«Sóc olímpic»: una oportunitat per a rebre formació d'alt rendiment a l’UJI

13/05/2016 | SCP

«Una experiència per a viure-la, per a passar-ho bé, conèixer gent i ajudar-te a preparar l'assignatura i els exàmens» és el resum del que han viscut els estudiants de secundària que, animats pels seus professors, van decidir participar en les Olimpíades Acadèmiques que se celebren a la Universitat Jaume I i han aconseguit ser finalistes. Alguns d'ells ja saben el que volen estudiar, i uns altres encara ho estan pensant; el que queda clar és que el seu alt rendiment i talent els augura un futur acadèmic prometedor que es veurà afavorit en el cas que trien estudiar a l’UJI, pels nombrosos avantatges econòmics, formatius i d’oportunitats que ofereix la Universitat als estudiants que formen part del programa «Sóc olímpic».

Sunna Sánchez Llop, primera finalista en Humanitats, té clar que vol estudiar Dret, encara que no sap si en espanyol o en anglès, i agraeix les professores que la van animar a presentar-se a les Olimpíades Acadèmiques i la van ajudar a preparar-se perquè, a més de repassar l'assignatura, «és una gran experiència amb la qual no es perd el temps, sinó que l'aprofites molt, i és una forma d'acostumar-te a fer exàmens amb molta gent i de preparació per a les proves d’accés a la universitat».

El primer finalista en Matemàtiques i segon en Física, Andrés Roger Arnau, assegura que des de xicotet li han agradat les matemàtiques. Encoratjat pels seus professors i amb el suport de la seua família, que sempre l'han animat a estudiar el que li agrada, té clar que continuarà els estudis en aquesta disciplina.

Marc Mariner Cortés i Alejandro Rodríguez García es van presentar conjuntament a les Olimpíades de Valencià «per curiositat i perquè creien que era interessant», i hi van quedar com a primers classificats. Encara que tenen això en comú, i a tots dos els interessa el món de la recerca, respecte al seu futur acadèmic opten per alternatives molt diferents. Marc, que toca el piano des dels cinc anys, es debat entre el Conservatori de Música o el Grau en Musicologia. En canvi, Alejandro té molt clar que el seu futur està en la Medicina, una opció que sempre li ha agradat i en la qual té, a més, referents en la seua família que exerceixen aquesta professió. Marc i Alejandro animen a presentar-se a les Olimpíades perquè «és una bona idea per a completar els coneixements del curs i conèixer gent».

Entre els primers classificats hi ha més músics, com ara Raúl Zarzuela, primer classificat en Història i Patrimoni, que toca el violí i es planteja estudiar al Conservatori de Música o graduar-se en Història de l'Art, Filosofia o Musicologia. Quant a les Olimpíades, que va preparar juntament amb la seua professora i altres alumnes que també hi participaven, les recomana perquè serveixen per a preparar l'assignatura.

El primer classificat en Biologia i Química, Antoni Bertolín Monferrer, encara no té decidit el que pensa estudiar, però contempla les possibilitats de Medicina, Química i Bioquímica. Les Olimpíades li semblen «una activitat interessant a l'hora de familiaritzar-se amb la matèria i amb futurs exàmens».

L'Olimpíada Agroalimentària, celebrada enguany per primera vegada, té com a primera finalista Mónica Navarro Sánchez, que va decidir presentar-se animada per la seua professora. A Mónica li agradaria estudiar Psicologia a l’UJI, una decisió que es va reafirmar quan va cursar Psicopedagogia a l'institut i li va encantar. A més, li agrada molt la recerca, i la incorporació al programa «Estudia i investiga a l'UJI» és el que més il·lusió li va fer a l'hora de presentar-se a les Olimpíades.

Avantatges per als guanyadors

Aquestes són les opinions i inquietuds particulars d'alguns dels finalistes. Però, el que tenen tots en comú és la incorporació al programa «Sóc olímpic» de la Universitat Jaume I en el cas que opten per cursar els estudis superiors en aquesta universitat, un programa que té com a objectiu oferir una oportunitat a l’estudiantat que els permeta aconseguir una formació d'alt rendiment, tant en l'àmbit acadèmic com en l’investigador i el personal.

Pilar García Agustín, vicerectora d'Estudiants, Ocupació i Innovació Educativa, i Inmaculada Usó, tècnica de la Unitat de Suport Educatiu, han informat els finalistes de l'oferta d'estudis de l'UJI i dels beneficis que rebrien en el cas de cursar alguna de les titulacions que ofereix, com poden ser un premi de 600 euros, beques de menjador, accés gratuït a les instal·lacions esportives durant el primer any o la incorporació al Programa UJIE-University Junior International Enterpreneurs, entre altres.

A més, també s'incorporaran al programa «Estudia i investiga a l’UJI», que té com a objectiu proporcionar una formació més àmplia a l’estudiantat més brillant i la possibilitat d'obtenir una formació investigadora i acadèmica, participant en grups d’investigació des dels primers cursos de grau; i al programa UJI Emprèn, amb la finalitat de fomentar les iniciatives emprenedores de la comunitat universitària.

Els guanyadors de les Olimpíades, adreçades a alumnat de secundària i batxillerat de la província, representaran a Castelló en altres fases de caràcter autonòmic, estatal i internacional, amb la qual cosa s'aconseguirà una bona projecció del nivell educatiu de l'alumnat i del bon treball desenvolupat pel seu professorat. El lliurament de premis als finalistes serà el pròxim 20 de maig de 2016 a les 12 hores al Paranimf de la Universitat Jaume I.