UJI
  • UJI
  • Cultura
  • Taller de fotografia: Contar amb imatges. Accions i recursos per a la creació de projectes fotogràfics

Taller de fotografia: Contar amb imatges. Accions i recursos per a la creació de projectes fotogràfics

UJI-encultura Formació

Última modificació: 04/09/2020 | Font: SASC

Del 6 d’octubre de 2020 al 25 de maig de 2021

Impartit per Julián Barón. 111 hores.

Inscripció: des de l’1 de setembre de 2020 a les 10.00 h fins al 5 d’octubre o quan es cobrisquen les places.

Enllaç a la inscripció

Descripció

La fotografia és una eina d’expressió molt potent. Amb un conjunt d’imatges es poden contar històries realment complexes. Aquest és un taller per a investigar, ordenar, guiar, participar, interpretar i entendre millor com les imatges fotogràfiques es poden combinar per a explicar una història.
Com es pot construir un relat? Com es pot contar una història amb imatges?
Aquest taller proporciona la possibilitat de submergir-se en els processos de pensament, creació i consciència que la pràctica fotogràfica requereix en la seua relació amb la societat actual i la seua aportació al coneixement. En cadascuna de les sessions s’estudiaran, s’analitzaran i es debatran aspectes essencials de la imatge fotogràfica en relació amb el seu passat i el seu present. 
Des d’aquesta perspectiva, s’estimularà l’alumnat per a establir un vincle amb la fotografia de caràcter independent i basat en els seus propis interessos i preocupacions, amb la intenció de desenvolupar estratègies que ens permeten explorar i activar els seus projectes fotogràfics a través de les diferents fases del procés creatiu.

Objectius

L’objectiu principal del curs és conèixer, comprendre i aplicar els recursos de narrativa visual en projectes fotogràfics, així com aprofundir en la formació i l’intercanvi d’experiències en un ambient de reflexió crítica.

Programa

Mòdul 1. Processos

Al llarg del taller aprofundirem en les diferents fases que conformen un projecte fotogràfic: la concepció de la idea que volem desenvolupar, l’acció fotogràfica, l’edició que ens permetrà dotar de sentit a les nostres imatges, la forma de presentació i, finalment, els canals més apropiats per a donar-li visibilitat.

Mòdul 2. Desenvolupaments

En aquest mòdul estudiarem l’espai en el qual la fotografia i el treball de cada alumne o alumna convergeixen amb diferents disciplines per a potenciar una propagació satisfactòria (difusió adequada i/o coherent) de les idees, formes o intencions de cada projecte. Diferents nocions d’història de la fotografia, disseny, llenguatge audiovisual, música o arquitectura enfortiran el treball i ens ajudaran a trobar la direcció definitiva en la qual la nostra fotografia ha de propagar-se.

Mòdul 3. Estudi de casos

A través d’aquest mòdul analitzarem treballs representatius d’autors i autores i les seues connexions, amb la finalitat de construir la nostra pròpia visió i fer una lectura crítica de les nostres imatges, de manera que aconseguim generar amb aquestes una nova opinió i, per tant, un nou pensament. No només de fotografia s’ha d’alimentar la nostra capacitat creadora i és necessari posseir inquietuds i influències provinents d’altres àmbits. Els estímuls ens ofereixen noves possibilitats d’expressió, suggeriment, educació i transformació. Intentarem oferir diverses possibilitats de generar nous impulsos i motivacions. Finalment, abordarem la valoració de l’objecte que ha de contenir el projecte: maqueta, web, audiovisual, etc.

Mòdul 4. Taules de treball

Per a avançar és necessari compartir. El propòsit de les taules de treball és promoure el diàleg entre les persones participants de manera guiada, coherent i crítica que servirà per a exposar idees, preguntes o respostes sobre qualsevol tema relacionat amb la revisió d’exercicis i projectes fotogràfics de l’alumnat.

Metodologia

La metodologia de treball és un taller crític i pràctic, en sessions setmanals, des del qual explorar i accionar els recursos que disposem per a contextualitzar, construir i donar visibilitat als nostres projectes fotogràfics.
Cada sessió està organitzada en dues parts. Una primera part aborda els elements formals amb els quals es construeix un projecte fotogràfic a través de diversos estudis de casos. I una segona part destinada a la posada en comú i el debat obert sobre els projectes i exercicis proposats en cada sessió.
L’experiència del taller es complementa amb trobades-conversa en línia amb fotògrafs i fotògrafes nacionals i internacionals per a posar en diàleg els treballs de les persones participants amb altres cercles.

Calendari i horaris: dimarts (29 sessions + 8 sessions en línia de 3 hores)

Sessions presencials

6, 13, 20 i 27 d’octubre

3, 10, 17 i 24 de novembre

1, 15 i 22 de desembre

12, 19 i 26 de gener

2, 9, 16 i 23 de febrer

2, 16, 23 i 30 de març

13, 20 i 27 d’abril

4, 11, 18 i 25 de maig

Una vegada al mes es realitzarà una sessió per videoconferència amb fotògrafs i fotògrafes convidats: 8 sessions en línia (dates per determinar)

Horari: dimarts de 17.30 a 20.30 h

Durada: 111 hores (87 presencials i 24 en línia)

Matrícula: 100 €

Crèdits reconeguts per l’UJI: 2

Nombre de places: màxim 15 persones

Persones destinatàries: fotògrafs i fotògrafes, artistes i qualsevol persona interessada –tant amb projectes en curs o en fase d’inici– a crear noves situacions i relacions des de l’ús de les imatges com a mitjà d’expressió, comunicació i experimentació.

Lloc: MENADOR espai cultural, aula 116 (Pl. de l’Hort dels Corders, 4. Castelló de la Plana)

Professorat: Julián Barón (Castelló de la Plana, 1978). Fotògraf, docent i impulsor de projectes que usen la imatge com a eina social de pensament. En l’abordatge dels seus projectes una voluntat permanent és plantejar perspectives capaces de contribuir a afeblir la rígida imaginació col·lectiva i a qüestionar els discursos oficials que construeixen la memòria, la història i la identitat mitjançant la imatge.

Informació proporcionada per: Servei d'Activitats Socioculturals