Els degans de Medicina es posicionen en contra de l’obertura de noves facultats

29/03/2017 | SCP

Els degans de les facultats de Medicina i Ciències de la Salut de la Universitat Jaume I, la Universitat de València i la Universitat Miguel Hernández d'Elx, Rafael Ballester, Federico Pallardó i Antonio Compañ, respectivament, han mostrat el seu rebuig davant l’obertura de noves facultats de Medicina en una taula redona que s’ha celebrat a la Universitat de València, organitzada per la Delegació d'Alumnes de Medicina, davant la intenció de la Universitat d’Alacant de recuperar aquests estudis per al curs 2018-2019.

El degà de l’UJI ha assegurat que amb la proliferació de facultats de Medicina en l'àmbit autonòmic valencià «s'ha produït una irresponsabilitat política molt gran». Per a crear noves facultats, és imprescindible «fer un estudi de mercat, alhora que garantir hospitals on els alumnes realitzen les seues pràctiques», ha afirmat Ballester, una idea que també ha subscrit el degà de la Universitat Miguel Hernández d'Elx, qui també ha fet al·lusió a la massificació en les pràctiques. Per la seua part, el degà de Facultat Medicina i Odontologia de la Universitat de València, Federico Pallardó, també ha criticat l’auge d'obrir noves facultats de Medicina assenyalant que «tantes facultats només fan que formar mà d'obra barata». En aquest sentit, s’ha posat en relleu que el 2008 hi havia 28 facultats de Medicina a Espanya, mentre que el 2017 ja n'ascendeixen a 41.

Per aquest motiu, des de la Delegació d'Alumnes de Medicina es reclama «una planificació que frene el creixement en el nombre de facultats. Espanya ja és el segon país del món en taxa d'estudiants de Medicina per nombre d'habitants, només superada per Corea del Sud, i encara hi ha projectes de creació de noves facultats com la que planteja la Universitat d'Alacant».

A principis d'abril, representants del Consell Estatal d'Estudiants de Medicina mantindran una reunió amb Josefina Bueno, directora general d'Universitats de la Generalitat Valenciana, per a definir la problemàtica i solucions en l'àmbit autonòmic, en no haver participat en la taula redona. Els estudiants se sumen així a les reivindicacions realitzades pel Fòrum de la Professió Mèdica Espanyola, que ha exposat en diverses ocasions la necessitat d'una major coordinació entre les institucions representatives de la professió i les autoritats sanitàries i educatives per a garantir una formació de qualitat en les facultats.