El Museu Pedagògic de Castelló (MPdC) ha participat en les XI Jornades Científiques de la Sociedad Española para el estudio del Patrimonio Histórico Educativo (Sephe), que s'han celebrat a la localitat de Zamora. La trobada ha servit per avançar en els nous modes de pensar i sentir sobre la cultura material i immaterial de l'escola, buscant diferents perspectives d'estudi, anàlisi i maneres d'entendre el patrimoni històric-educatiu com a part del patrimoni cultural dels pobles.
Les Jornades han tingut com a títol “Modos de entender, pensar y sentir el patrimonio histórico educativo”, i s’han estructurat en quatre eixos temàtics per a reflexionar sobre la presència i importància de la cultura material i immaterial en l’educació, la participació i relació dels éssers humans amb el patrimoni històric educatiu, els espais dissenyats amb una funció educativa, i la memòria escolar vinculada a la visita als museus.
Una estructura en la qual han participat dos membres del MPdC: el director acadèmic, Joan Traver, i el membre de l'equip de treball, Tomás Segarra, ambdós professors de l’Àrea de Teoria i Història de l’Educació, presentant diverses comunicacions. Entre les treballs exposats destaquen els que s'han centrat en els principals projectes que el Museu Pedagògic de Castelló ha abordat en els darrers any.
La primera de les ponències, titulada “Museo en red. El espacio rural como contexto territorial e histórico en la formación inicial de maestros”, presenta una experiència realitzada a partir d’un intercanvi entre alumnat de les Universitats de Lleida i Jaume I, i que es troba dins del projecte de recuperació de la memòria immaterial de les Escoles de Masos de Castelló.
Una de les activitats dutes a terme en aquest intercanvi va consistir en la visita a una antiga escola rural de Castelló que va permetre desubicar l’experiència formativa de l’alumnat fora de l’acadèmia i del museu en el seu sentit tradicional, per aproximar-se a la idea de museu en xarxa, que deslocalitza i desterritorialitza la seua acció pedagògica mitjançant l’observació d’un espai diferent per a l’acció educativa.
D'altra banda, també es va exposar la ponència “Museo Pedagógico y archivo vivo. Una propuesta para la creación de un laboratorio didáctico”, amb la que es va aprofundir en el projecte de creació d’un laboratori didàctic al Museu Pedagògic per a la formació inicial en els graus de mestre/a d’Educació Infantil i Primària de l’UJI, mitjançant la implementació d’accions associades a la investigació participativa, la innovació educativa i la formació superior.
S'ha de dir que el Museu Pedagògic de Castelló compta amb un fons material procedent dels laboratoris docents de l'antiga Escola Normal de Castelló, entre els quals destaca una col·lecció de mapes, una altra de làmines d'anatomia i fisiologia, diversos models anatòmics, etc. Així, el Museu ha dut a terme diferents actuacions destinades a la conservació, la restauració i la difusió d'aquest fons.
l MPdC va participar també en l’assemblea de la Sephe que es va celebrar en el context d’aquestes jornades dedicades al patrimoni històric educatiu i, en la que es realitzarà un encontre de coordinació entre totes les direccions del Museus Pedagògics de les universitats espanyoles.
La SEPHE és una societat científica que treballa en favor de la protecció i conservació, la investigació, la promoció, el suport i la difusió del patrimoni històric educatiu. De la Societat en són membres els deu museus pedagògics universitaris espanyols, entre els quals està el Museu Pedagògic de Castelló, el qual forma part del Programa d'Extensió