L’UJI mobilitza més de 5 milions d’euros per a millorar l’eficiència energètica del campus i per a instal·lar nous parcs solars fotovoltaics

13/10/2022 | SCP

La Universitat Jaume I mobilitza més de cinc milions d’euros d’inversió amb l’objectiu de millorar l’eficiència energètica dels edificis i ampliar la xarxa de parcs solars fotovoltaics amb què compta el campus. La rectora Eva Alcón ha destacat que «aquesta inversió respon a una planificació estratègica dins del compromís institucional de l’UJI amb la sostenibilitat i de lluita contra el canvi climàtic i pretén minimitzar el consum energètic i augmentar l’ús d’energies verdes».

De fet, a principis de 2020, l’aleshores Vicerectorat de Campus i Vida Saludable va crear el Grup de Treball per la Sostenibilitat i contra el Canvi Climàtic amb la finalitat d’elaborar un pla estratègic que integrara les actuacions que facen front a l’emergència climàtica. D’acord amb aqueix plantejament, l’Oficina Tècnica d’Obres i Projectes (OTOP) va plantejar una bateria d’actuacions en edificacions per a implementar millores en els sistemes de climatització i gestió i en l’aïllament de les cobertes dels edificis més antics, així com la instal·lació de plaques fotovoltaiques.

Ara, sota la direcció del Vicerectorat d’Infraestructures i Sostenibilitat, es continua desplegant aquest programa per a avançar cap a un campus eficient des del punt de vista energètic i promoure l’estalvi en el consum i, al mateix temps, ampliar el proveïment a través de fonts sostenibles d’energia com és el cas de la solar fotovoltaica.

Pel que fa als projectes d’eficiència energètica, l’UJI ja ha executat les millores en els edificis departamentals de la Facultat de Ciències Jurídiques i Econòmiques i estan en execució les projectades a l’Escola Superior de Tecnologies i Ciències Experimentals, que tindran continuïtat en 2023. Per al pròxim any, també estan planificades obres en l’Edifici d’Investigació II i l’Escola de Doctorat i Consell Social.

Les obres consisteixen, amb caràcter general, en la millora de l’aïllament de les cobertes, la substitució de l’enllumenat per nou amb tecnologia LED de baix consum, la substitució de maquinària de climatització per altra més eficient i l’optimització del sistema de gestió centralitzada. En conjunt, aquestes actuacions impliquen una inversió de 4,2 milions d’euros.

Paral·lelament, l’UJI ha instal·lat entre 2021 i 2022 cinc nous parcs solars fotovoltaics –un dels quals està en execució en aquests moments– i n’ha planificat altres tres per a 2023, amb una inversió global d’1,1 milions d’euros. En tots els casos, aquestes instal·lacions fotovoltaiques estan destinades a l’autoconsum amb la finalitat de millorar l’eficiència energètica dels edificis i reduir-ne el consum de la xarxa.

El vicerector d’Infraestructures i Sostenibilitat, Vicent Cervera, ha subratllat que «aquesta estratègia ens està permetent desplegar de manera planificada actuacions essencials per a fer de l’UJI una universitat més sostenible, a més de donar-nos la flexibilitat per a incorporar altres projectes en funció dels recursos».

Per al desplegament d’aquestes actuacions, la Universitat Jaume I ha sol·licitat i obtingut finançament a càrrec del Programa d’Impuls a la Rehabilitació d’Edificis Públics (PIREP) del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, amb fons europeus NextGenerationEU, a més d’altres ajudes de l’Institut Valencià de la Competitivitat Empresarial (IVACE), en el marc del Programa de Rehabilitació Energètica d’Edificis (PREE) de l’Institut per a la Diversificació i Estalvi d’Energia (IDEA), també amb suport de la Unió Europea dins del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) «Una manera de fer Europa».

Tot i aquest esforç per millorar l’eficiència energètica al campus i ampliar l’ús de fonts sostenibles de subministrament, davant l’escalada de preus de la factura energètica –llum i gas– l’UJI també ha hagut d’activar mesures de caràcter extraordinari per a contenir la despesa, com ara la limitació de la temperatura o l’apagat controlat de la climatització.

Recurs d'imatge produccio-energia-solar index

Producció d’energia solar fotovoltaica

La Universitat está desplegant un pla de rehabilitació energètica i d’energies renovables per a millorar l’eficiència i la sostenibilitat.