El PEU UJI participa amb sis projectes al VI Congrés Internacional d'Educació Patrimonial que se celebra a Madrid

15/10/2024 | SASC
Compartir

Compartir

Linkedin
BlueSky
Facebook
Mastodon
Whatsapp
Gmail
Imprimir

La reivindicació de patrimoni cultural dels municipis rurals de les comarques de Castelló i realçar el seu valor és una de les tasques que desenvolupa el Programa d'Extensió Universitària a través de diferents projectes d'acompanyament, en els quals es treballa a partir d'un model en xarxa i proactiu. Desenes d'iniciatives formen part del programa que es coordina des del Servei d'Activitats Socioculturals (SASC) de l'UJI i sis d'elles participaran en el VI Congrés Internacional d'Educació Patrimonial (CIEP) que se celebra entre els dies 16 i 18 d'octubre a l'antiga fàbrica de la cervesa El Águila a Madrid.

En aquesta sisena edició, l'organització explica que vol liderar una reflexió compromesa sobre la participació de la ciutadania en la gestió i conservació del patrimoni, aprofundint especialment entre la connexió i els vincles entre patrimoni i societat. El congrés porta enguany el títol “Participació social com a garantia de la conservació del patrimoni: realitats, desafiaments i il·lusions compartides” i vol consolidar-se com un espai científic de discussió entorn de les temàtiques emergents en investigació en educació patrimonial en el panorama acadèmic internacional, a més d'establir-se com un espai de formació per als educadors i gestors en educació patrimonial.

Les iniciatives que es presentaran al seminari i que tenen marca PEU pertanyen a accions i projectes que s'estan desenvolupant a municipis com Ares, Cirat o Chóvar i també en l'àmbit de la comarca dels Ports, del Parc Natural de la Serra d'Espadà i de la Mancomunitat de Penyagolosa. Tots ells donaran a conéixer el seu treball i les seues investigacions en format póster, el pròxim dijous. 

L'acció “25 anys per a tu: coneixent el parc de la mà de persones expertes” inclosa dins del projecte Territori Espadà, serà una de les activitats que es presentaran a Madrid. Allí, Gemma del Amo, Vicente Ferri, Teresa Camps, donaran a conèixer una iniciativa que té com a objectiu principal, donar visibilitat als projectes que desenvolupen associacions o un altre tipus d'entitats ciutadanes en l'àmbit del parc natural de la Serra d'Espadà. Durant la celebració del 25 aniversari de la declaració com a parc natural, des del col·lectiu es van organitzar diverses activitats formatives que van donar a conèixer les propostes que diferents entitats desenvolupen pels pobles del parc i van servir per a reforçar les relacions entre els col·lectius i la població local.

Un altra de les presentacions serà a càrrec de Víctor Jiménez, Mònica Nebot, Carmen Rovira i Elvira Safont, que van presentar 'Som Bureo', una activitat d'educació patrimonial, creada per 8 mestres i coordinada per Víctor Jiménez, en la qual la música i el ball tradicional de la zona de Penyagolosa actuen com a eina educativa. La iniciativa es desenvolupa al llarg del curs en els tres aularis del CRA Penyagolosa que acullen els 150 xiquets i xiquetes d'educació infantil i primària de Xodos, Benafigos, les Useres, Vistabella i Atzeneta del Maestrat. Entre els objectius de l'acció està el generar l'estima per les mateixes arrels i connectar diferents generacions.

Ángela López Sabater, de Arae Patrimonio y Restauración, i Angel Portolés, tècnic del PEU, presentaran el projecte “Compilació del patrimoni (pre) industrial dels Ports”, que naix de la necessitat de revalorar el patrimoni vinculat a la indústria. Per a portar-lo a terme s'ha generat una xarxa col·laborativa integrada per associacions i persones interessades en la iniciativa, amb l'acompanyament dels AODL de la comarca, amb l'objectiu d'establir un inventari sobre aquest patrimoni. En ell s'inclourien elements patrimonials vinculats a la producció com forns de calç, maquinària de molins, ximeneres, almàsseres o documents industrials, entre d'altres. El programa està coordinat des de Campus Obert de l'UJI i en ell participen 17 poblacions.

“Activa Ares, aprendre i fer poble” és l'experiència que presentaran Xelo Bosch i Cyrille Lamperteur, d'Heterotopia, i Silvia Sales, AODL, de l'Ajuntament d'Ares del Maestrat. Aquest projecte coordinat pel PEU pretén revitalitzar la comunitat local a través de tallers i activitats socioculturals i té com a objectiu frenar la despoblació i preservar el patrimoni cultural, fomentant la cohesió social i el desenvolupament sostenible del municipi. El programa s'emmarca en el projecte 'El Barranc dels Molins Viu', que aprofita i fa valdre els recursos del Barranc dels Molins per a impulsar la participació ciutadana i enfortir el compromís de la comunitat en el seu entorn.

Un altra de les accions que es presentarà porta com a títol “Els custodis del patrimoni: el projecte de Cirat i la seua gent”. Un projecte que sorgeix com una necessitat de la gent del poble de Cirat (Castelló) per a preservar el llegat cultural dels seus avantpassats i afermar els llaços dels seus habitants mitjançant el seu patrimoni, cultural, identitat i arrels. L'activitat serà presentada per Manuel Moragues Santacreu i té com a objectius la gestió cultural del patrimoni moble i immoble i la posada en valor dels espais museístics. Tot això emprant la conservació curativa i preventiva amateur de la col·lecció de peces etnogràfiques que es troben en risc de desaparició com a arma per a salvaguardar el patrimoni local i implicar els habitants com a principals custodis del seu propi llegat cultural.

El darrer projecte que es presentarà serà el taller “Todo lo que crece”, que s'ha realitzat Chóvar i que busca recopilar els records i sabers sobre plantes, espais, jardins, horts amb els quals han tingut vinculació els habitants de les àrees rurals amb l'objectiu de posar en comú els coneixements botànic-afectius. La iniciativa està coordinada per Marco Ranieri i es tracta d'una investigació artística de traducció botànica itinerant que vol generar una línia d'investigació participativa relacionada amb els coneixements tradicionals i subalterns vinculats a les plantes a través de trobades col·laboratives.

El PEU també participarà en la taula rodona que se celebrarà el dijous, dia 17, en la qual es debatrà sobre 'Socialitzar el patrimoni. Com implicar a la ciutadania?'. En ella participarà el company Ángel Portolés, junt amb altres experts en educació patrimonial. 

El CIEP està organitzat per l'Observatori d'Educació Patrimonial a Espanya (OEPE), el Ministeri de Cultura a través de l'Institut del Patrimoni Cultural d'Espanya (IPCE), l'Ajuntament de Madrid i la Comunitat de Madrid, en el marc del Pla Nacional d'Educació Patrimonial. El seminari es desenvolupa d'acord amb els preceptes de la Convenció de Faro, fomentant la creació de sinergies en l'àmbit europeu.
 

Informació proporcionada per: Servei d'Activitats Socioculturals