La Universitat Jaume I de Castelló es troba en el tram 501-600 de les mil millors universitats del món segons l'Academic Ranking of World Universities (ARWU) 2019, elaborat per la Jia Tong University de Xangai a partir de l'anàlisi de 20.000 institucions d'ensenyament superior i considerat internacionalment com l'indicador d'universitats més prestigiós. La universitat pública de Castelló és una de les 17 universitats espanyoles que es troben entre les primeres 600 universitats del món i comparteix posicionament en el tram 501-600 amb les universitats de Santiago de Compostel·la, Politècnica de Madrid i Rovira i Virgili de Tarragona.
En total, Espanya ha situat 38 de les 71 universitats entre les 1.000 primeres del món. La rectora de la Universitat Jaume I, Eva Alcón, ha destacat que aquesta renovació «és un èxit col·lectiu» pel fet de poder estar en posicions tan destacades, especialment ateses les dimensions de la universitat de Castelló, que ha de competir amb altres universitats molt més grans i amb més recursos, i ha agraït i reconegut el treball de la comunitat universitària durant anys per a assolir aquest nivell. Així mateix, ha assenyalat que aquest reconeixement «ens estimula a continuar apostant per la recerca com un dels elements clau del nostre model com a universitat».
La classificació del rànquing ARWU té en compte indicadors de rendiment acadèmic o d’investigació, com ara el nombre d'egressats i personal del centre amb premis Nobel o medalles Fields, el nombre de publicacions en revistes internacionals de prestigi com Nature o Science; el nombre d'investigadors altament citats segons el llistat anual elaborat per Clarivate Analytics; els articles indexats per Science Citation Index-Expanded (SCIE) i Social Science Citation Index (SSCI) i el rendiment acadèmic per càpita d’una institució.
L’UJI destaca especialment en el nombre d’investigadors i investigadores altament citats seleccionats pel nombre total d’articles, així com en la ràtio per professorat de producció científica.
En el 4% de les millors institucions d'educació superior, segons el rànquing CWUR
Però no solament el rànquing ARWU situa l'UJI en l'elit de l'educació. En el Center of World University Rankings (CWUR), l'UJI arriba a situar-se en el 4% de les millors institucions d’educació superior del món en l’edició de 2019. En concret, la universitat pública de Castelló s’ubica en el lloc 789 entre les més de les 20.000 institucions que conformen el rànquing. En l’àmbit nacional, l’UJI s’ubica en el lloc 29, set posicions abans que l’any passat.
L’UJI destaca en l’apartat de rendiment de la investigació, especialment en aspectes com les publicacions de qualitat, mesurades pel nombre de treballs d’investigació que es publiquen en revistes de primer nivell, i les citacions, calculades pel nombre de treballs d’investigació altament citats.
De les més de 20.000 institucions d’educació superior avaluades, aquest rànquing selecciona les 2.000 millors sobre la base de set indicadors entre els quals destaquen el resultat de la investigació amb el nombre de publicacions, la qualitat, la influència i les citacions dels articles d’investigació, paràmetres als quals s'atorga un 40% de la valoració global. A més a més, valora la qualitat de l'ensenyament i el professorat i el nivell d'ocupació de l’antic alumnat, amb un 25% cadascun, i els guardons internacionals obtinguts pel professorat, amb un 10%.
El Center for World University Rankings és una organització de consultoria capdavantera que proporciona assessorament sobre polítiques, punts de vista estratègics i serveis de consultoria a governs i universitats per a millorar els resultats educatius i de recerca. És una de les llistes de referència mundial i es troba liderada per vuitè any consecutiu per la Universitat Harvard. Estats Units el lidera amb 222 universitats en el top 1.000, seguida per Xina (136), Regne Unit (63), França (58), Alemanya (55), Japó (49), Itàlia (47), Espanya (36), Corea del Sud (35), Índia (30), Austràlia (29) i Canadà (27).
Segons el THE Europe Teaching Rankings 2019, entre les millors valorades en docència
De la mateixa forma, la Universitat Jaume I de Castelló se situa en la franja de les 151-200 millors universitats europees en el Times Higher Education Europe Teaching Rankings 2019, una classificació internacional centrada exclusivament a l'entorn de l'ensenyament, l'aprenentatge i els resultats de l'alumnat i que s'ha fet pública a principis de juliol, i que situa l'UJI en el lloc 24 de les 45 universitats espanyoles participants.
La metodologia inclou 14 indicadors de rendiment centrats en quatre pilars fonamentals de l'acompliment: recursos, compromís, resultats i medi ambient, i set inclouen els resultats de l'enquesta a l'estudiantat. En l'apartat de compromís, es valora la relació de la institució amb el seu alumnat; en recursos es té en compte si el centre té capacitat d'impartir docència de manera efectiva; en la secció de resultats s'avalua si es generen productes apropiats per a l'estudiantat i en el medi ambient s'estima la diversitat de l'entorn i si és inclusiu.
En aquest sentit, el rànquing situa l'UJI com la dotzena universitat espanyola i la 51a europea en l'apartat d'engagement, un indicador que avalua el compromís efectiu amb l'estudiantat, i la dinovena en la secció de recursos.
En l'enquesta realitzada a 125.000 estudiants de tot Europa es pregunta una sèrie de qüestions com el grau de participació de l'alumnat en els seus estudis, la interacció amb el personal docent, les oportunitats per a desenvolupar habilitats o els punts de vista sobre la qualitat dels serveis universitaris.
L'UJI supera la mitjana en la majoria de les preguntes realitzades al seu estudiantat (1.199 de nacionalitat espanyola i 203 d'altres nacionalitats, més dones [807] que homes [595]). Destaca especialment la satisfacció amb l'entorn acadèmic (aules, zones d'estudi i laboratoris); el material acadèmic (llibres, laboratoris, biblioteca i material en línia) i l'oportunitat d'interactuar amb el personal docent, amb una puntuació en les tres preguntes de 8,2 sobre 10.
A més, la universitat pública de Castelló obté un 8,1 i un 7,9 en les preguntes de si recomanaria o tornaria a estudiar en la mateixa universitat. L'estudiantat també destaca les oportunitats de formació col·laborativa, amb un 7,8; les ocasions d'interacció social (7,4); l'aprenentatge d'habilitats útils per al món laboral (7,2) o el foment de la reflexió o connexió de les coses que s'aprenen (7,2).
El rànquing docent europeu ha sigut elaborat pel setmanari Times Higher Education (THE), fundat en 2004, que per segona vegada realitza una relació de les millors universitats europees que imparteixen docència d'excel·lència. En la selecció, formada per 258 centres, s'han inclòs només les universitats membres de l'Espai Europeu d'Educació Superior i de l'Organització de Cooperació i Desenvolupament Econòmic (OCDE).