El PEU UJI participa en la III Trobada Conveni de Faro que reflexiona sobre "Patrimoni cultural i democràcia" La trobada s'ha desenvolupat durant els dies 13 i 14 de novembre en el Monestir de Yuso de San Millán de la Cogolla

27/11/2025 | SASC
Compartir

Compartir

Linkedin
BlueSky
Facebook
Mastodon
Whatsapp
Gmail
Imprimir

El Programa d'Extensió Universitària de la Universitat Jaume I ha participat en la III Trobada Conveni de Faro que s'ha desenvolupat durant els dies 13 i 14 de novembre en el Monestir de Yuso de San Millán de la Cogolla, a La Rioja, sota el títol "Patrimoni cultural i democràcia: participar lliurement en la vida cultural". 

L'activitat ha sigut organitzada per la Fundació San Millán de la Cogolla i la Direcció General de Patrimoni Cultural i Belles Arts del Ministeri de Cultura i ha reunit experts, institucions i col·lectius ciutadans de tota Europa per a reflexionar sobre el paper del patrimoni en el desenvolupament de societats més democràtiques. 

La representació institucional per part de la Universitat Jaume I, membre oficial del Conveni de Faro, va ser a càrrec de la vicerectora de Cultura, Llengües i Societat, Carmen Lázaro, qui va exposar els programes i les estratègies de l'entitat per a vincular la universitat i el territori, a més del tècnic del PEU-UJI, Ángel Portolés, qui va participar durant la primera jornada amb la ponència "Arquitectures del comuna. La xarxa de laboratoris ciutadans PEU UJI de Castelló", des de l'òptica dels postulats de Faro. A més, Portolés va moderar en la jornada del dia 14, el conversatorio sobre la relació dels col·lectius de Faro amb les Administracions Públiques, taula en la qual van participar Pablo Bernáldez (EspacioArteVaca), Juanjo Pulido (La UNDERGROUND Colectiva), Jesús Fernández (Ecomuseo La Ponte) i Ángel Astorqui (L'Ortiga Colectiva).

El tècnic del PEU explica que la Trobada del Conveni de Faro "és un espai molt important que permet estar en contacte als membres de l'organisme i també que les Comunitats Autònomes coneguen el projecte i les experiències que s'estan desenvolupant sota els seus postulats". En aquest sentit, el programa ha inclòs la participació de representants de la Xarxa Faro espanyola, així com presentacions de diverses Comunitats Autònomes i experiències impulsades per col·lectius, associacions i organitzacions ciutadanes, reforçant la visió de la gestió i valoració del patrimoni cultural. D'aquesta manera, la cita ha servit per a enfortir la cooperació entre institucions i promoure models de treball col·laboratius que integren les diverses mirades i sensibilitats presents en la societat.

Un altre dels eixos de la trobada va ser la mirada cap a la joventut, d'acord amb l'Estratègia del Sector Juvenil 2030 del Consell d'Europa, que subratlla que “la sostenibilitat de qualsevol societat democràtica es basa en la creativitat, el dinamisme, el compromís social i les competències dels seus joves”. El programa ha inclòs espais de diàleg i participació destinats a explorar el paper de les noves generacions en la construcció d'una ciutadania activa i culturalment compromesa.

La celebració de la III Trobada del Conveni de Faro reafirma l'aposta per impulsar iniciatives que contribuïsquen a la reflexió, difusió i posada en valor del patrimoni cultural des d'una perspectiva social i democràtica.

 

Informació proporcionada per: Servei d'Activitats Socioculturals