Patricia Melgar advoca per l'educació primerenca, el suport a les víctimes i el canvi dels models d'atractiu front a la violència de gènere

09/12/2014 | SCP
Compartir

Compartir

Linkedin
BlueSky
Facebook
Mastodon
Whatsapp
Gmail
Imprimir
  • Patricia Melgar violencia-genere Seminari_Literatura_DLL15

    Patricia Melgar, de la Universitat de Girona. | FOTO: DAMIÁN LLORENS

La Unitat d´Igualtat, el grup GIE Educació crítica i gènere i la Unitat de Suport Educatiu (USE) de la Universitat Jaume I van organitzar el I Seminari de Literatura Infantil i Juvenil i Violència de Gènere com a part de les activitats del Dia de l’eradicació de la violència contra les dones. Mercedes Alcañiz, directora de la Unitat d’Igualtat, i Consol Aguilar, coordinadora del GIE Educació crítica i gènere, van inaugurar el seminari.

Patricia Melgar, de la Universitat de Girona, va ser l’encarregada d’oferir la conferència inaugural en la qual va posar de relleu la falta de denúncia, la falta de coneixement i d'identificació de la violència de gènere i l’ambient advers i de culpabilització cap a les víctimes. Així, va fer al·lusió a un estudi que indica que els països del nord d’Europa tenen un major índex de violència de gènere que els del sud i, concretament, Espanya té un dels índex més baixos. No obstant això, va puntualitzar que aquest fet és degut a que als països del nord la tolerància cap a aquest tipus de situacions és molt menor i les polítiques d’igualtat es duen a terme des de fa molts més anys la qual cosa repercuteix en un major nombre de denúncies.

D’altra banda, va abordar un estudi realitzat a universitats espanyoles que posa de manifest la falta de percepció de certes situacions com a violència de gènere com ara els insults, dictar la forma de vestir-se, establir amb qui es pot parlar o controlar on es troba la parella en tot moment. Les xifres d’aquest estudi indiquen que el 62% dels universitaris ha viscut alguna situació de violència o coneix algun cas en aquest àmbit.

Per a fer front a aquesta problemàtica, Melgar va advocar per treballar la no violència des d’edats primerenques amb intervencions front a qualsevol situació de violència i no trivialitzar o restar importància a aquestes situacions. «És important que els xiquets i xiquetes sàpiguen que poden dir que no» va apuntar. Així mateix, va destacar la importància de donar suport a les víctimes amb l'establiment de xarxes que es posen al costat de la víctima i amb l'adopció de postures d’intervenció davant una situació de violència perquè «la superació de la violència no és una lluita individual».

Finalment, va abordar el tema de l’amor i l’elecció, i es va centrar en els models d’atractiu actuals, «un dels elements menys analitzats però més importants perquè és l’arrel de la violència». Així va apuntar que s’ha identificat que alguns i algunes joves adolescents vinculen l’atractiu amb la violència i l’atracció s’associa amb la dominació i l’abús. «Hem fet molta educació en valors però després es llancen missatges contraposats que fomenten la unió entre atracció i passió amb violència» va assenyalar.

Així, Melgar va apostar per unir la racionalitat i el cor i vincular el desig als bons valors, amb la unió de la passió amb elements igualitaris. Per tant, front a les masculinitats tradicionals que es basen en la dominació o en l’opressió va plantejar un model masculí segur, fort i valent per a combatre i ridiculitzar actituds sexistes i racistes i que combine l’ètica amb el desig. «L'amor ideal és molt divers però té un element comú, no té violència de gènere» va concloure.

Amb aquest seminari van finalitzar les diferents activitats vinculades al Dia de l’eradicació de la violència contra les dones organitzades per l’Institut Universitari d’Estudis Feministes i de Gènere Purificación Escribano, la Fundació Isonomia i la Unitat d’Igualtat que van incloure exposicions, espais de reflexió i denúncia, performances i seminaris, entre d'altres.

Fotografies

Informació proporcionada per: Servei de Comunicació i Publicacions