El professor de l’UJI Vicent Baydal relata en el seu nou llibre la història dels valencians

20/03/2019 | SCP

• Vicent Baydal vicent-baydal VicentBaydal-AutoraPaulaG

Foto: Paula G. Furió

Vicent Baydal, professor del Departament de Dret Privat de la Universitat Jaume I, ha presentat la seua última obra titulada Del Sénia al Segura: breu història dels valencians, una singladura històrica en la qual l’autor fa viatjar als lectors a través del temps per a descobrir-los qui ha passat des de l’inici de la humanitat pel territori valencià i com s’ha format i desenvolupat el poble valencià.

Constituïda per un calidoscopi de narracions singulars, Del Sénia al Segura: breu història dels valencians es un gabinet de curiositats ancestrals, herois i accions del pretèrit que fan participar als lectors dels patiments, les glòries i les esperances d’aquells que ens han precedit. L’investigador i divulgador presenta en el llibre flashbacks concatenats per on desfila la gran història dels caçadors-recol·lectors de la Valltorta i els orants del pla de Petracos, la Dama d’Elx i el Tresor de Villena, la fundació romana de València i els bizantins contra els visigots a la vora del Xúquer, els llauradors berbers que instal·laren sèquies per tot arreu i Jaume I conquerint a tort i a dret, l’inefable Sant Vicent Ferrer predicant l’apocalipsi i Joan Baptista Basset liderant els exèrcits maulets, el silenci que envaí el regne després d’Almansa i Vicent Blasco Ibáñez clamant per la república a viva veu.

Però Del Sénia al Segura: breu història dels valencians es també la història dels oblidats, com els moriscos, els lliurepensadors o els dissidents i, sobretot, de les oblidades, com la impressora Jerònima Galés, l’austriacista Maria Lluïsa Lamarca, la presidenta del Cantó de Torrevella Concha Boracino o l’artista i escriptora Josefina Pla.

Vicent Baydal (València, 1979) és doctor en Història Medieval i professor d’Història del Dret en la Universitat Jaume I de Castelló de la Plana. Ha desplegat la seua carrera en el Consell Superior d’Investigacions Científiques, l’Institut Universitari Europeu de Florència i la Universitat d’Oxford. És membre del Grup Harca, forma part del Consell de Redacció de la revista cultural Lletraferit i manté en Internet el blog i el perfil de Facebook «Vent d Cabylia». És autor o coautor de llibres com Fer Harca. Històries medievals valencianes (2014), Vent d Cabylia. Històries de la història dels valencians (2015), Els valencians, des de quan són valencians? (2016) i València no s’acaba mai (2016).