UJI

Orientacions per a l'estudi

Última modificació: 06/04/2020 | Font: USE

Orientacions per a l'estudi de les PAU per a l'estudiantat de batxillerat

La rutina d’anar a classe i després fer deures i estudiar a casa ha canviat, ara es fa tot des de casa i eres tu el que ha d’organitzar-se. Has de finalitzar segon de batxillerat i preparar-te per a les PAU, tot un repte!

Segueix aquests consells i tot anirà bé. Ho aconseguiràs!  

Troba el teu ambient de treball

Busca un lloc tranquil per a estudiar, on estigues a soles, que siga sempre el mateix i diferent del lloc on passes el temps de relax o en família, això facilitarà la teua concentració.

Activa’t

Posa el despertador cada dia i arregla’t com si anares a l’institut. A més, fes exercicis físics, ja que mantindre actiu el cos ajuda la ment a funcionar correctament. 

L’UJI et proporciona el programa de treball saludable i també el projecte Quarantena en forma.

Planifica’t l’estudi

Estudia cada dia i evita així l’ansietat i nerviosisme d’última hora. Si tens una organització del que has d’estudiar, tindràs temps també per a l’esport i l’oci. Pots seguir l’horari que feies a classe i a continuació les hores d’estudi que faries a casa. Recorda no deixar cap assignatura «abandonada».

Descansa i cuida l’alimentació

Compagina estudi i descans. És recomanable dormir unes huit hores perquè el cervell puga processar tot allò que ha après. Cuida l’alimentació, has d’evitar consumir productes ultraprocessats i ensucrats, i no has de picar entre hores.  

Utilitza tècniques d’estudi actives

Fes una lectura ràpida i passa després a una lectura comprensiva amb un correcte subratllat de les coses que has de recordar; després fes un esquema o un resum del que has estudiat. Tot açò t’ajudarà a recordar millor el contingut.

No tingues el mòbil al lloc d’estudi

Estudiar amb el mòbil al costat damunt de la taula: no ho faces! És el principal motiu de distracció. Deixa’l en una altra part de la casa per a evitar la temptació de mirar contínuament si has rebut algun missatge o notificació.

Evita l’abús de pantalles i videojocs

Fes-ne un ús responsable, estableix una franja horària per a jugar i limita l’ús d’aquests aparells. Evita utilitzar dispositius electrònics durant les hores prèvies a anar a dormir, ja que això afecta la qualitat del son.

Confia en tu mateix

Has de tindre en compte el treball que has realitzat. Assigna’t una recompensa quan hages aconseguit objectius que pugues obtindre a curt termini. L’autoexigència et pot jugar una mala passada, així que interioritza frases com: «sóc capaç», «tractaré de fer-ho el millor que puga», «he estudiat molt i puc demostrar-ho».

Com va el teu ànim?

Valora com et trobes davant el repte d’estudiar per a les PAU des de casa i visualitza amb quin ànim vols fer les proves, això et permetrà trobar recursos que et facen estudiar amb tranquil·litat i concentració. Pots posar-te en situació realitzant models d’exàmens d’anys anteriors.

Minimitza l’ansietat

Cada dia tracta de realitzar alguna activitat que et resulte relaxant. En el cas que tingues una ansietat excessiva, procura practicar alguna tècnica senzilla de relaxació.

Informa-te’n i resol dubtes

Per a obtenir informació pots accedir a la presentació sobre les PAU i la preinscripció al web http://www.secundaria.uji.es. Allí hi trobaràs molta més informació!

També pots utilitzar la Bústia UJI per a fer les teues consultes i preguntar els teus dubtes.

 

«Perquè hi haurà un dia que no podrem més i llavors ho podrem tot», Vicent Andrés Estellés


Orientacions per a l'estudi per a l'estudiantat de l'UJI

Els canvis solen acompanyar-se d’inseguretat i incertesa, però mantindre una actitud flexible t’ajudarà a continuar endavant i a utilitzar els teus propis recursos per a aprendre. 

Per a realitzar un aprenentatge a distància de manera eficaç, les qualitats bàsiques que has de tindre presents són iniciativa i constància. T’oferim alguns consells que poden ajudar a organitzar-te sempre que et siga possible: 

Rutina. Desperta’t a l’hora que solies fer-ho quan anaves a classe i prepara’t com si anares a eixir de casa (dutxa, desdejuni, arreglar-te...).

