panoramica UJI

Una universitat sense barreres

17/06/2013 | MARÍA BENAVENTE
Experiència Marcos

El Programa d’Atenció a la Diversitat dóna suport a 235 estudiants a l'UJI

Marcos Llorens és un estudiant invident llicenciat en Psicologia per la Universitat Jaume I que cursa actualment el Màster en Intervenció i Mediació Familiar de l’UJI, en el qual es troba en període de pràctiques formatives. Durant tota la seua trajectòria acadèmica, Marcos ha comptat amb el suport del Programa d’Atenció a la Diversitat (PAD), una iniciativa de la Unitat de Suport Educatiu (USE) que pretén aconseguir la plena integració de l’estudiantat universitari amb algun tipus de necessitat educativa específica (NEE) en la vida universitària, mitjançant la igualtat de condicions. Aquesta gran ajuda, unida a les seues ganes i el seu optimisme, han possibilitat una trajectòria plena de reptes complits.

El primer contacte de Marcos amb la Jaume I es va produir quan es trobava en segon de batxillerat. El PAD, en la seua tasca d’assessorament en etapes anterior a l’UJI, realitza sessions d’orientació universitària als centres de secundària que compten amb estudiants amb necessitats educatives específiques. Aquesta primera valoració de l’estudiantat amb NEE permet adaptar-se a les seus necessitats de cara a la realització de les proves d’accés al campus del Riu Sec. En el cas de Marcos, les seus proves d’accés es van enviar en Braille gràcies als tràmits de la Universitat Jaume I, pionera a sol·licitar-ho per a tots els centres de la Comunitat Valenciana.

Ja com a estudiant universitari, matriculat en la Llicenciatura en Psicologia de l’UJI, el PAD va continuar oferint assistència a Marcos en aquells aspectes que necessitava. En aquest sentit, la Fundació ONCE, que col·labora amb el PAD, va treballar amb ell en la memorització d’itineraris de desplaçament i de zones de pas, per tal de garantir la seua mobilitat autònoma amb l’ajuda d’un bastó. Així mateix, es va facilitar la realització dels exàmens en formats digitals convertibles en àudio amb què Marcos poguera treballar.

Finalitzada la seua llicenciatura, Marcos va continuar la seua formació amb el Màster Universitari en Intervenció i Mediació Familiar. Actualment realitza les pràctiques a l’Aula de Convivència de l’IES Francesc Ribalta, on treballa amb alumnat que presenta algun tipus de dificultat, acadèmica o personal. Sergio Tirado, un dels alumnes de l’Aula amb què Marcos ha treballat regularment, reconeix la seua sorpresa amb la quantitat de coses de què Marcos és capaç de fer: «Al principi em fascinava que poguera distingir monedes o escriure amb l’ordinador». Amb el bon humor i la predisposició que el caracteritza, Marcos transmet dia rere dia que «quan u desitja alguna cosa i s’esforça, no hi ha límits». Eva Cassany, tutora de pràctiques, afirma amb orgull que Marcos s’ha convertit en tot un referent per a l’alumnat de l’Aula de Convivència.

L’experiència en mobilitat de Javier

Experiència de Javier
El PAD treballa per eliminar barreres de mobilitat. | FOTO: DAMIÁN LLORENS

Un altre exemple del treball que desenvolupa el PAD és el cas de Javier Monferrer, el primer estudiant de l’UJI amb una disfunció de mobilitat que realitzarà una estada de pràctiques a l’estranger amb la beca Leonardo.

Javier Monferrer és diplomat en Ciències Empresarials per l’UJI i màster en Màrqueting i Investigació de Mercats. Tot i tenir una restricció de mobilitat que l’obliga a desplaçar-se en cadira de rodes, Javier ja va realitzar una estada Erasmus a Itàlia durant la diplomatura. «En aquell moment el paper de l’Oficina de Relacions Internacionals (ORI) i el de la Unitat de Suport Educatiu (USE) ja va ser crucial, tant per aconseguir que me n’anara com per garantir que la meua experiència allà fóra satisfactòria». Tan satisfactòria que Javier es tornarà a traslladar a Itàlia el curs vinent per realitzar unes pràctiques formatives a una empresa de Nàpols: «En finalitzar el màster em vaig plantejar la possibilitat de tornar a anar-me’n fora per posar en pràctica tot el que havia aprés i potenciar les meues habilitats personals».

