Papastratis: «Les mesures de retallada són una estratègia concertada del govern per a eliminar l'educació pública»

27/09/2013 | SCP

• Conferència Procopis Papastratis educacio-publica papastratis

Procopis Papastratis, professor del Departament de Ciències Polítiques i Història de la Universitat Panteion d'Atenes, durant la seua conferència. | FOTO: ÀLEX PÉREZ

El professor emèrit Procopis Papastratis, membre del Departament de Ciències Polítiques i Història de la Universitat Panteion  d'Atenes, ha analitzat els problemes que està sofrint la universitat pública grega en la seua conferència «University Education and the Armageddon with the Free Market», emmarcada en les accions reivindicatives per a una educació pública i de qualitat aprovades per la Junta de Centre de la Facultat de Ciències Humanes i Socials.

Papastratis ha abordat l'alarmant situació de la universitat pública i de l'educació en general a Grècia arran de les mesures de retallada aplicades pel govern per a combatre la crisi econòmica. Des de l'any 2009 no es creen noves places de professorat i no es realitzen substitucions; s'està reduint tot el personal administratiu; s'estan eliminant universitats i departaments i el govern està utilitzant els fons de les universitats per a altres finalitats, ha apuntat el professor. «Aquestes mesures de retallada s'estan aplicant per a pagar el deute públic, la qual cosa està derivant en un procés d'ofec de les universitats», ha assenyalat. Segons Papastratis, aquestes retallades han sigut el resultat dels diferents acords de rescat del país amb la troica que, en primera instància, ha optat per retallar tot el sector públic.

D'altra banda, el professor ha explicat que s'estan retallant fons de les universitats públiques i, no obstant això, el govern està invertint en la creació d'institucions d'educació privades. «Això és una estratègia concertada per part del govern que té el propòsit d'eliminar l'educació pública i obligar els estudiants a pagar taxes», ha afirmat el professor. En aquest sentit, Papastratis ha posat en relleu la contradicció que això suposa, ja que el govern està introduint taxes a les universitats però la població està en crisi i no pot permetre's pagar-les. «És una forma deliberada de deixar fora d'abast l'educació universitària a tots aquells que no poden pagar», ha apuntat. Segons el professor, d'aquesta forma el govern dirigeix els estudiants cap a estudis més tècnics en compte d'universitaris; no obstant això, «segueix sent un parany, ja que el govern té previst eliminar aquest tipus d'estudis, per la qual cosa s'hauran de cursar en institucions privades».

Per finalitzar, Papastratis ha explicat que «a Grècia hi ha esperança que alguna cosa canvie, però el problema és trobar una via per a poder lluitar contra aquesta situació, ja que la repressió al país és enorme i des de fa un any s'han deixat de realitzar grans manifestacions per la brutalitat de la policia». En aquest sentit, el professor ha destacat que les universitats estan optant per la via legal per a combatre aquesta situació. Per exemple, la Universitat d'Atenes tancarà per primera vegada des de 1837 a causa de la manca de personal. Per aquest motiu, aquesta universitat portarà el govern grec al Tribunal Europeu a Brussel·les.

Fotografies

Vídeo sencer de l'acte i en altres formats: http://www.svideo.uji.es/peli.php?codi=1216&lg=