L’Observatori Psicosocial de Recursos en Situacions de Desastre portarà el nom de Mónica García-Renedo Mónica García-Renedo va ser la impulsora de l’OPSIDE, un observatori innovador i que ha servit com a exemple en l’atenció psicosocial en desastres

03/05/2019 | SCP

El passat 12 de març, es va aprovar en el Consell de Direcció la modificació del nom de l’OPSIDE a Observatori Psicosocial de Recursos en Situacions de Desastre OPSIDE-Mónica García-Renedo.

La creació de l’OPSIDE va ser aprovada per Junta de Govern el 27 d’abril de 2004, any en el qual es va iniciar el seu projecte de treball. També va ser en aquest any quan Mónica García-Renedo va començar en seu treball com a tècnica de l’OPSIDE, lloc en què va continuar fins a l’any de la seua defunció, el 2017.

Mónica García-Renedo, doctora en psicologia amb la tesi El 11-M. Un estudio sobre su impacto psicológico desde el entorno familiar y escolar en alumnos de infantil y primaria (2008), va ser la impulsora de l’OPSIDE, un observatori innovador i que ha servit com a exemple en l’atenció psicosocial en desastres, mitjançant la seua tesi de llicenciatura La intervención en desastres: el papel del psicólogo (2003) on es va analitzar la mobilització del professional de la psicologia al lloc del desastre, els principis i idees clau de la seua actuació, la configuració d'un equip psicosocial i les funcions del psicòleg dins d'aquest equip.

La doctora García-Renedo va ser una pionera en la gestió, la investigació i la formació en atenció en desastres des del punt de vista de la prevenció i superació de les situacions potencialment traumàtiques a les quals les persones ens veiem exposades en el nostre dia a dia, així com en la promoció de la resiliència. Prova d’això són els projectes que va impulsar a Nicaragua i, en especial a Colòmbia, amb la promoció de pau en població infantil i adolescent afectada pel desplaçament forçat a causa del conflicte armat que s’ha estat vivint en aquest país.