04/06/2019 | SCP

Castelló ha acollit per quarta vegada el Pint of Science (PoS), el festival internacional de divulgació científica que proposa una trobada entre els investigadors i el públic als bars de la ciutat. Les xarrades s’han desenvolupat durant tres dies a The Temple Bar a Castelló de la Plana i han comptat amb ponents de centres d'investigació, universitats i entitats de la comunitat científica, entre ells investigadors de l’UJI.

Víctor Flors, investigador del Departament de Ciències Agràries i del Medi Natural de la Universitat Jaume I, va parlar dels sentits de les plantes i com són capaces de percebre el món que els envolta. En la segona xarrada Sara Gargallo, doctorada per la Universitat Politècnica de València, va explicar la petjada hídrica i com es gestiona el consum indirecte de l'aigua diària.

El segon dia, Francesc Alted va contar com es treballa amb les dades massives i què es fa amb aqueixa gran quantitat de dades que es generen avui dia. Després, Iván Mora, investigador del Departament de Física de la Universitat Jaume I, va explicar com és el treball científic perquè les imatges de les pantalles siguen tan bones.

En l’última sessió, Mariam Tórtora, de l'Institut de Física Corpuscular de la Universitat de València (IFIC), va acostar els assistents a un univers minúscul, on manen els neutrins. Després Alberto Aparici, també de l'IFIC, va traslladar el públic a un assumpte una mica més gran com és la possibilitat d'un nou planeta en el sistema solar.

La coordinació d'aquest esdeveniment a la ciutat de Castelló ha estat encapçalada per Roger Sanchordi juntament amb els investigadors de la Universitat Jaume I Victoria Pastor i Ferran Martínez, i amb la col·laboració de Silvia Ferrer. A més, ha sigut possible gràcies a la col·laboració de Precipita/FECYT, FMC, Vadillo Assessors i l’Ajuntament de Castelló.

El festival té caràcter internacional i s’ha celebrat en més de 400 ciutats de 24 països dels cinc continents. En aquesta edició, Espanya ha sigut el segon país amb més seus de PoS en el món amb 387 esdeveniments en 148 bars, la participació de 784 científics com a ponents i més de 400 voluntaris en l'organització.