La rectora de l'UJI Eva Alcón reivindica el lideratge femení i l'impuls a les vocacions STEM en el fòrum més gran d'innovació educativa d'Amèrica Llatina

20/01/2020 | SCP

El fòrum més important d'innovació educativa d'Amèrica Llatina i un dels referents a escala internacional ha abordat per primera vegada el paper de la dona en l'educació. El panell «Dones que inspiren en l'educació» ha comptat com a ponent amb la rectora de la Universitat Jaume I, Eva Alcón, qui ha abordat el lideratge femení i la promoció de les vocacions de dones en les carreres tècniques (les denominades STEM) com dos dels reptes de la innovació educativa.

El panell on ha intervingut la rectora de l'UJI, única conferenciant convidada d'una universitat espanyola en el 6è Congrés Internacional d'Innovació Educativa (CIEE) del Tecnològic de Monterrey, ha sigut una de les principals novetats de l'edició de 2019. Al costat d'Alcón, han intervingut la rectora de la Universitat Veracruzana, Sara Ladrón de Guevara; la vicerectora de la Universitat de Ciutat del Cap Mamokgethi Phakeng; i la presidenta del Col·legi de Mèxic, Silvia Elena Giorguli Saucedo. L'editora de Times Higher Education Sara Custer ha sigut l'encarregada de moderar el panell.

La rectora de l'UJI i també delegada de Polítiques d'Igualtat de la CRUE ha apostat perquè «cada vegada hi haja més referents femenins en la presa de decisions en els quals la societat puga mirar-se, i les universitats n'hem de donar exemple». Alcón ha argumentat que «no es tracta només que les dones aconseguim el lideratge, sinó de què fem amb aquest lideratge. El lideratge femení ha de ser un lideratge de canvi».

Preguntada per les característiques d'aquest lideratge femení, la rectora Eva Alcón ha detallat que «ha de ser un lideratge que transforme la societat, en el qual prevalga el projecte col·lectiu sobre l'individual, que incorpore atributs tradicionalment associats al masculí, com l'ambició o la superació, però sense renunciar a elements tradicionalment vinculats a les dones com l'empatia o la comunicació».

Quant a les vocacions STEM, ha apuntat a la necessitat de «treballar ja des de l'educació primària i secundària per a promoure les carreres tècniques entre les joves, perquè si no perdrem el 50% del talent i com a societat no ens ho podem permetre». En aquest sentit, ha explicat que ja s'estan promovent programes específics perquè hi haja més enginyeres, més matemàtiques o més científiques i ha apostat per revisar els llibres de text i materials que s'utilitzen en els col·legis perquè hi haja referents femenins en aquests àmbits.

Finalment, Alcón ha reiterat que «l'educació és la palanca clau per al canvi social» i, per tant, «la incorporació de la perspectiva de gènere no sols ha de ser cosa de dones sinó de la societat en el seu conjunt».

Més de 800 persones han presenciat en directe el debat del panel «Dones que inspiren en l'educació», celebrat a l'auditori Arena Borregos del campus. Entre els assistents han estat el president del Tecnològic de Monterrey, Salvador Alva, i el rector del TEC, David Garza. El 6è Congrés Internacional d'Innovació Educativa del TEC, amb una participació global de prop de 4.000 persones procedents de 20 països, ha inclòs sis eixos temàtics: tendències educatives; tecnologies per a l'educació; gestió de la innovació educativa; innovació acadèmica de la salut; formació al llarg de la vida i emprenedoria educativa.

Recurs d'imatge rectora-TEC-Monterrey index

Reunió amb el rector del Tecnológico de Monterrey

La rectora de la Universitat Jaume I, Eva Alcón, ha mantingut una reunió amb el rector del Tecnológico de Monterrey, David Garza, en la qual li ha presentat una proposta per a enfortir el vincle institucional entre totes dues universitats a través de grups d'investigació i en l'àmbit de la mobilitat acadèmica.