La història de la publicitat exterior, les formes de mesurar el seu èxit i el funcionament del cervell humà van ser les perspectives des de les quals es van afrontar les xarrades en el XVI Seminari de Publicitat Exterior que s'ha celebrat dijous 30 i divendres 31 de març ala sala d'actes Alfons el Magnànim de la Facultat de Ciències Jurídiques i Econòmiques, organitzat per la Universitat Jaume I en col·laboració amb la Federació d'Empreses de Publicitat i Comunicació (La Fede-Aede).
La jornada va començar amb Antonio Morales, expert en comunicació exterior, amb la ponència «Exterior: història i tecnologia», en la qual ha realitzat un repàs de la història de la publicitat exterior des del punt de vista cronològic i social, així com la seua evolució paral·lela als diferents invents que van revolucionar el món com ara la impremta, la bombeta o el motor d'explosió. Morales ha parlat de com la tecnologia i els moviments socials han ajudat el mitjà exterior i ha reforçat la idea sobre que l'exterior no és un bon mitjà, sinó el millor.
Teresa García, responsable de recerca i mesurament d'audiències d'exterior en Cuende Infometrics, ha mostrat a l’estudiantat de Publicitat i Relacions Públiques amb «Ooh, mesurament d'altura» com es mesura l'impacte generat en exterior amb Geomex, un sistema que analitza dades recollides de diverses fonts i que permet preveure com es desenvoluparan les futures campanyes depenent de la ubicació triada. A més, ha explicat els últims avanços en mesurament i com s’ha millorat la recollida d’informació, mitjançant els satèl·lits i el Tom Tom.
L'última xarrada de la jornada ha vingut de la mà de David Torrejón amb «Ciències del comportament i creativitat» centrada en l'anomenada economia de la conducta, que postula que el cervell humà pren les decisions tenint en compte la despesa energètica que hi ha d'invertir. Segons el director general de La Fede, el 90% de les decisions que prenem són emocionals i busquen dreceres per a estalviar energia; dreceres com ara la familiaritat, la novetat, la por a la pèrdua, etcètera. Per això, Torrejón ha indicat que és necessari replantejar activitats com el màrqueting o la investigació de mercats.
Les intervencions han sigut moderades per la professora del Grau en Publicitat i Relacions Públiques Eva Breva, coordinadora i organitzadora del seminar,i qui ha agraït a La Fede-Aepe la seua col·laboració en l’organització i ha destacat la importància d’aquestes sessions per a l’alumnat d’aquest grau.
CONCURS DE CREATIVITAT EN PUBLICITAT EXTERIOR
Després de les xarrades s'han lliurat els premis del concurs de creativitat. En aquesta edició, el brífing plantejat per La Fede buscava el foment de la lectura en el públic jove. En total, s’han presentat 52 projectes, dels quals cinc han sigut defensats davant el jurat, qui va decidir atorgar el premi a l’equip Los miércoles con amor, format per alumnat de quart de Publicitat i Relacions Públiques (Marta Arranz, Marta Ibáñez, Alba Pellicer, José María García i Andrea Bolúmar), que ha rebut 600 euros de premi i una invitació per a participar en les pròximes jornades de publicitat exterior a Bilbao, on podrà presentar la seua campanya davant els majors experts del sector. A més, el jurat ha concedit dos accèssits, un per a la proposta de Cualquier lugar es bueno, presentada pel grup «Vaya, valla» format per Benji Clemente, Pascual Forner i Celia Pérez; i un altre pel treball Leer es la respuesta del grup «Mam's advice» amb Marina Abad, Javier Bernardo, Anna Clausell, Claudia E. Castillo, Anabel Jurado, Raquel García i Javier Vicent.
Altres notícies de la FCHS:
La cinquena Olimpíada de Valencià reuneix a l’UJI més de 230 alumnes de batxillerat