panoramica UJI

EXCELLENTIA: QUALITAT, INNOVACIÓ I PERSONES

14/05/2013 | LAURA CASTILLO
Grup Excellentia: qualitat, innovació i persones

Estratègies per a la gestió excel·lent de les empreses

Mesurar l’excel·lència empresarial és, si més no, una feina complicada. Com es pot valorar una qualitat tan subjectiva com aquesta, en què convergeixen tan àmplia gamma de factors? La resposta la té Juan Carlos Bou, coordinador del grup d’investigació Excellentia: qualitat, innovació i persones, del Departament d’Administració d’Empreses i Màrqueting de l’UJI.

Per a l’equip d’Excellentia, una empresa és excel·lent si compleix els seus objectius amb totes les parts implicades en la seua activitat diària, els coneguts com stakeholders o grups d’interès. «Aquest terme –assenyala Bou– engloba tant accionistes com empleats o clients, i en general tota la societat perquè, quan es parla d’excel·lència, també es fa molt d’èmfasi en els estàndards mediambientals i en la sostenibilitat».

Per cadascun d’aquests stakeholders, existeixen mesures de rendiment adequades que ajuden a considerar si l’empresa satisfà les necessitats de tots. Per tant, «no seran les mateixes en el cas dels empleats, més interessats en la relació amb els companys i els seus caps, l’horari o el sou, que per a un client, que estarà més pendent de la qualitat i el preu del producte. Tot en conjunt seria una bona mesura d’excel·lència», explica el coordinador.

Bou, que porta més de 10 anys al capdavant de les investigacions d’excel·lència empresarial, confirma que «hi ha empreses excel·lents, ací i en molts altres llocs». No obstant, més enllà de fixar-se en casos individuals, conta que el grup analitza les tendències de gestió de mostres grans dins d’un sector empresarial, normalment d’àmbit estatal. «La missió és estudiar com d’adequades són les accions que emprenen aquestes organitzacions amb vista a aconseguir l’èxit de l’empresa».

Un èxit que no sempre s’ha associat als mateixos factors. «Al principi, l’excel·lència es mesurava en relació amb els resultats d’una empresa». No obstant, el mesurament del benefici com a única variable significant de la bona o mala gestió d’una empresa no era suficient i, al llarg del temps, els investigadors han anant afegint-hi altres aspectes per a valorar l’excel·lència. Segons l’expert, «no sols s’han de tindre en compte els beneficis, sinó que cal veure si aquests són sostenibles, i si l’empresa intenta seguir una estratègia perquè ho siguen a llarg termini en la qual, a més, es tinga en compte les persones que hi treballen, la qualitat dels productes i la responsabilitat social».

De fet, Bou considera que un dels errors que se sol cometre és associar aquesta darrera a termes d’imatge. «En l’actualitat, la RSC està molt de moda però moltes vegades es pren com una manera diferent de vendre l’empresa, de publicitar que tenen un bon codi ètic, però aquests valors no han de projectar-se només de portes enfora, sinó que cal incloure’ls en la gestió de l’empresa».
 

Projectes d'investigació del grup Excellentia

Coordinat pel catedràtic Juan Carlos Bou, el grup d’investigació d’excel·lència empresarial compta amb altres sis membres: Ana Escrig, Vicente Roca, Mercedes Segarra i Inmaculada Beltrán, tots quatre professors del Departament d’Administració d’Empreses i Màrqueting de la FCJE; i Sergio Palomero i María Eugenia Giménez com a personal de suport a la investigació.

Actualment, els seus estudis s’emmarquen en dos projectes. D’una banda, un de finançat pel Ministeri de Ciència i Innovació i en el qual participa tot el grup. Dins d’aquest, es troben definides diverses línies d’investigació: una sobre resultats empresarials i excel·lència de les organitzacions; una altra sobre persones, pràctiques de recursos humans i compromís amb els empleats, i una tercera en què es tracten temes d’innovació.

D’altra banda, i amb finançament de la Universitat Jaume I, hi ha el projecte sobre la gestió de la qualitat en l’estratègia empresarial, una línia en què ha treballat el grup al llarg de tot el seu recorregut. Amb aquesta línia de recerca col·labora el Màster Interuniversitari en Gestió de la Qualitat, coordinat per Juan Carlos Bou i Inmaculada Beltrán.

Juan Carlos Bou Llusar

Juan Carlos Bou
Juan Carlos Bou dirigeix el grup d'investigació «Excellentia: qualitat, innovació i persones», del Departament d’Administració d’Empreses i Màrqueting de l’UJI. | FOTO: ÀLEX PÉREZ

Juan Carlos Bou Llusar és catedràtic d’Organizació d’Empreses del Departament d’Administració d’Empreses i Màrqueting a la Universitat Jaume I. És llicenciat en Economia i doctor en Administració d’Empreses. Les seues principals línies d’investigació són la gestió de la qualitat i l’estratègia empresarial.

En relació amb la gestió de la qualitat ha publicat investigacions en revistes internacionals com ara Journal of Operations Management, Total Quality Management, International Journal of Quality and Reliability Management, Decision Science o Quality Management Journal. Els seus treballs s’han centrat en l’anàlisi dels sistemes de gestió de la qualitat i els models basats en els premis de la qualitat com ara el Model d’Excel·lència d’EFQM.

Quant a la investigació en direcció estratègica, els seus estudis analitzen el comportament dinàmic de la rendibilitat i expliquen les diferències de rendibilitat entre empreses i indústries. Destaquen en aquest àmbit publicacions en revistes com ara Strategic Management Journal, Journal of Management, Journal of Human Resource Management, Personnel Review, o col·laboracions en llibres com ara Longitudinal Models in the Behavioral and Related Sciences.

Informació i consultes: Bústia UJI | Centre de seguretat i privacitat
Universitat Jaume I CIF: Q-6250003-H Av. Vicent Sos Baynat, s/n 12071 Castelló de la Plana, Espanya
Tel.: +34 964 72 80 00 Fax: +34 964 72 90 16