Josep Lluís Roig guanya el V Premi Manel García Grau de Poesia

14/10/2013 | SCP

• Premi Manel Garcia Grau garcia-grau manel-garcia-grau

El guardó consistia en una dotació econòmica de 3.000 euros i la publicació del llibre per Perifèric Edicions. | FOTO: ÀLEX PÉREZ

La Llotja del Cànem va acollir el passat 10 d’octubre l’acte de lliurament del V Premi Manel García Grau de Poesia que en aquesta edició va recaure en l’escriptor Josep Lluís Roig Sala per l’obra A contraatac (Els dubtes i els glaçons). El guardó consistia en una dotació econòmica de 3.000 euros i la publicació del llibre per Perifèric Edicions, dins de la col·lecció «Poesia».

L’acte va comptar amb la presència del rector de l’UJI, Vicent Climent; Olga Carbó, dona de Manel García Grau; Ramon Guillem, representant del jurat i de l'Associació d'Escriptors en Llengua Catalana; Wenceslao Rambla, vicerector de Cultura i Extensió Universitària, i l’autor guardonat. En l’acte, Ramon Guillem va destacar que l’obra guanyadora té una gran sensibilitat poètica, un erotisme molt fi i, especialment, un ús molt fort de la ironia i el sarcasme. «És un llibre sorprenent», va afirmar.

Josep Lluís Roig, natural d’Oliva, és professor de secundària i escriptor, àmbit en què ha obtingut diversos i importants premis. Des del 1990, ha publicat deu llibres de poemes. Els darrers són Peixos d’un mar sec (Premi Vicent Andrés Estellés dels Premis Octubre 2008) i Un boxejador entre la boira (Premi Agustí Bartra de Poesia, 2012). També ha publicat una novel·la, una novel·la juvenil i cinc obres de teatre, tres de les quals han sigut estrenades. A més, la seua obra Desàngel va rebre el Premi de la Crítica de Teatre dels Escriptors Valencians (2008).  També ha publicat diversos estudis i ressenyes sobre diferents temes, però en especial sobre la poesia a partir de finals del segle XX.

El Premi Manel García Grau de Poesia (que convoca la Universitat Jaume I amb la col·laboració de l’Associació d'Escriptors en Llengua Catalana i l'editorial Perifèric) pretén honrar la memòria de l'escriptor, activista i professor de Filologia de la Universitat Jaume I, que va morir el 2006 en plena maduresa creativa. Poeta i narrador, Garcia Grau és una de les figures principals de la literatura valenciana de les últimes dècades. Va destacar sobretot com a poeta i la seua obra està present en nombroses antologies. En el seu currículum, a més, figuren premis com els Octubre, l’Englantina d'Or dels Jocs Florals de Barcelona o Ciutat de València, tots ells de poesia.