Estudiants de secundària amb discapacitat coneixen l’UJI dins del programa «Campus inclusiu, campus sense límits» El projecte ha sigut impulsat per la Fundació Universidad.es, la Fundació ONCE y la Fundació Repsol

15/07/2013 | A. ANDRÉS

• Campus inclusivo campus_inclusivo robots

La interacció amb els robots del Laboratori de Robòtica va ser una de les activitats amb més èxit entre els participants en el programa. | FOTO: VOX UJI

Un total d’11 estudiants de secundària amb discapacitat van participar de l’1 al 5 de juliol en el programa «Campus inclusiu, campus sense límits» impulsat des del Programa d’Atenció a la Diversitat de la Unitat de Suport Educatiu i la Fundació per a la Projecció Internacional de les Universitats Espanyoles (Universidad.es) i patrocinat per la Fundació ONCE i la Fundació Repsol.

El programa, en el qual participaven cinc universitats espanyoles més, era la primera vegada que es realitzava a l’UJI i tenia com a objectiu fomentar que els alumnes amb discapacitat continuen la seua formació i opten pels estudis universitaris. Al llarg de cinc dies, els participants, d’edats entre 12 i 17 anys, van tindre l’oportunitat de conviure i gaudir d’activitats tant formatives com lúdiques acompanyats de monitors i monitores especialitzades.

D’una banda, el programa va incloure xarrades sobre els serveis d’orientació i programes de suport amb què compta l’UJI per a facilitar el seu pas per la universitat. «A l’UJI hi ha moltes adaptacions, des dels estudis fins a les activitats esportives. Jo creia que no podria arribar a la universitat, però ara sé que sí, jo no em vaig a rendir», assenyala Jaume, estudiant de l’IES Penyagolosa.

Així mateix, també van visitar els diferents centres de la Universitat per tal de conèixer els estudis que es poden cursar en cadascun. En aquesta línia, a més de les xarrades informatives sobre els diferents títols, els participants van tindre una aproximació més pràctica amb la visita al Laboratori de Comunicació, on van conèixer el procés de realització d’un programa de televisió; la interacció amb els robots del Laboratori de Robòtica; les pràctiques de reanimació amb els simuladors de pacient a la Facultat de Ciències de la Salut o la simulació d’un judici a la sala de vistes de la Facultat de Ciències Jurídiques i Econòmiques. «M’ha agradat molt la simulació del judici i conèixer gent que ha fet la titulació de Dret perquè és la que jo vull fer. Gràcies a aquestes jornades tinc més informació sobre allò a què vull dedicar-me», comenta Laura, estudianta de primer de batxillerat.

En la vessant més lúdica, el programa va incloure un taller de teatre al centre de Frater on van realitzar dinàmiques amb els membres de la companyia de teatre; un taller de ràdio a les instal·lacions del Laboratori de Comunicació; una visita a l’Aula de Natura Accessible de la Bartola, on van aprendre sobre la fauna i flora autòctones de la zona; una vesprada de jocs a la platja del Grau de Castelló així com pràctiques de natació a la piscina de l’UJI. Cal destacar que en aquesta última activitat van estar acompanyats de Daniel Vidal, nadador paralímpic castellonenc i plusmarquista mundial, que va parlar amb els estudiants sobre la natació adaptada.

Tots els participants van coincidir que l’experiència a l’UJI ha sigut molt positiva i es van mostrar molt il·lusionats i amb moltes ganes d’estudiar a la universitat. «Els discapacitats no han de tindre por de venir a la universitat. Poden aconseguir tot el que vulguen», afirma Santi, estudiant de l’IES Jaume I de Borriana. «Tots podem arribar lluny i estudiar», assenyala Marcos de l’IES Penyagolosa.

«Campus inclusiu, campus sense límits. UJI 2013» s’ha realitzat des del Programa d’Atenció a la Diversitat de la Unitat de Suport Educatiu de la Universitat Jaume I, que està centrat en el treball amb persones amb necessitats educatives especifiques i tot el seu entorn educatiu universitari. Aquest programa suposa la consolidació d’una llarga trajectòria de treball amb les persones amb discapacitat vinculades a l’UJI amb l’objectiu d’aconseguir la seua plena integració mitjançant la igualtat d’oportunitats.

En la pàgina web del programa «Campus inclusiu, campus sense límits» es pot escoltar el programa de ràdio realitzat pels alumnes i visualitzar el reportatge fotogràfic de les cinc jornades.