L’UJI dissenya plàstics biodegradables per a aliments a partir de bacteris que redueixen l’ús del petroli

30/07/2018 | SCP

El Grup de Polímers i Materials Avançats de la Universitat Jaume I de Castelló (UJI) participa en un projecte europeu, finançat pel programa Horitzó 2020, que investiga el disseny d’envasos biodegradables que podran reduir l’ús de petroli i les emissions d’efecte hivernacle, a més d’avançar en la solució per a evitar la contaminació dels residus plàstics. L’UJI forma part del consorci de 21 membres d’11 països que desenvolupa, fins a finals de 2020, la iniciativa YPACK, liderada pel grup dirigit per José María Lagarón en l’Institut d’Agroquímica i Tecnologia d’Aliments (IATA) del CSIC.

El professor de Ciència dels Materials del Departament d’Enginyeria de Sistemes Industrials i Disseny de l’UJI Luis Cabedo destaca que la característica principal del nou producte per a l’envasament sostenible d’aliments és que estarà fabricat, en la seua major part, «amb un tipus de plàstic que no es produeix amb derivats del petroli, sinó amb bacteris, obtinguts de subproductes de la indústria alimentària, com el sèrum làctic o la deixalla del procés de premsatge de fruites per a obtenir sucs». D’aquesta manera, els nous recipients per a aliments no únicament evitaran la generació de residus, sinó que també «ajudaran a reduir les emissions d’efecte hivernacle provocades per la combustió de recursos fòssils mitjançant la disminució de la petjada de carboni d’aquest sector», agrega l’investigador, que al seu torn és integrant del Seminari Permanent de Recerca en Canvi Climàtic de l’UJI.

IMPULS A L’ECONOMIA CIRCULAR

El projecte europeu YPACK finançat pel programa H2020 té l’objectiu de validar dues solucions innovadores i biodegradables per a l’envasament d’aliments basades en l’ús de polihidroxialcanoats (PHA). Els PHA són un tipus de plàstics que s’obtenen a partir de bacteris; per tant, el seu origen és 100% renovable i són completament biodegradables i compostables. A més, es poden obtenir a partir de residus de la indústria alimentària i, en conseqüència, constitueixen un exemple clar d’economia circular. «Aquests materials tenen propietats adequades per a la fabricació d’envasos, però encara presenten limitacions per a la seua implantació», comenta Cabedo.

Ambdues solucions es desenvoluparan per a mantenir o estendre la vida útil dels productes alimentaris, reduir el desaprofitament d’aliments i minimitzar l’impacte ambiental dels envasos, però tenint en compte les tendències del mercat. Els resultats seran provats i validats en productes frescos, com ara carn, fruites i verdures i pasta fresca, alguns dels generadors més importants de deixalles d’aliments. YPACK està alineat amb l’estratègia d’economia circular de la UE, que inclou l’ús de subproductes de la indústria alimentària sense processar, estudis d’anàlisis de cicle de vida (ACV), reciclat i biodegradabilitat dels envasos, per a tractar de reduir el desaprofitament d’aliments. El projecte es construeix d’acord amb les directrius de recerca i innovació responsables de la Comissió Europea.

AJUDA FUNDACIÓ DÁVALOS FLETCHER

D’altra banda, la Fundació Dávalos Fletcher de Castelló ha concedit recentment una ajuda per a recerca al grup dirigit pel professor Luis Cabedo. Aquest projecte té l’objectiu de desenvolupar un material per a la fabricació de productes plàstics d’un sol ús, com és el cas de gots, plats, palletes o coberteria d’un sol ús que siga biodegradable i d’origen renovable. Aquest finançament es destinarà a sufragar l’estudi necessari per a desenvolupar una composició adequada i avaluar la seua biodegradació en condicions de compostatge i en el medi marí de la província de Castelló.

Luis Cabedo Mas és professor del Departament d’Enginyeria de Sistemes Industrials i Disseny, investigador del Grup de Polímers i Materials Avançats (PIMA) i coordinador per a l’UJI de la Unitat Associada UJI-CSIC Tecnologia de Polímers. La seua tasca investigadora s’ha centrat en els materials plàstics per a l’envasament alimentari i els materials per a la generació d’energia neta. En l’actualitat, la seua recerca està dirigida al desenvolupament de materials plàstics biodegradables que puguen substituir els plàstics convencionals. Al seu torn, Cabedo forma part del Seminari Permanent de Recerca en Canvi Climàtic de la Universitat Jaume I.

Més informació: https://www.ypack.eu/

Altres notícies d'investigació:

Una tesi de l’UJI demostra que la injecció d'aigua redueix la salinització dels aqüífers

L’ús de residus de construcció i demolició en abocadors podria reduir significativament el seu impacte ambiental

Una tesi proposa la utilització d’estudis computacionals per avançar en el disseny racional de nanomaterials innovadors

Una tesi de l'UJI evidencia l'eficàcia dels congressos presencials en un món saturat d'informació digital