Domínguez Sacristán: «El canvi al model de família de sang va ser determinant en el dret successori» La primera sessió del VIII Seminari de Dret de Successions va abordar les estructures familiars romanes

27/09/2013 | SCP

• Paula Domínguez Sacristán dret-successions dominguez-sacristan

Domínguez Sacristán va realitzar una comparativa entre el concepte modern de família i la família romana arcaica o primitiva. | FOTO: ÀLEX PÉREZ

Paula Domínguez Sacristán, professora de Dret Romà de la Universitat de Barcelona, va analitzar les estructures familiars romanes en la primera sessió del VIII Seminari de Dret de Successions: Fonaments Jurídics i Legislació Civil, Comuna, Autonòmica i Europea, organitzat per l'Àrea de Dret Romà del Departament de Dret Públic de la Universitat Jaume I.

Domínguez Sacristán va realitzar una comparativa entre el concepte modern de família i la família romana arcaica o primitiva. Segons la professora, la família pròpia de l'època arcaica va evolucionar molt a poc a poc al llarg de la història del dret romà. «Durant quasi tota la història del dret romà subsisteixen vestigis de la família romana primitiva que va evolucionant cap al concepte modern de família natural o de sang, un canvi d'influència determinant en el dret successori», va explicar.

En aquest sentit, la professora va afegir que la família primitiva estava formada per totes aquelles persones que estaven subjectes al comandament o poder del mateix pater familias sense importar el vincle de sang. Així mateix, va contraposar altres característiques entre tots dos conceptes de família, com per exemple el fonament, que en el cas del concepte modern es basa en el matrimoni, mentre que en la família primitiva es basa en la unitat política, religiosa i econòmica. També es va comparar la pàtria potestat, que en l'actualitat l'exerceixen el pare i la mare durant un temps limitat i la successió de la qual no es veu afectada per l'emancipació dels fills, enfront de la família arcaica en la qual la potestat recau sempre sobre el pare, no està limitada en el temps i afecta la successió.

L'objectiu del VIII Seminari de Dret de Successions, que consta d'11 sessions, és abordar l'estudi del dret de successions a Roma des d'una perspectiva històrica, centrant-se en la seua evolució al llarg de 13 segles i la seua adaptació a la realitat econòmica i social de Roma en cada moment. Així mateix, s'analitzen algunes normes i institucions que a Roma van marcar canvis importants en el dret successori i es planteja el paral·lelisme amb el futur del dret de successions.