Èxit de participació en la jornada tècnica sobre digestió anaeròbia de la Càtedra FACSA-UJI

08/07/2016 | SCP

•  jornada-tecnica-facsa Catedra_FACSA_07-16DLL21_in

inauguració de la jornada. | FOTO: Damián Llorens

La Càtedra FACSA d'Innovació en el Cicle Integral de l'Aigua va celebrar el 7 i 8 de juliol la I Jornada Tècnica en Depuració d'Aigües Residuals: Digestió Anaeròbia a la Universitat Jaume I, la qual es va obrir amb la intervenció del catedràtic d'Enginyeria Química de la Universitat de Santiago de Compostel·la, Juan M. Lema, qui va parlar sobre les «Grans oportunitats per a la digestió anaeròbia».

Lema va indicar que existeix un creixent interès entre la comunitat investigadora sobre aquest tema, atès l'augment d'estudis i publicacions, vinculat a un canvi social que demanda major sostenibilitat i recuperació de recursos. La digestió anaeròbia és un procés pel qual es descompon material biodegradable que genera diversos gasos, com ara el metà o el diòxid de carboni, per exemple en les plantes de tractament d'aigües.

El professor va explicar que les últimes recerques estan orientades a la reducció de llots i l'energia utilitzada en el procés; la reutilització de l'aigua i els llots i la recuperació d'energia, plàstic o cel·lulosa, entre uns altres. Lema va assegurar que aquestes noves perspectives «canvien el concepte del tractament d'aigües» i plantegen nous reptes a la comunitat investigadora i tècnica per a aconseguir un ús eficient dels recursos hídrics i la recuperació dels residus sòlids.

La jornada va estar inaugurada pel rector de la Universitat Jaume I, Vicent Climent; el president de FACSA, Enrique Gimeno, i el director de Càtedra FACSA d'Innovació en el Cicle Integral de l'Aigua, Sergio Chiva, qui va comentar que la jornada havia tingut un gran èxit de participació, amb 147 persones inscrites, 90 d'elles de l'àmbit empresarial i institucional i 57 de l'àmbit universitari; igual que els 14 ponents, 9 vinculats a l'àmbit acadèmic i 5 a l'empresarial.

El president de FACSA, Enrique Gimeno, va destacar el treball realitzat pels equips empresarial i acadèmic que participen en la Càtedra FACSA-UJI, que ha permès «vertebrar noves col·laboracions amb altres grups de recerca i noves formes de cooperació». Finalment, el rector de l’UJI, Vicent Climent, va assenyalar que la jornada mostra «el compromís entre el món acadèmic i l'empresarial per aconseguir el progrés de la societat» i va felicitar la Càtedra FACSA-UJI per l'àmplia activitat desenvolupada en el seu primer any de vida, amb tres jornades tècniques i cinc seminaris.

El primer dia de la jornada va estar dedicat al panorama general de la digestió anaeròbia i les aplicacions pràctiques. El segon i últim dia va abordar la digestió anaeròbia com a generadora de recursos amb intervencions sobre les biorefineries o el biogàs.

Imatges: http://www.uji.es/com/fotonoticies/arxiu/2016/07/07/jornada-catedra-facsa/