Cicle: cursos i tallers del SASC
Inscripció: des del 2 de setembre fins al 16 d’octubre o quan s’exhaurisquen les places.
Descripció
La fotografia és una eina d’expressió molt potent. Amb un conjunt d’imatges es poden explicar històries realment complexes. Aquest és un taller per a investigar, ordenar, guiar, participar, interpretar i entendre millor com les imatges fotogràfiques es poden combinar per a explicar una història.
Com es pot construir un relat? Com es pot contar una història amb imatges?
Aquest taller proporciona la possibilitat de submergir-se en els processos de pensament, creació i consciència que la pràctica fotogràfica requereix en la seua relació amb la societat actual i la seua aportació al coneixement. En cadascuna de les sessions s’estudiaran, analitzaran i debatran aspectes essencials de la imatge fotogràfica en relació amb el seu passat i el seu present.
Des d’aquesta perspectiva, s’estimularà l’alumnat per a establir un vincle amb la fotografia de caràcter independent i basat en els seus propis interessos i preocupacions, amb la intenció de desenvolupar estratègies que ens permeten explorar i activar els seus projectes fotogràfics a través de les diferents fases del procés creatiu.
Objectius
L’objectiu principal del curs és conèixer, comprendre i aplicar els recursos de narrativa visual en projectes fotogràfics, així com aprofundir en la formació i l’intercanvi d’experiències en un ambient de reflexió crítica.
Programa
Mòdul 1. Processos
Al llarg del taller aprofundirem en les diferents fases que conformen un projecte fotogràfic: la concepció de la idea que volem desenvolupar, l’acció fotogràfica, l’edició, que ens permetrà dotar de sentit a les nostres imatges, la forma de presentació i, finalment, els canals més apropiats per a donar-los visibilitat.
Mòdul 2. Desenvolupaments
En aquest mòdul estudiarem l’espai en el qual la fotografia i el treball de cada alumne o alumna convergeixen amb diferents disciplines per a potenciar una propagació satisfactòria (difusió adequada i/o coherent) de les idees, formes o intencions de cada projecte. Diferents nocions d’història de la fotografia, disseny, llenguatge audiovisual, música o arquitectura enfortiran el treball i ens ajudaran a trobar la direcció definitiva en la qual la nostra fotografia ha de propagar-se.
Mòdul 3. Estudi de casos
A través d’aquest mòdul analitzarem treballs representatius d’autors i autores i les seues connexions, amb la finalitat de construir la nostra pròpia visió i fer una lectura crítica de les nostres imatges, per tal d’aconseguir generar amb aquestes una nova opinió i, per tant, un nou pensament. No només de fotografia s’ha d’alimentar la nostra capacitat creadora i és necessari posseir inquietuds i influències provinents d’altres àmbits. Els estímuls ens ofereixen noves possibilitats d’expressió, suggeriment, educació i transformació. Intentarem oferir diverses possibilitats de generar nous impulsos i motivacions. Finalment, abordarem la valoració de l’objecte que ha de contenir el projecte: maqueta, web, audiovisual, etc.
Mòdul 4. Taules de treball
Per a avançar és necessari compartir. El propòsit de les taules de treball és promoure el diàleg entre les persones participants de manera guiada, coherent i crítica que servirà per a exposar idees, preguntes o respostes sobre qualsevol tema relacionat amb la revisió d’exercicis i projectes fotogràfics de l’alumnat.
Metodologia
La metodologia de treball és un taller crític i pràctic, en sessions setmanals, des del qual explorar i accionar els recursos dels quals disposem per a contextualitzar, construir i donar visibilitat als nostres projectes fotogràfics.
Cada sessió està organitzada en dues parts: la primera aborda els elements formals amb els quals es construeix un projecte fotogràfic a través de diversos estudis de casos; i la segona està destinada a la posada en comú i el debat obert sobre els projectes i exercicis proposats en cada sessió i que s’activaran a través de dinàmiques participatives.
L’experiència del taller es complementa amb trobades-conversa amb fotògrafs i fotògrafes nacionals i internacionals per a posar en diàleg els treballs de les persones participants amb altres cercles. Durant el taller es proposa treballar de manera individual amb els projectes de les persones participants, i també es realitzaran tres sessions dedicades a proposar tres exercicis per a desenvolupar de manera col·lectiva per tal de fomentar la contribució entre participants. El resultat del taller serà la conclusió de cada projecte individual, així com les resolucions dels exercicis col·lectius. Finalment, realitzarem una exposició i un audiovisual col·lectiu amb els projectes de les persones participants del taller.
Calendari i horaris:
Sessions en l'UJI, els dijous de 17.30 a 20.30 h.
Octubre 2024
Dia 17. Aula HA007AA
Da 24. Aula HA009AA
Dia 31. Aula HA0106AA
Novembre 2024
7 . Aula HA009AA
14. Aula HA009AA
21. Aula HA0106AA
28. Aula HA009AA
Desembre 2024
5. HA0009AA
12. HA0106AA
19. HA0106AA
9,16, 23, 30 de gener 2025. Aula HA00009
6, 13, 20, 27 de febrer 2025 . Aula HA0009
6, 13, 20 de març 2025 . Aula HA0009
3, 10 d'abril 2025 . Aula HA0009
Maig
8, 15, 22. Aula HA0105AA
29 de maig 2025. Aula HA0009
Visita Estudi i taller d'artista: 14 desembre 2024 (Castelló) i 12 abril 2025 (Segorbe).
Taller d'experimentació i pràctiques col·laboratives:
1, 8 i 15 de març de 9 a 14 h. Sessió intensiva amb l'autora Selen Botto. Treball al voltant del camí de la romeria de la Magdalena.
Classes obertes a la Llotja del Cánem, dimarts de 17.30 a 20.30 h.
El públic pot entrar a partir de les 19 h.
12 i 19 de novembre 2024
4 i 11 de febrer 2025
Durada: 111 hores
Matrícula: 100 €
Lloc: Aula de FCHS.
Crèdits reconeguts per l’UJI: 2
Nombre de places: màxim 15 persones
Persones destinatàries: fotògrafs i fotògrafes, artistes i qualsevol persona interessada –tant amb projectes en curs o en fase d’inici– a crear noves situacions i relacions des de l’ús de les imatges com a mitjà d’expressió, comunicació i experimentació.
Professorat: Julián Barón (Castelló de la Plana, 1978). Fotògraf, docent i impulsor de projectes que usen la imatge com a eina social de pensament. Una voluntat permanent en l’abordatge dels seus projectes és plantejar perspectives capaces de contribuir a afeblir la rígida imaginació col·lectiva i a qüestionar els discursos oficials que construeixen la memòria, la història i la identitat mitjançant la imatge.