La Universitat Jaume I se suma a la celebració de la Setmana de l’Accés Obert

26/10/2015 | SCP

La Universitat Jaume I va organitzar, en commemoració de la Setmana de l’Accés Obert (Open Access Week), que es va celebrar a escala mundial del 19 al 25 d’octubre sota el lema «Open for collaboration», una campanya de difusió per a donar a conèixer a la comunitat universitària els beneficis de l’accés obert a través del Repositori Institucional UJI http://repositori.uji.es.

La campanya incloïa dos tallers, promoguts per la Biblioteca, per a la utilització del Repositori UJI, un sobre recursos per a la formació, dirigit a l’estudiantat, i altre sobre ciència col·laborativa, dirigit al personal docent i investigador. Aquestes activitats estaven coordinades en l’àmbit estatal per REBIUN (Xarxa de Biblioteques Universitàries Espanyoles) i la Fecyt (Fundació Espanyola per la Ciència i la Tecnologia).

D’altra banda,  Publicacions de l’UJI es va sumar a la celebració amb la difusió de la col·lecció «Sapientia» de manuals en obert, disponibles en la seua totalitat des del repositori institucional de l’UJI, la qual compta amb un centenar de títols publicats, i una desena més en producció. L’objecte de la col·lecció en accés obert és la difusió de materials docents de manera oberta i gratuïta per Internet, amb les llicències Creative Commons.

Mitjançant una convocatòria anual, que es publica el primer quadrimestre, d’ajudes al professorat es pretén incentivar l’elaboració i publicació en línia de materials docents amb tots els requeriments i estàndards de qualitat de l’edició tradicional (avaluació externa, maquetació, revisió i correcció, assignació d’un ISBN i DOI...) de manera que estiga garantida  tant la qualitat dels continguts acadèmics com la publicació formal. Aquest aspecte és molt rellevant, atès que sovint l’edició digital, en obert, no acostuma a ser tan acurada en la seua presentació.

La col·lecció «Sapientia» va obtenir una menció especial del jurat al XV Premis Nacionals d’Edició Universitària, convocats per la Unión de Editoriales Universitarias Españolas (UNE), en la categoria «Divulgació científica» per l’esforç i difusió en obert dels continguts de la col·lecció.

L’UJI va inaugurar el 23 d’abril de 2009 el repositori UJI que recull, principalment, tota la producció científica del professorat i personal investigador de la Universitat, des de l’any 2008, llibres d’autors castellonencs i de temàtica de la zona, amb fons digitalitzats, fotografies, publicacions periòdiques, etc. Una altra col·lecció, de les vuit que hi ha al repositori és l’Arxiu Digital d’Espanya-Unió Europea que recull documents sonors, audiovisuals i escrits des que Espanya forma part de la Unió, l’any 1986. Tota aquesta feina ha estat i és el resultat del treball conjunt de tots els Centres de Documentació Europea d’Espanya.