L'UJI impulsa una iniciativa de projecció sense fils a les aules per a fomentar nous models d'aprenentatge més actius i participatius

18/02/2019 | SCP

•  sense-fils sensefils-alumnes

Foto: Àlex Pérez

•  sense-fils sensefils_retocada

La Universitat Jaume I de Castelló ha posat en marxa aquest curs 2018-2019 el projecte pilot «Projecció sense fils», coordinat pel Centre d’Educació i Noves Tecnologies (CENT) i amb la col·laboració del Servei d'Informàtica, una iniciativa que permet la projecció a les aules des de dispositius mòbils com ara tauletes o telèfons intel·ligents sense la necessitat de connectar cap dispositiu amb cables.

Francesc Esteve, comissionat de la rectora per a l’Impuls Digital, explica que la projecció sense fils parteix d’un projecte que pretén provar de manera pilot algunes iniciatives de tecnologia educativa per a potenciar l’impuls digital i també per a repensar els espais d’aprenentatge. «Tenim unes aules amb unes taules multimèdia que estan molt pensades en la funció del docent, però avui en dia treballem més en equip i vam pensar que podria ser interessant donar la possibilitat que l’estudiantat poguera projectar des dels seus dispositius», assenyala Esteve.

En aquesta línia, el director del CENT, Jordi Adell, apunta que aquest sistema no sols aporta comoditat en eliminar les connexions amb cables, sinó que també s'espera que afegisca possibilitats didàctiques i d'interacció a l'aula, a més de millorar la motivació i la retroalimentació del treball de l'estudiantat. «Poder projectar a l'aula amb els seus mateixos dispositius dóna la possibilitat d'ampliar els temps dedicats a comentar i millorar les tasques de laboratori, treballs i activitats que el professorat planteja, especialment en classes amb grans xifres d'alumnes», explica Adell.

Així, entre els principals avantatges didàctics del projecte «Projecció sense fils», destaca la flexibilitat que aporta i la seua contribució a l'aprenentatge actiu i participatiu perquè «cada vegada la docència està menys centrada en l’aprenentatge transmissiu i memorístic, i que tinguen una manera fàcil, ràpida i interactiva de projectar el que estan fent pensem que potencia aquestes noves metodologies d’aprenentatge», assenyala Francesc Esteve. Cal destacar que, a més de la projecció, el sistema també permet gravar en vídeo el que es visualitza a la pantalla o connectar el programari amb el canal de YouTube per a emetre en directe, la qual cosa amplia encara més les funcionalitats de l'aula.

En aquest moment, la Universitat Jaume I compta amb un total d’11 aules en els diferents centres del campus per a provar aquest sistema i recollir, de manera experimental, tant l’opinió del professorat com de l’estudiantat. Actualment, al voltant de 25 professores i professors participen de forma voluntària en aquest projecte i està previst ampliar el nombre d’aules amb aquest sistema en el segon semestre.

Des del CENT, estan avaluant l'impacte que ha tingut la iniciativa en les aules durant aquest primer semestre a través de les experiències del professorat implicat i, segons afirma Jordi Adell, «l'experiència ha sigut molt positiva, n'estem molt satisfets. Hem vist que realment el professorat està innovant didàcticament, s'han animat entre si i han agafat idees dels companys i companyes per a posar-les en marxa a les seues classes, perquè no es tracta sols d'utilitzar més tecnologia, sinó que canvie la forma de treballar a les aules».

Santiago Luis, catedràtic de Química Orgànica, ha utilitzat aquest sistema a les classes d’Elucidació Estructural de Compostos Orgànics del Grau en Química i pensa que, d'aquesta manera, l'estudiantat treballa més i s'aconsegueix que no siga passiu, perquè se sent més partícip. «Amb la tecnologia sense fils, l’estudiantat s’activa molt més i té una actitud més participativa i això canvia el format de la classe, fa que tinguen una major atenció i ens dóna possibilitats que fins ara eren inviables», apunta el catedràtic. Aquesta opinió també la comparteix Maria Josep Picó, professora de l'assignatura Teoria del Periodisme del Grau en Periodisme, qui assenyala que «s’emocionen de tenir el poder i és una bona forma d’involucrar-los. En la meua classe van emetre en directe amb una tauleta i els va encantar», assenyala.