L’UJI, la UPV-EHU i CIC bioGUNE patenten un mètode in vitro per a predir la biocompatibilitat dels materials per a implants

22/05/2017 | SCP

Investigadors i investigadores de la Universitat Jaume I de Castelló (UJI), la Universitat del País Basc (UPV-EHU) i CIC bioGUNE, un centre dedicat a la recerca biomèdica d'Euskadi, han patentat un nou mètode in vitro per a predir la biocompatibilitat de materials destinats a la fabricació d'implants mèdics com ara pròtesis articulars i dentals, vàlvules i stents.

La patent es basa en la detecció d'un grup de proteïnes vinculades a la reacció inflamatòria. De fet, els investigadors han identificat un perfil de marcadors proteics, relacionats amb la resposta immune, que es poden analitzar en una mostra biològica aïllada in vitro, i la presència de la qual per sobre d'un nivell de referència és indicativa de la no biocompatibilitat in vivo. «Aquesta metodologia –explica l'investigador Nuno Araújo– ens permetrà en el futur afrontar l'experiment in vivo amb més seguretat, i disminuir el nombre d'animals implicats, alhora que es redueixen els temps i els costos».

La invenció constitueix un test accelerat sobre la biocompatibilitat de materials que permet descartar, en la fase in vitro, aquells amb pitjors perspectives, evitant d'aquesta manera inversions costoses en innecessaris estudis in vivo i facilitant així un trasllat més ràpid dels nous materials a la fase clínica. Accelera i abarateix notablement el desenvolupament de nous materials per a implants i permet reduir el nombre d'animals emprats en experimentació.

La novetat d'aquesta metodologia resideix en l'establiment d'una correlació robusta entre el perfil proteic obtingut en les proves in vitro i l'adquirit mitjançant assajos in vivo, més fiables per definició. D'aquesta manera, i gràcies a aquesta correlació in vitro/in vivo, el nou mètode permet, mitjançant la determinació i quantificació d'aquests marcadors en mostres in vitro, predir o pronosticar la biocompatibilitat de biomaterials-implants, pròtesis articulars i dentals o catèters, comenta l'investigador principal del projecte Julio Suay.

La tecnologia és útil per als sectors de fabricants de pròtesis mèdiques i per als productors de biomaterials. També per als grups de recerca de centres d’R+D que realitzen assajos in vitro i in vivo aplicats al desenvolupament de nous materials; i en el sector sanitari, en concret, per als pacients que necessiten un implant. De fet, amb una simple anàlisi de sang es podria obtenir informació detallada sobre si el pacient és susceptible de sofrir complicacions en una operació d'implantació de pròtesi.

IMATGE: El responsable de la investigació, el catedrátic Julio Suay Antón (en el centre), acompanyat pels doctorands Nuno Miguel Araújo da Cunha Gomes (esquerra) i Francisco Javier Romero Gavilán (dreta).

PUBLICACIONS

Francisco Romero-Esparver; N. C. Gomes; Joaquín Ródenas; Ana Sánchez; Mikel Azkargorta; Ibon Iloro; Felix Elortza; Iñaki García Arnáez; Mariló Gurruchaga, Isabel Goñi & Julio Suay (2017). «Proteome analysis of human serum proteins adsorbed onto different titanium surfaces used in dental implants». Biofouling, 33:1, 98-111 http://dx.doi.org/10.1080/08927014.2016.1259414

Altres notícies d'investigació:

L’UJI dissenya una eina innovadora per a millorar l’atenció en serveis socials i promoure les polítiques inclusives

Una eina desenvolupada per l’UJI avalua globalment les característiques i dificultats d’una persona en les activitats rellevants de la vida

L’UJI i la Universitat Queen Mary de Londres estudien la influència del coneixement de l’anglès en la identitat lingüística i socioafectiva

Una tesi de l’UJI estudia la relació entre la població indígena de l'Índia i els membres de Companyia de Jesús