l'ocasió, es van esbossar algunes idees de treball per a la volta de les vacances estivals.

Cada surera precisa d'uns 10-15 anys de descans entre saca i saca per al nou creixement del suro. Esperem que les dues sureres als quals els vam desprendre del seu suro en la jornada del passat dissabte, es trobin dins de 15 anys amb la nova generació de sacadores de suro d'Almedíjar.

Vos deixem un xicotet vídeo amb alguns moments de “Patrimonio eres tú!!” Almedíjar.
El projecte Patrimonio eres tú! està organitzat pel GAL Castelló Sud 1420 i el Programa d'Extensió Universitària – PEU de la Universitat Jaume I i compta amb l'acompanyament tècnic d’ARAE Patrimonio y Restauración.

Informació proporcionada per: Servei d'Activitats Socioculturals