Aquest fet ha comportat un gran treball realitzat conjuntament des del PAD amb l’Oficina d’Inserció Professional i Estades en Pràctiques (OIPEP). Mentre l’OIPEP s’ha encarregat de la recerca de l’empresa i la gestió econòmica; el PAD ha gestionat la selecció i formació d’una persona que acompanyarà Javier al país de destinació com a assistent personal, així com l’accessibilitat de l’empresa d’acollida i de l’entorn. A més a més, el PAD realitzarà un seguiment per garantir que les necessitats específiques de Javier queden cobertes durant l’estada en pràctiques.

Més enllà dels seus requeriments particulars, Javier i Marcos tenen una cosa en comú: el fort convenciment que amb esforç i optimisme es pot aconseguir tot el que u es propose.

El Programa d’Atenció a la Diversitat

La Universitat Jaume I es va convertir en la universitat pionera a nivell nacional en desenvolupar l’any 1992 un programa de treball específic per donar suport a l’estudiantat amb necessitats educatives especials. Avui, tot i ser un referent en accessibilitat, segueix treballant per millorar l’experiència universitària d’estudiants amb necessitats educatives específiques i enguany està donant suport als 235 estudiants amb NEE matriculats a la Jaume I.

Des d’aquest programa es treballa per facilitar el dia a dia a aquest col·lectiu mitjançant la sensibilització i la implementació de pràctiques inclusives. En aquest sentit, el PAD treballa en aspectes d’accessibilitat, assessorament psicopedagògic, suport acadèmic i assistència personal.

Dins de l’àmbit d’accessibilitat, la Jaume I compta amb diversos espais pensats per a persones amb NEE. D’una banda, dos espais de descans, un situat a l’Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals i l’altre al Pavelló Poliesportiu, dirigits a aquells estudiants que presenten problemàtiques mèdiques que requereixen la realització de períodes de descans durant el dia. Olga Carbó, responsable del PAD, destaca que al voltant del 30% de la comunitat universitària fa ús d’aquests espais. De l’altra, el Centre de Documentació-Biblioteca ofereix un Espai d’Estudi Adaptat, és a dir, una cabina amb ajudes tècniques per cobrir les necessitats de l’estudiantat amb NEE; així com una cabina regular reservada per a l’ús d’aquest col·lectiu.

L’assessorament psicopedagògic, per la seua banda, és una línia de treball que ofereix diversos serveis. Un d’aquests és la mediació amb el professorat, que consisteix a informar als professors de les necessitats especials de l’alumnat i tractar de realitzar les adaptacions curriculars més adequades o les ajudes tècniques necessàries. En aquest sentit, Carbó agraeix la bona resposta del professorat a l’hora d’adaptar-se a les necessitats específiques de l’estudiantat i afavorir la seua integració.

Pel que fa a l’assistència personal, des del PAD es desenvolupa el programa de voluntariat UJI-Voluntària, enfocat a la recerca de persones que amb una mica de dedicació realitzen una tasca molt important de suport de l’estudiantat amb NEE. Aquest suport del voluntariat consisteix a acompanyar a diverses instal·lacions de l’UJI, facilitar apunts o ajudar en l’estudi. Un granet d’arena que facilita en gran mesura la vida quotidiana d’aquest col·lectiu.

Cal assenyalar que el PAD és un programa dinàmic que s’adapta a les necessitats dels estudiants amb què treballa, que implementa nous serveis cada any i col·labora amb altres departaments de la Jaume I amb treball, esforç i il·lusió.

Per a l’UJI, no hi ha barreres.

Informació i consultes: Bústia UJI | Centre de seguretat i privacitat
Universitat Jaume I CIF: Q-6250003-H Av. Vicent Sos Baynat, s/n 12071 Castelló de la Plana, Espanya
Tel.: +34 964 72 80 00 Fax: +34 964 72 90 16