18/04/2016 | SCP

•  congres-iberoamerica IMG_8713
  •  congres-iberoamerica IMG_9220

El sociòleg Johan Galtung durant la seua conferència en el congrés.

•  congres-iberoamerica IMG_8674

La ciutat de Vila-real es va convertir del 13 al 15 d’abril en la «capital mundial de la mediació policial» amb la celebració de la segona edició del Congrés Iberoamericà de Mediació Policial, en què van participar més de 400 congressistes i 40 ponents. L'alcalde de la ciutat, José Benlloch; el president de la Generalitat, Ximo Puig; el rector de la Universitat Jaume I, Vicent Climent, i l'intendent general cap de la Policia Local, José Ramón Nieto, van inaugurar el congrés, organitzat per l'Ajuntament de Vila-real amb la col·laboració de l’UJI amb l’objectiu d’aprofundir en els valors del diàleg i l'acord com a instruments efectius i eficaços per a la resolució de conflictes i la construcció de pau.

El rector de la Universitat Jaume I va incidir en la importància d’aquestes trobades per a consolidar una disciplina «encara incipient» i «avançar en valors com són el respecte, la llibertat i la justícia, que són els valors de la convivència pacífica». Climent va posar el congrés i el treball realitzat per la Càtedra de Mediació Policial Ciutat de Vila-real, referent en l'àmbit internacional, com a exemple de «la col·laboració interinstitucional, mitjançant la transferència de coneixements innovadors».

També Benlloch va destacar el paper clau de la Policia Local de Vila-real, a través de la Unitat de Mediació Policial i la Càtedra de Mediació Policial de l’UJI, per a l’afermament d’«una metodologia que ha demostrat la seua potencialitat». Per a continuar consolidant aquesta disciplina, Benlloch va advocar per una reforma de la llei autonòmica de Policia Local que «permeta dotar de majors mitjans els nostres cossos de seguretat municipals incorporant-hi la cultura mediadora com a part intrínseca del treball dels agents».

Per la seua banda, el president del Consell va destacar el suport de l'Administració autonòmica a la pràctica mediadora com un exemple «d’innovació social» que aborda la resolució de conflictes «com a gestió de la diversitat garantint condicions d'igualtat entre les parts».

A continuació, l'alcalde de Vila-real va impartir la primera conferència del congrés, que en la primera jornada va comptar amb ponents com ara Pedro Blasco, en representació de l'ONG Mensajeros por la Paz, el comissionat inspector general de la Policia Nacional de Panamà, general Willington Zambrano, o l'activista de drets humans Mamdou Dia.

La segona jornada va estar dedicada a aprofundir en la implementació de la mediació en cossos policials d'Iberoamèrica. Així mateix, l'advocat, doctor en Psicologia Social i expert en el camp de la resolució de conflictes Josep Redorta va rebre l’estatueta del premi que porta el seu nom, un guardó a la seua dilatada trajectòria i la seua aportació en l'àmbit de la mediació «on ha sigut pioner, amb una alta especialització i amb la generació de metodologies pròpies», en paraules del regidor de Seguretat Ciutadana, Javier Serralvo, que va lliurar el guardó acompanyat pel regidor de Relacions Institucionals, Diego Vila.

El premi principal va quedar desert, motiu pel qual des de l'organització del congrés es va decidir atorgar la dotació econòmica de 600 euros a l'associació Mensajeros de la Paz, el president de la qual, el pare Ángel García Rodríguez, va explicar per vídeo que la seua entitat viatjarà a l'illa grega de Lesbos acompanyant el papa Francisco per a ajudar els refugiats.

El congrés va tancar el divendres amb una sessió en què va participar el sociòleg Johan Galtung, premi Right Lifelivehood Award, el «premi Nobel alternatiu», fundador dels estudis de la pau i expert mundial en resolució de conflictes, qui va qualificar aquest congrés d’«històric» en l'evolució dels estudis de pau. A més, aquesta última jornada també va comptar amb ponents com ara el fiscal en cap provincial, José Luis Cuesta, la professora de la Universitat de la Rioja Virginia Domingo de la Fuente o el magistrat de l'Audiència Provincial de Barcelona Pascual Ortuño.

Altres notícies:

«Mediación policial, la reflexión sobre la reflexión» editat per Publicacions de l’UJI planteja un nou model de policia