L'UJI ofereix un curs de postgrau d'Expert en Educació i Escola en l'Àmbit Rural

12/07/2024 | SASC
Compartir

Compartir

Facebook
X
Linkedin
Whatsapp
Gmail
Imprimir

La Fundació Universitat Empresa de l'UJI ofereix per al pròxim exercici acadèmic 2024-25 el curs de postgrau d'Expert en Educació i Escola en l'Àmbit Rural, amb el qual es pretén paliar la falta de formació específica de l'alumnat de Magisteri com a mestres rurals. 

La formació està coordinada per Joan Traver i Tomàs Segarra, professors del Àrea de Teoria i Història de l'Educació en el Departament d'Educació de l'UJI, i es portarà a terme entre els mesos de febrer i juny de 2025. Els directors del curs expliquen que la idea sorgeix “al dectar-se que encara que en els darrers anys el programa del Grau de Magisteri permet realitzar una part del seu pràcticum en escoles rurals, segueix havent una clara carència d'aquest tipus de formació de cara a l'alumnat”. En aquest sentit, s'ha de tindre en compte que el 80% del territori de Castelló és rural, “fet que suposa una sigularitat i fa que l'escola rural és l'opció que abasta la major part del territori”, diuen els formadors. 

L'organització del curs assenyala que “l'escola rural atresora un important patrimoni i es projecta cap al futur com un dels elements amb capacitat per a vertebrar teixit social i cultural en el medi rural”, per aquest motiu, “el postgrau es planteja des de la formació de mestres i mestres per al context rural castellonenc, però també pot dirigir-se a estudiants d'altres parts del territori espanyol amb interés en l'escola rural, atés que compartim una història i una conjuntura comuna”.

El curs té com a especte destacable l'aposta per un enfocament molt pràctic. Així, l'alumnat durà a terme un treball de recerca sobre la seua pròpia pràctica al llarg del curs, el qual es portarà a terme, en gran part, en el propi context rural. Traver i Segarra volen “que l'alumnat trepitge els pobles, i per això es duran a terme tota una sèrie de sessions itinerants en les quals es podran conéixer les realitats i els recursos que ofereix el món rural. És a dir, es posarà en valor la utilitat que tenen per a l'escola els museus, el patrimoni, l'associacionisme cívic, entre altres entitats i organismes, amb les quals poder crear xarxes i projectes compartits”.  

Els coordinadors del programa de formació expliquen que des de fa alguns anys, des del Programa d'Extensió Universitària del Servei d'Activitats Socioculturals de l'UJI s'impulsa el compromís amb el desenvolupament social i cultural del territori i es lluita contra la despoblació d'aquest i “la permanència d'escoles en el territori rural és una manera de fixar població”, asseguren. Traver i Segarra posen com a exemple del treballs del PEU-UJI el projecte Museu Pedagògic de Castelló, que des de 2019 treballa en la recuperació del patrimoni immaterial de les antigues escoles de masos que durant els segle XX van educar als fills i filles dels masovers de la província. 
 

Informació proporcionada per: Servei d'Activitats Socioculturals