Les Escoles dels Masos, un projecte per la recuperació de la memòria oral

29/10/2020 | SASC

Les Escoles dels Masos és un projecte finançat amb la convocatòria de projectes culturals UJI-encultura  del Vicerectorat de Cultura i Relacions Institucionals. Aquest projecte té la voluntat de posar en valor el patrimoni immaterial vinculat a la història del fet educatiu de les comarques de la província de Castelló i està vinculat a les línies d’investigació del Museu Pedagògic de l’UJI i compta amb la participació d’Heterotopia. Donada la urgència que existeix al voltant de la recuperació de la memòria oral relacionada amb aquests espais, les Escoles dels Masos és un dels projectes prioritaris del Museu. Per conèixer millor el projecte parlem amb Cyrille des del Centre d'estudis d'acció i participació, Heterotopia.

P: Que és el que pretén aconseguir aquest estudi?
R
: Necessitem conèixer el nostre passat per a construir el nostre futur i la memòria pròpia és indispensable per a la construcció de la identitat d'un territori. Tenim la pretensió de recuperar i valorar aquesta memòria i volem fer-ho de manera que les noves generacions participen en la recol·lecció del material. Volem també aprendre! Aquestes escoles han sigut construïdes en la primera meitat del segle passat en un moment on l'educació es va definir com un camp d'actuació prioritari per a les autoritats. “Una escola de tots i per a tots” era el lema que va motivar la construcció de les escoles en els llocs més recòndits on els xiquets i xiquetes normalment no tenien l'oportunitat d'estudiar per falta d'accés a les escoles dels municipis.
En un moment on parlem molt de la despoblació, ens sembla indispensable recuperar aquesta història.

P: Com s’implementa la metodologia participativa en aquest projecte?
R
: Justament implicant col·lectius, associacions que han treballat a la recuperació d'antigues escoles, tenim exemples impressionants a Castelló com la recuperació de l'escola del Cantó a Benassal i una multitud d'altres experiències de persones que s'han interessat en la recuperació d'aquest patrimoni. També implicant a les escoles dels pobles, el treball de transmissió intergeneracional és molt important en el nostre procés.

P: Quin és l’estat actual del projecte? I com s’està duent a terme?
R
: La pandèmia i el confinament ens han obligat a reinventar-nos. Les persones que havíem d’entrevistar són totes majors i la situació actual ha fet difícil compartir una entrevista amb aquestes persones, considerades de risc. Però aquest repte ens ha permés pensar en implicar les famílies en la recol·lecció de la memòria oral. Així, estem muntant un projecte de centre amb el director del CEIP Comtessa de Llucena. Són les xiquetes i xiquets els qui van a recopilar les històries, les fotos i tota classe de documentació relacionat amb l'escoles desaparegudes.
Una altra part important del treball que no ha estat tan afectada, és la cartografia de les escoles que han existit a les comarques rurals però també totes les escoles disseminades. Volem arribar a tindre un mapa fidel de la realitat educativa històrica del territori. Això també és interessant en un moment on els pobles lluiten per reobrir o simplement no perdre la seua escola.

P: Quina és la vostra relació amb el territori i les persones a l’hora de desenvolupar el projecte? Quina acollida està tenint el projecte entre les persones dels territoris amb els que esteu treballant?
R
: Ens hem adonat que quan parlàvem del projecte moltes persones tenien un familiar, una veïna o veí que havia estudiat en una escola d’algun mas. En l'era de la globalització necessitem construir les nostres identitats mirant al nostre passat i al nostre voltant. Hem de posar en valor els sabers locals que han sigut considerats com a subalterns, ara les persones estan molt interessades en no deixar en l'oblit una part molt important de la seua història. Les portes s'obrin fàcilment quan ens acostem a una persona, un grup... De fet, ens agradaria deixar un mail per si a algú li abellís compartir fotos, materials, testimonis... És el escolesdelsmasos@gmail.com

P: Quins resultats podem veure ja en aquest moment?
R
: Estem desenvolupant la cartografia en totes les comarques de la província. Hem enfocat les entrevistes en Llucena, estem també en contacte amb l'associació Amics del Cantó de Benassal, i tenim la idea d'obrir la participació a tota la ciutadania. A causa de l'amplitud del projecte seria estupend poder comptar localment amb persones que ens facilitaren la documentació, contribuïren a la realització de les entrevistes a més llarg termini, etc, eixa és la nostra idea. Tota la documentació que recopilem esta disponible en la pàgina web de l'UJI en la part del Museu Pedagògic.

Informació proporcionada per: Servei d'Activitats Socioculturals