Sergi Villanueva: «Ser un bon fotògraf requereix constància» L’estudiant de Comunicació Audiovisual de l’UJI ha sigut elegit com «Estudiant Fotògraf de l’Any» en els Sony World Photography Awards

06/03/2020 | SCP

Sergi Villanueva, estudiant de tercer curs del Grau en Comunicació Audiovisual de la Universitat Jaume I, ha sigut el guanyador de la final en la categoria universitària del Sony World Photography Awards. L’estudiant ha sigut elegit pels jutges com «Estudiant Fotògraf de l’Any» pel seu treball fotogràfic «La Terreta», una evocadora representació de la seua terra natal en la qual captura la quotidianitat de la vida al voltant dels tarongers.

Què suposa per a tu haver obtingut el premi en els Sony World Photography Awards?

Que una entitat com la World Photography Organisation, de gran prestigi internacional, m’haja donat aquest premi suposa una gran motivació per a poder seguir treballant i aprenent en el món de la fotografia.

Com ha sigut l’experiència?

Ha sigut molt gratificant perquè, a banda dels premis, hem fet activitats on he pogut aprendre, juntament amb la resta de finalistes. Ens vam retroalimentar els uns als altres i es va fer una revisió del portafolis amb el jurat. A més, vam tenir una masterclass amb Nadav Kander, fotògraf de prestigi internacional.

Què ha sigut el més complicat de les diferents fases del concurs?

Tenir el temps necessari per a poder fer un bon reportatge, perquè amb els estudis havia de traure temps d’on podia.

Per què vas elegir el tema de «La Terreta»?

El concurs consta de dues fases i en la segona el tema que s’havia de fer era belong, que és «pertànyer». A partir d’aquest tema, em va venir al cap el sentiment de pertinença que tenim cap a la nostra terra i ho vaig voler mostrar a partir dels tarongers.

Coneixies els protagonistes i els espais d’aquestes fotografies?

És gent propera a mi que ha treballat algun temps en la taronja i que tenen algun hort i fan la seua feina de forma independent.

Hi ha una vessant reivindicativa en aquesta sèrie fotogràfica?

Sí, volia mostrar al món el que està passant amb la taronja.

Va ser complicat realitzar la selecció de fotografies a presentar?

Sí, perquè al final tenia bastants fotografies, i també altres diferents de les que vaig presentar, però amb l’ajuda del meu tutor, el professor José Aguilar, vam poder aconseguir fer una bona estructura de deu fotografies.

Quin paper ha tingut el professorat de la titulació en el procés?

El professorat m’ha tutoritzat en tot moment. En un principi em va ajudar la professora Marta Martín i després, quan em van elegir per a representar l’UJI en el concurs, em va tutoritzar José Aguilar.

Què aconsellaries a estudiants com tu que vulguen presentar-se a un certamen fotogràfic?

Als meus companys de la Universitat els recomanaria que no tingueren por a participar-hi, perquè mai se sap si seràs l’elegit.

Feies fotografies abans d’estudiar la titulació de Comunicació Audiovisual?

Abans de començar la universitat havia fet dos cicles formatius relacionats amb la fotografia, un de revelatge fotogràfic en laboratori, tot de fotografia analògica, i després un cicle superior de tractament de la imatge.

Quin tipus de fotografies són les que més t’agrada fer?

A partir d’aquest concurs m'he adonat que el tipus de fotografia que més m’agrada fer és la fotografia documental, pel fet de contar històries i tenir un impacte més social i crític.

Què creus que és el més important per a ser un bon fotògraf?

Has de tenir molta constància. Com en qualsevol feina, cal estar sempre treballant i no deixar-ho passar, perquè pots tenir moltes qualitats, però si no ets una persona decidida per a arribar on vols, al final no aconsegueixes res.

En l’actualitat, tothom fa fotografies amb mòbil, tauletes, etc. Quin paper creus que tenen els fotògrafs professionals en aquest context? Creus que ha de reinventar-se la professió?

Igual sóc un poc antiquat però, personalment, no m’agrada fer fotografies de forma professional amb el mòbil. Crec que està molt bé per a practicar i és una bona eina, però en l'àmbit professional ja tenim la càmera, que és perfecta per a desenvolupar aquest treball.

Imatges de la sèrie «La Terreta»