Descansos. Busca moments de descans, açò et permetrà aclarir la ment; estira les cames, menja alguna cosa..., tracta de fer descansos de 5 o 10 minuts cada hora o hora i mitja de treball.

Material. Assegura’t que tens tot el material que necessites. Accedeix a l’Aula Virtual, correu electrònic, documents compartits. Organitza’t bé tots els documents que necessites, així optimitzaràs el temps de treball i seràs més eficaç.

Professorat. Està disponible i t’anirà passant la informació per diferents vies: Aula Virtual, correu electrònic, videoconferències..., i sempre tens la possibilitat de demanar tutories virtuals.

Companys i companyes de classe. Són de gran suport, és important que et mantingues connectat. Acordeu el moment i el mitjà amb què us posareu en contacte. Amb les noves tecnologies podeu fer videotelefonades o reunions virtuals per a fer treballs en grup, resoldre dubtes...

Confiança en tu mateix. Has de tindre en compte el treball que has realitzat i valorar-lo. A més, entendre que no podem retindre tota la informació al nostre cap. L’autoexigència pot jugar-te una mala passada, de manera que és preferible utilitzar frases com: «sóc capaç», «tractaré de fer-ho el millor que puga», «he estudiat molt i puc demostrar-ho».

Horari. Intenta seguir l’horari habitual, has d’anar treballant totes les assignatures i no deixar-te’n cap endarrerida. Al teu horari has de planificar les hores que són de classe i les que són d’estudi individualitzat. Recorda fer descansos entre sessions.

Estudi. Cal treballar els propis apunts i a partir d’aquests fer mapes conceptuals o fitxes d’estudi, que et serviran per al repàs. Reserva un temps de l’horari per a fer exercicis pràctics o aplicats, perquè t’ajudaran a assimilar coneixements.

Repassos. Per a organitzar i consolidar el que has treballat. Evitaràs llacunes mentals i confondre termes. Tracta de començar les sessions de treball amb un repàs del que vas fer en la sessió anterior i finalitzar amb un repàs del que has treballar en aqueixa sessió.

Prioritzar. Recorda quina és la teua planificació i els teus objectius. Si esculls una tasca que posa en risc assolir un objectiu, no estàs prioritzant correctament. En el cas de sobrecàrrega o cansament, pot ser adient prioritzar un descans, fer altres activitats i tornar a estudiar quan et trobes millor. En qualsevol cas, tracta de no deixar res per a l’últim moment.

Automotivar-se. Aprèn a motivar-te quan l’estat d’ànim siga baix o no tingues massa ganes de fer coses. Utilitza un diàleg interior positiu i assigna’t recompenses quan hages aconseguit objectius que pugues obtindre a curt termini.

Atenció i concentració. És possible que la teua ment estiga més atenta a tot el que estem vivint en aquests moments que a l’estudi, evita la sobreinformació. Per a seguir el teu pla de treball, la millor fórmula és que vages prenent notes, perquè això et mantindrà físicament actiu i intel·lectualment atent. Recorda que és important que el mòbil només el tingues a prop si és estrictament necessari per a alguna cosa de l’estudi.

Alimentació saludable i equilibrada. Estar a casa comporta menys despesa energètica de la que és habitual i el fet de no tenir les ocupacions rutinàries pot comportar augmentar la sensació de fam. Has de mantindre l’horari de cada menjar, hidratar-te, no picar entre hores i evitar consumir productes ultraprocessats i ensucrats.

Exercici físic. És important moure’s per a activar el cos i la ment. El
Programa de treball saludable de l’UJI et pot ajudar. També tens al teu abast el projecte Quarantena en forma.

Família i amistats. La família és el que tens més a prop, no la descuidem, compartim moments junts (menjar a la mateixa hora, veure una sèrie, fer exercicis físics tots junts...). Compartim també amb les nostres amistats el que fem i el que sentim en aquests moments.

I si tota aquesta situació t’està superant i no saps com afrontar-la, la Universitat Jaume I posa al teu abast un programa de suport psicològic dirigit a tota la comunitat universitària i també a professionals sanitaris de Castelló.

 

«Tot està per fer i tot és possible», Miquel Martí i Pol

Informació proporcionada per: Unitat de Suport Educatiu